Op donderdag 9 juli 2009 was de laatste raadsvergadering voor het
zomerreces. De raad besprak onder andere de Jaarrekening 2008 en de
Kaderbrief.
Jaarrekening 2008
Dit jaar heeft de gemeente Rotterdam opnieuw een goedkeurende
accountantsverklaring gekregen. De hoofdlijnen van de gemeentebrede
verbeterpunten betreffen de inzichtelijkheid, sturing en beheersing
van kosten en processen. Dat stelt de Commissie tot Onderzoek van de
Rekening (COR). Zo blijven op een aantal gebieden (externen en ICT) de
kosten niet binnen het budget. De transparantie, vergelijkbaarheid en
betrouwbaarheid van de dienstrekeningen en het sociaal jaarverslag
dienen verbeterd te worden. Verder constateert de COR dat het
weerstandsvermogen van de gemeente afneemt en de risico's en garanties
toenemen. De jaarrekening is dit jaar wederom te laat verschenen. De
vertraging is de afgelopen jaren steeds toegenomen. Op een aantal
fronten presteert de gemeente beter dan in voorgaande jaren. Er zijn
minder verklaringen met beperkingen voor diensten, minder fouten bij
de Wet maatschappelijke ondersteuning en een afname van het
ziekteverzuim. De COR doet in totaal 19 aanbevelingen aan de raad. De
COR adviseert de raad als de aanbevelingen worden overgenomen in te
stemmen met de Jaarrekening.
Leefbaar Rotterdam riep via een motie het college op geen afgesproken
ambities gaandeweg te verlagen. Veiligheid vindt de fractie erg
belangrijk. In tegenstelling tot het college vond de fractie dat de
cijfers uitwijzen dat de veiligheid afneemt. Het declaratiegedrag van
bestuurders is recent in het nieuws geweest. In Rotterdam bleek er
niets aan de hand. Het college vertoont voorbeeldgedrag. De fractie
droeg daarom het college via een motie op om daarnaast en ook het
declaratiegedrag van bestuurders van deelgemeenten openbaar te maken.
Ook wilde de fractie inzicht in topinkomens bij subsidieontvangers en
het aanpakken daarvan.
De PvdA gaf aan dat het stadsbestuur hard aan de weg heeft getimmerd
en de resultaten te zien zijn. Rotterdam staat er beter voor. Het
college moet onverminderd doorgaan met het veiliger maken van de stad.
De woningbouw heeft klappen gekregen. Bouwtargets worden niet gehaald.
De vastgestelde maatregelen om de kredietcrisis te lijf te gaan moeten
de bouwproductie op gang krijgen.
De SP concludeerde dat veel doelen niet gehaald zijn en het college
veel kansen heeft laten liggen. De targets op het gebied van inhuur
worden niet gehaald. En de fractie maakt zich zorgen over de
kostenoverschrijdingen van de dienst Jeugd Onderwijs en Samenleving.
Het CDA vond dat het verslag een positiever beeld schetst. We zijn er
echter nog niet. Het CDA wilde dat ook de Roteb en Publiekszaken -
conform eerder gemaakte afspraken - de volgende keer een goedkeurende
verklaring krijgen. De onderbesteding verbaasde de fractie, zeker in
deze periode van recessie. Het CDA vond dat het college, net als de
burgers van de stad, haar stukken op tijd moet aanleveren.
GroenLinks verwacht een goede aansturing op het gebied van externe
inhuur. Topinkomens hebben de aandacht van de fractie. De geboekte
resultaten moeten vastgehouden worden en zichtbaar worden in de
uitvoering.
De VVD vroeg zich af of het college in control was, omdat het ze niet
is gelukt de cijfers op tijd te leveren. De fractie vroeg net als de
SP aandacht voor het niet halen van doelen op het gebied van inhuur
van externen. De nog niet gehaalde doelstelling op het gebied van taal
baarde de fractie zorgen. De partij vindt dat het erg belangrijk is
dat Rotterdammers Nederlands spreken. De inzet op veiligheid moet
groot zijn en blijven.
De CU-SGP verwachtte dat het college volgend jaar wel op tijd is met
het aanleveren van de stukken. Ook de inhuur van externen baarde de
fractie zorgen. De kosten stijgen fors terwijl er afgesproken is de
post te verlagen. Voor ICT-investeringen geldt hetzelfde. Ook de
taakverdeling tussen de wethouders vraagt aandacht. Het percentage
niet-gehaalde doelstellingen vond de fractie te hoog.
D66 gaf ook aan het vervelend te vinden dat de stukken te laat zijn
aangeleverd. Ook vroeg de fractie zich af of de focus op targets zo
belangrijk moet zijn. Zijn er in de drie jaar dat er bestuurd is geen
andere prioriteiten of targets te benoemen?
Wethouder Bolsius heeft proberen te sturen op het proces van
aanlevering. De gemeente is in control. Helaas zijn er problemen bij
een dienst om de cijfers aan te kunnen leveren. Het college is er
trots op wat gerealiseerd is. Achter elk cijfer en target zit een
verhaal. Het college is zich ervan bewust dat een aantal
doelstellingen niet gehaald zal worden. De wethouder gaat met de raad
in gesprek over het juiste moment van aanleveren van een
totaaloverzicht en -inzicht in topinkomens bij gesubsidieerde
instellingen. Op het gebied van de inhuur van externen wordt strak
gestuurd. Resultaten worden dit jaar nog zichtbaar. Wethouder Bolsius
zegde toe in de geest van de motie over de openbaarheid van
declaraties te willen handelen. Wethouder Grashoff gaat ervan uit dat
de doelstelling op het gebied van taal gehaald wordt. Burgemeester
Aboutaleb weersprak het beeld dat er minder veiligheidsdoelstellingen
zijn behaald. Sommige doelstellingen zijn in overleg met de Rekenkamer
realistisch verlaagd. Als er geen 600 hennepkwekerijen zijn dan kun je
er geen 600 sluiten. De cijfers uit de Veligheidsindex zijn niet te
vergelijken. Er is een andere meetmethode gebruikt. De burgemeester
gaf aan ontevreden te zijn over de cijfers in vier wijken. Er wordt
alles aan gedaan om de veiligheid toe te laten nemen. Het college
zegde toe aan de slag met de aanbevelingen.
Leefbaar Rotterdam trok haar eerste en - na de toezegging van de
wethouder - haar tweede motie in. De gemeenteraad stemde in met de
Jaarrekening en stelde de eerste Bestuursrapportage vast.
Algemene beschouwingen naar aanleiding van de Kaderbrief
Het college bood de Kaderbrief aan de gemeenteraad aan. Met de
kaderbrief wil het college met negen prioriteiten voor 2010 antwoord
geven op de verslechterende economische omstandigheden en de effecten
daarvan op de financiën van Rotterdam. In 2008 heeft Rotterdam op
verschillende terreinen grote stappen vooruit gemaakt. In de eerste
maanden van dit jaar werden de gevolgen van de economische crisis voor
Rotterdam steeds duidelijker zichtbaar. Sinds begin 2009 stijgt het
aantal niet-werkende werkzoekenden, vooral in de leeftijd tot en met
26 jaar raken meer mensen werkloos en lopen hierdoor een groter risico
om in financiële problemen te komen. Daarnaast is het aantal mensen
met een bijstandsuitkering gestabiliseerd, waar eerder een verdere
daling werd verwacht. In de haven van Rotterdam is de overslag van
goederen afgenomen en in de industrie worden investeringen uitgesteld.
Net als in andere steden is ook in Rotterdam de woningmarkt sinds het
derde kwartaal van 2008 drastisch ingezakt en staat de bouwproductie
onder zware druk. Als antwoord op economische crisis heeft het college
in maart dit jaar een pakket van maatregelen gepresenteerd. De
uitvoering van deze maatregelen, vertaald in 46 acties, ligt op
schema. De meeste maatregelen zullen al in 2009 zichtbaar effect
opleveren. De economische crisis en de nieuwe samenstelling zijn voor
het college aanleiding geweest om kritisch te kijken naar het
coalitieakkoord en het collegeprogramma. Voor een sterker Rotterdam
met perspectief voor alle Rotterdammers zet het college onder meer in
op de volgende prioriteiten: stimuleren van talentontwikkeling,
investeren in werkgelegenheid en arbeidsmobiliteit, ondersteuning voor
dak- en thuislozen en slachtoffers van huiselijk geweld, strenger
toezicht voor veilige wijken, investeren in een aantrekkelijke
woonstad, kwalitatieve verbetering van de inburgering, duurzaamheid
bij investeringen als uitgangspunt, ondernemerschap stimuleren en
investeren in de revitalisering van winkelgebieden. Om extra
investeringen in de collegeprioriteiten te kunnen realiseren heeft het
college er voor gekozen de afnemende of opdrogende rijksbijdragen
deels op te vangen in de eigen sector, kwaliteit- en
efficiencyverbeteringen in het gemeentelijke apparaat door te voeren
en intensiveringen binnen de pijlers op te vangen. Aanvullend stelt
het college voor eenmalig 120 mln. uit het Investeringsfonds Rotterdam
vrij te maken. Voor de gemeentelijke heffingen OZB en
afvalstoffenheffing houdt het college voor 2010 de nullijn aan.
Leefbaar Rotterdam gaf aan dat de Kaderbrief op drijfzand is gebouwd,
zonder reële onderbouwing. Tijdens de Europese verkiezingen hebben de
kiezers een belangrijk signaal afgegeven. Er is wel degelijk wat aan
de hand in Rotterdam. Het college moet daarop anticiperen.
De fractie diende meerdere moties in. Moties die vroegen om
bijvoorbeeld meer inzicht, verantwoording en onderbouwing van cijfers,
lastenverlichting voor Rotterdammers, het budget voor stadsmariniers
ongewijzigd te laten en een reële target te formuleren voor de externe
inhuur. De fractie riep indringend op ervoor te zorgen dat de politie
geen last krijgt van de rijksbezuinigingen.
De PvdA gaat voor een sterk, veilig en sociaal Rotterdam. Er is door
het college hard aan de weg getimmerd. Natuurlijk is er nog werk te
verrichten. De Kaderbrief biedt daarvoor de handvatten. De fractie
diende diverse moties in. Zo wilde de fractie bijvoorbeeld dat er
onderzocht wordt welke organisaties door de aangekondigde
bezuinigingen in de knel dreigen te komen. Ook wilde de fractie dat
zoveel mogelijk Rotterdamse kinderen die het nodig hebben
huiswerkbegeleiding krijgen. Deze motie werd samen met het CDA,
GroenLinks, de SP en D66 ingediend. Ook wilde de fractie een bredere,
stadsregionale invoering van gratis openbaar vervoer voor ouderen en
het bestaande aanbod van sporten en bewegen voor senioren beter onder
de aandacht van de doelgroep brengen. De voorgestelde bezuinigingen op
het deelgemeentefonds moeten ook anders worden ingevuld.
De SP vond de door het college geformuleerde ambities te laag. Zo is
het aantal gezinnen onder armoedegrens amper gedaald. De bezuinigingen
raken de kwetsbare doelgroepen. De fractie wil dat er aandacht komt
voor de 'echte' mensen uit Rotterdam. Er zitten nog een aantal
financiële lijken in de kast, waar geen rekening mee wordt gehouden.
Denk aan de SS Rotterdam. De crisis biedt de mogelijkheid de ramen
eens goed open te zetten de te luchten. De fractie wilde onder andere
het collectief aanvullend vervoer voor de reizigers gratis maken. De
fractie verwacht dat de crisis nog harder zal toeslaan en wil tot
afspraken komen met havenwerkgevers, vakbeweging en HbR om de
werkgelegenheid in de haven te behouden en het aan het werk helpen van
de ex-SHB werknemers. Ook wilde de fractie de Woonvisie herijken op de
actuele marktvraag.
Het CDA wil perspectief en houvast bieden. Ondanks alle politieke
hectiek heeft het college goed gefocust. De stad heeft een bevlogen
college met hart voor de stad. Alle acties zijn erop gericht op
Rotterdam door de crisis heen te helpen en er sterker uit te komen.
Werkplekken, stages en startersbanen zijn van enorm belang om
jeugdwerkeloosheid tegen te gaan. Bureaucratische rompslomp voor
ondernemers moet worden teruggedrongen. Het jongerenjaar wordt een
succes. Toch vroeg de fractie zich af hoe jongeren met een beperking
worden betrokken. De fractie verbaasde zich over bijvoorbeeld de
onderbestedingen op het tot stand brengen van Centra voor jeugd en
gezin. Onderbestedingen die niet onderbouwd kunnen worden zouden
moeten terugvloeien naar de algemene reserve. Het Investeringsfonds
Rotterdam (IFR) moet volgens het CDA worden ingezet om Rotterdam door
deze economisch zware tijden te loodsen. Samen met de PvdA en
GroenLinks diende de fractie een motie in om jaarlijks een groot feest
te organiseren voor alle Rotterdamse jongeren die in dat jaar de
leeftijd van 18 hebben bereikt. De jongeren worden tijdens het feest
ook geïnformeerd over hun rechten en plichten. Ook wilde de fractie de
modernisering en uitbreiding van de aula in Hoek van Holland mogelijk
maken en de gedane toezegging voor een Multifunctioneel centrum waar
te maken.
De VVD gaf aan dat in tijden van crisis de burger extra kritisch is op
de overheid. Bekijkt de burger of de overheid zorgvuldig met publiek
geld om gaat. Een greep uit het IFR is potverteren. De claim van het
college klopt niet. De voorgestelde investeringen dragen niet bij aan
het oplossen van de crisis. De VVD deed een tegenvoorstel. Er mag geen
geld onttrokken worden uit het IFR voordat de spelregels bepaald zijn.
De VVD wilde ook dat de geplande evenementenbelasting te schrappen en
de opbrengst voor bedrijven voor 2010 te verlagen, zodat er voor
bedrijven extra investeringsruimte ontstaat.
GroenLinks is erg tevreden met de voorgestelde sociale koers.
Voorbeelden daarvan zijn het stimuleren van talentontwikkeling, het
investeren in werkgelegenheid en arbeidsmobiliteit, de ondersteuning
voor dak- en thuislozen en slachtoffers van huiselijk geweld, het
investeren in een aantrekkelijke woonstad, de kwalitatieve verbetering
van de inburgering en duurzaamheid bij investeringen. De investeringen
moeten ertoe leiden dat de Rotterdamwet niet meer hoeft toegepast te
worden. GroenLinks vond dat nagedacht moet worden over het geven van
plek aan jongeren na het jongerenjaar. De fractie wil geld vrijmaken
voor de aanplant van meerjarige bloemen en planten in plaats van
tijdelijke bloemschalen en de voorgestelde verlaging van het budget
voor wijkgelegenheid ongedaan maken.
CU-SGP vond de Kaderbrief een rommelig document. De fractie benoemde
een aantal voorstellen die - zeker in deze tijd - te veel geld kosten.
Het college zou bijvoorbeeld daadkrachtig naar een dienst moeten
optreden. Voorstellen moeten binnen het eigen budget uitgevoerd
kunnen worden. De fractie stelde ook vast dat er nog veel geld op de
plank ligt dat bedoeld was om de economie draaiende te krijgen. Het
IFR kan niet zomaar worden aangewend. Daar moeten eerst afspraken over
gemaakt worden.
D66 wilde de Kaderbrief 'vertrouwen'. De fractie verbaasde zich over
de opmerkingen dat het sociaal goed gaat met Rotterdam en dat het
college de jeugdwerkloosheid als tijdelijk knelpunt ziet. Hoe staat
het ervoor met de HBO'ers en WO'ers? De greep uit het IFR geeft geen
goed gevoel. De spaarpot van de stad wordt opgemaakt. De fractie wil
niet dat de politie door bezuinigingen getroffen wordt. De fractie
droeg daarom het college op de minister en de Tweede Kamer erop te
wijzen dat bezuinigingen de stad onevenredig raken en de gemeenteraad
dat onacceptabel vindt. Ook wilde de fractie dat in de toekomst de
Deelgemeenteverordening gerespecteerd wordt en niet zomaar kortingen
door te voeren zonder overleg en inzichtelijk te maken wat de gevolgen
daarvan zijn. Ook vond D66 het onwenselijk dat de cultuurbijdragen
worden herzien en wilde de partij de mogelijkheden onderzoeken om
jeugd les te geven leerlingen les te geven in het voetbalstadion. Het
'Les in het voetbalstadion'- programma is in Engeland een daverend
succes.
De voorzitter van de commissie voor Jeugd, Onderwijs en Cultuur (JOC)
vroeg aandacht voor de financiering van het raadsbreed aangenomen
initiatiefvoorstel Denken, Voelen en Doen. Het geoormerkte geld laat
het college vrijvallen. De voorzitter was teleurgesteld dat al
gemaakte afspraken via het indienen van een amendement hersteld moeten
worden.
12 moties en een amendement aangenomen
In totaal werden 33 moties ingediend en 2 amendementen. Na reactie van
het college werden enkele moties aangepast of ingetrokken. 12 moties
en een amendement werden aangenomen. Het betreft de moties Perspectief
bij bezuinigingen stedelijke subsidies (PvdA), verbeterde
huiswerkbegeleiding (PvdA, CDA, GroenLinks, SP, D66),
overkapping/ondertunneling 's-Gravendijkwal (PvdA, CDA, GroenLinks,
Leefbaar Rotterdam), Renovatie De Fabriek aan de Matthenesserdijk
(PvdA), Het opnemen van Lantaren/Venster in de visie Culturele
infrastructuur (PvdA, CDA, GroenLinks, SP, D66), Evenementenfonds
(PvdA) en Bewegen en sporten voor senioren (PvdA, CDA, GroenLinks).
Ook werd de motie van de COR om de netto begroting in 2011 te hebben
aangenomen en als motie VN armoedeconferentie (SP). Daarnaast stemden
de fracties ook voor de motie Modernisering aula begraafplaats Hoek
van Holland (CDA), Blauw op straat (D66) en Les in het voetbalstadion
(D66). Unaniem werd het amendement van de commissie JOC Denken, Voelen
en Doen aangenomen. De Kaderbrief werd ook aangenomen. Leefbaar
Rotterdam, CU-SGP, VVD en de SP stemden tegen.
Vergassen duiven
Het college heeft naar aanleiding van schriftelijke vragen van
GroenLinks laten weten door te willen gaan met het plan om stadsduiven
te vangen en te vergassen. De fractie vindt dat een wrede en bovendien
ineffectieve methode om duivenoverlast tegen te gaan. Uit onderzoek
(onder andere in Rotterdam), blijkt het plaatsen van duiventillen waar
anticonceptiemiddel in het voer wordt gemengd of waar duiveneieren
worden verwisseld, veel effectiever om de overlast aan te pakken.
Omdat de bespreking van de beantwoording van de schriftelijke vragen
pas in de commissievergadering van september staat geagendeerd en de
Roteb heeft aangekondigd in de zomer al duiven te willen vergassen,
wilde de fractie een uitspraak van de gemeenteraad. De fractie diende
een motie in die opriep te stoppen met vergassen, met uitzondering van
de duiven die een gevaar vormen voor de volksgezondheid en
diervriendelijkere methoden toe te passen. Het advies daarover wordt
in september opgeleverd door de commissie Dierenwelzijn en
Stadsnatuur. De VVD bracht in dat als er niet gestopt wordt met het
voeren van duiven het probleem altijd zal blijven bestaan. De fractie
wilde de overlast tegengaan en gaf aan geen problemen met de
voorgestelde methode te hebben. De SP gaf aan de motie van GroenLinks
te steunen en inwoners van Rotterdam informatie te willen over omgaan
met de overlast en die te voorkomen. De PvdA is geen voorstander van
vergassen en wilde het advies van de commissie Dierenwelzijn en
Stadsnatuur afwachten. Er is duidelijk sprake van overlast. Dat vond
het CDA. Onderzoek wijst uit dat vergassen niet zo wreed is als het
klinkt. De fractie is daarom niet tegen de methodiek. D66 steunde de
gedachte en de motie van GroenLinks. Wethouder Lamers heeft in de
beantwoording van de schriftelijke vragen alle voor- en nadelen op een
rij gezet. Zo hebben duiventillen voordelen maar zeker ook nadelen. De
overlast rond de duiventillen neemt bijvoorbeeld enorm toe.
Publieksvoorlichters zijn al bezig voorlichting te geven aan inwoners
en op scholen. In september wordt op basis van het advies van de
ingestelde commissie ook naar andere methoden gekeken. CU-SGP kon zich
vinden in de lijn die de wethouder voorstelde. De SP, GroenLinks,
PvdA, D66 en enkele leden van Leefbaar Rotterdam stemden voor. De
motie werd aangenomen.
Rioleringsproblematiek Stavenissestraat
Leefbaar Rotterdam heeft meerdere keren de rioleringsproblematiek in
de Stavenissestraat op de agenda gezet. Een aangenomen motie droeg het
college op er zorg voor te dragen dat op 12 juni wordt gestart met het
oplossen van de problemen in de Stavenissestraat en de GGD onderzoek
te laten doen naar de hygiënische omstandigheden waarin de bewoners
van de geplaagde panden leven. Nu, bijna een maand verder, constateert
Leefbaar Rotterdam dat de problemen nog steeds niet zijn opgelost. De
problemen lijken te worden veroorzaakt door een gescheurde riolering.
De fractie wilde van het college horen hoe ze de leefomstandigheden
van de bewoners op zeer korte termijn naar een acceptabel niveau gaat
brengen. De fractie diende een motie van treurnis in. Verschillende
fracties verbaasden zich over het feit dat de problemen nog niet waren
verholpen. Wethouder Karakus gaf aan dat de klachten van de huurders
terecht waren. De gemeente heeft direct haar werkzaamheden aan het
riool opgepakt. De GGD is in gesprek met de huurders. De wethouder
heeft daarnaast de directeur van de corporatie op 8 juli aangesproken.
De woningcorporatie heeft toegezegd er alles aan te zullen doen om de
klachten zo spoedig mogelijk op te lossen, onder andere door het
aanbieden van andere woonruimte. De betreffende woningen zullen
namelijk op termijn worden gesloopt. De motie van treurnis werd
verworpen. Leefbaar Rotterdam, D66 en de SP stemden voor.
Verbod op vechten
Het college heeft voorgesteld een verbod op vechten in de Algemene
Plaatselijke Verordening (APV) op te nemen. Een verbod op vechten
voorziet in een leemte in de handhaving van de openbare orde, in die
gevallen waarbij op grond van openlijke geweldpleging, eenvoudige
mishandeling en deelneming aan een vechtpartij (artikelen 141, 300 en
306 Sr) niet kan worden opgetreden. Indien twee personen vechten, er
geen sprake is van letsel en er geen aangifte wordt gedaan, kan de
politie niet optreden met het gevolg dat daders zonder sanctie worden
heengezonden. Dit is onwenselijk, omdat elke vorm van geweld
onacceptabel is. Vechten op straat draagt bij aan subjectieve
onveiligheidsgevoelens van winkelend en uitgaanspubliek, die getuigen
zijn van een vechtpartij. Daarnaast is het slecht voor het imago van
de stad. De raad stemde in met het voorstel. GroenLinks stemde tegen.
Regelingen van werkzaamheden
Overlastgevend gedrag Lijnbaangebied
Leefbaar Rotterdam heeft in het verleden herhaaldelijk het
overlastgevend en crimineel gedrag in het Lijnbaangebied op de agenda
gezet. De fractie vond dit na gesprekken gehouden te hebben met
personeel van een grote supermarkt weer noodzakelijk. De politie
verricht volgens de fractie haar taken goed, maar het lijkt aan
mankracht te ontbreken om daadwerkelijk handhavend op te treden.
Leefbaar Rotterdam wilde van de burgemeester weten of hem meer
klachten omtrent dit gebied bereikt hebben en, zo niet, of hij bereid
is met mij op een vrijdagavond ter plaatste de situatie in ogenschouw
wil nemen. Burgemeester Aboutaleb gaf aan dat er op basis van een
onderzoek veel en gerichte acties in het gebied worden ondernomen. De
situatie lijkt zich te stabiliseren. De burgemeester heeft al
gesproken met winkeliers. Leefbaar Rotterdam drong aan op het
aanpakken van de overlastgevers. Burgemeester Aboutaleb gaf aan dat er
voldoende materieel en personeel op de been is om de overlastgevers
aan te pakken.
Rotterdams keurmerk taxibranche
Afgelopen dagen is er naar aanleiding van een incident in Amsterdam
ook in Rotterdam veel rumoer ontstaan in de taxiwereld. De fractie
heeft begrepen dat er na de zomer er een Rotterdams keurmerk ingesteld
wordt. De PvdA vindt dit een zeer nuttige en wenselijke ontwikkeling.
De fractie wilde weten hoe het college ervoor gaat zorgen dat de
gehele Rotterdamse taxibranche aangesloten wordt bij het keurmerk,
inclusief de vrije rijders. Is een keurmerk voldoende waarborg om
misstanden in Rotterdam uit te sluiten? Wethouder Vervat gaf aan dat
Rotterdam al enige tijd in gesprek is met de taxiwereld om afspraken
te maken. Doel is om tot een zichtbaar keurmerk op de taxi's van de
aangesloten taxibedrijven te komen. Ook de vrije markt kan zich
daarbij aansluiten. Handhaven kan bijvoorbeeld door het wel of niet
toewijzen van standplaatsen. Rotterdam ligt op dit gebied voor op
andere steden.
En verder heeft de raad
* besloten de ontheffing van het ingezetenschap van wethouder
Grashoff te verlengen
* de Verordening fractieondersteuning te wijzigen
* het rapport van de Rekenkamer Rotterdam Deelnemen en wegblijven
van de Rekenkamer Rotterdam en bijbehorende aanbevelingen vast te
stellen. De SP droeg via een motie op bij het aannemen van nieuwe
mensen bij publieke en semi-publieke bedrijven en instellingen in
het contract nooit meer salaris af te spreken dan dat van onze
minister president en mensen met een lopend contract net zo lang
te onthouden van salarisverhoging tot hun salaris is teruggelopen
tot de Balkenendenorm. Leefbaar Rotterdam verzoekt het college om
per direct de Opstelten-norm als uitgangspunt te nemen voor het
bezoldigingsbeleid van de topbestuurders van het Havenbedrijf
Rotterdam. De laatste motie werd aangenomen. Het CDA en de VVD
stemden tegen.
* het geamendeerde Plan van basisscholen 2010-2012 vastgesteld met
een positief advies voor het stichtingsverzoeken van de Stichting
Islamitisch Primair Onderwijs Rijnmond en de Vereniging van
Evangelische Scholen, om per 1 augustus 2010 een (nieuwe)
basisschool te mogen starten. De minister neemt het uiteindelijke
besluit. De Islamitische school voldoet niet aan de wettelijke eis
voor een minimaal aantal leerlingen. Leefbaar Rotterdam, VVD en
CU-SGP waren tegen het amendement. Leefbaar Rotterdam en de VVD
stemden tegen het geamendeerde plan. De CU-SGP voor.
* het bestemmingsplan Hoogvliet Stadshart vastgesteld
* ingestemd met de toetsingscriteria voor de vervolgevaluatie van de
huisvestingsvergunning op grond van de Rotterdamwet. Leefbaar
Rotterdam en de SP stemden tegen
* besloten geen milieueffectrapport op te stellen ten behoeve van
het bestemmingsplan Vlinderstrik. D66, GroenLinks en een lid van
het CDA stemden tegen
* ingestemd met het voorstel tot onteigening ten behoeve van de
uitvoering van het bestemmingsplan Nesselande. Leefbaar Rotterdam,
D66 en CU-SGP stemden tegen
* de motie-Van den Anker e.a. over stappen aan de Maas afgedaan
* afscheid genomen van de heer Geluk als wethouder. De heer Geluk
werd daarbij onderscheiden met de Wolfert van Borselenpenning
* het voorstel aangenomen om het aantal wethouders met ingang van 11
juli 2009 te bepalen op zeven. Leefbaar Rotterdam stemde tegen
* wethouder Lamers benoemd als lid van het algemeen bestuur van de
stadsregio
* wethouder Vervat benoemd als lid en wethouder Bolsius benoemd als
plaatsvervangend lid van de gemeenschappelijke regeling Grondbank
RZG Zuidplas en de gemeenschappelijke regeling Regionale
Ontwikkelorganisatie Zuidplas.
Raadsvergadering gemist of nog eens terugzien?
De vergadering van de gemeenteraad is live uitgezonden op
www.rotterdam.nl en kan in het archief in zijn geheel, per agendapunt
en per spreker worden bekeken.
Gemeente Rotterdam