Gemeente Rotterdam

Op donderdag 9 juli 2009 was de laatste raadsvergadering voor het zomerreces. De raad besprak onder andere de Jaarrekening 2008 en de Kaderbrief.

Jaarrekening 2008

Dit jaar heeft de gemeente Rotterdam opnieuw een goedkeurende accountantsverklaring gekregen. De hoofdlijnen van de gemeentebrede verbeterpunten betreffen de inzichtelijkheid, sturing en beheersing van kosten en processen. Dat stelt de Commissie tot Onderzoek van de Rekening (COR). Zo blijven op een aantal gebieden (externen en ICT) de kosten niet binnen het budget. De transparantie, vergelijkbaarheid en betrouwbaarheid van de dienstrekeningen en het sociaal jaarverslag dienen verbeterd te worden. Verder constateert de COR dat het weerstandsvermogen van de gemeente afneemt en de risico's en garanties toenemen. De jaarrekening is dit jaar wederom te laat verschenen. De vertraging is de afgelopen jaren steeds toegenomen. Op een aantal fronten presteert de gemeente beter dan in voorgaande jaren. Er zijn minder verklaringen met beperkingen voor diensten, minder fouten bij de Wet maatschappelijke ondersteuning en een afname van het ziekteverzuim. De COR doet in totaal 19 aanbevelingen aan de raad. De COR adviseert de raad als de aanbevelingen worden overgenomen in te stemmen met de Jaarrekening.

Leefbaar Rotterdam riep via een motie het college op geen afgesproken ambities gaandeweg te verlagen. Veiligheid vindt de fractie erg belangrijk. In tegenstelling tot het college vond de fractie dat de cijfers uitwijzen dat de veiligheid afneemt. Het declaratiegedrag van bestuurders is recent in het nieuws geweest. In Rotterdam bleek er niets aan de hand. Het college vertoont voorbeeldgedrag. De fractie droeg daarom het college via een motie op om daarnaast en ook het declaratiegedrag van bestuurders van deelgemeenten openbaar te maken. Ook wilde de fractie inzicht in topinkomens bij subsidieontvangers en het aanpakken daarvan.

De PvdA gaf aan dat het stadsbestuur hard aan de weg heeft getimmerd en de resultaten te zien zijn. Rotterdam staat er beter voor. Het college moet onverminderd doorgaan met het veiliger maken van de stad. De woningbouw heeft klappen gekregen. Bouwtargets worden niet gehaald. De vastgestelde maatregelen om de kredietcrisis te lijf te gaan moeten de bouwproductie op gang krijgen.

De SP concludeerde dat veel doelen niet gehaald zijn en het college veel kansen heeft laten liggen. De targets op het gebied van inhuur worden niet gehaald. En de fractie maakt zich zorgen over de kostenoverschrijdingen van de dienst Jeugd Onderwijs en Samenleving.

Het CDA vond dat het verslag een positiever beeld schetst. We zijn er echter nog niet. Het CDA wilde dat ook de Roteb en Publiekszaken - conform eerder gemaakte afspraken - de volgende keer een goedkeurende verklaring krijgen. De onderbesteding verbaasde de fractie, zeker in deze periode van recessie. Het CDA vond dat het college, net als de burgers van de stad, haar stukken op tijd moet aanleveren.

GroenLinks verwacht een goede aansturing op het gebied van externe inhuur. Topinkomens hebben de aandacht van de fractie. De geboekte resultaten moeten vastgehouden worden en zichtbaar worden in de uitvoering.

De VVD vroeg zich af of het college in control was, omdat het ze niet is gelukt de cijfers op tijd te leveren. De fractie vroeg net als de SP aandacht voor het niet halen van doelen op het gebied van inhuur van externen. De nog niet gehaalde doelstelling op het gebied van taal baarde de fractie zorgen. De partij vindt dat het erg belangrijk is dat Rotterdammers Nederlands spreken. De inzet op veiligheid moet groot zijn en blijven.

De CU-SGP verwachtte dat het college volgend jaar wel op tijd is met het aanleveren van de stukken. Ook de inhuur van externen baarde de fractie zorgen. De kosten stijgen fors terwijl er afgesproken is de post te verlagen. Voor ICT-investeringen geldt hetzelfde. Ook de taakverdeling tussen de wethouders vraagt aandacht. Het percentage niet-gehaalde doelstellingen vond de fractie te hoog.

D66 gaf ook aan het vervelend te vinden dat de stukken te laat zijn aangeleverd. Ook vroeg de fractie zich af of de focus op targets zo belangrijk moet zijn. Zijn er in de drie jaar dat er bestuurd is geen andere prioriteiten of targets te benoemen?

Wethouder Bolsius heeft proberen te sturen op het proces van aanlevering. De gemeente is in control. Helaas zijn er problemen bij een dienst om de cijfers aan te kunnen leveren. Het college is er trots op wat gerealiseerd is. Achter elk cijfer en target zit een verhaal. Het college is zich ervan bewust dat een aantal doelstellingen niet gehaald zal worden. De wethouder gaat met de raad in gesprek over het juiste moment van aanleveren van een totaaloverzicht en -inzicht in topinkomens bij gesubsidieerde instellingen. Op het gebied van de inhuur van externen wordt strak gestuurd. Resultaten worden dit jaar nog zichtbaar. Wethouder Bolsius zegde toe in de geest van de motie over de openbaarheid van declaraties te willen handelen. Wethouder Grashoff gaat ervan uit dat de doelstelling op het gebied van taal gehaald wordt. Burgemeester Aboutaleb weersprak het beeld dat er minder veiligheidsdoelstellingen zijn behaald. Sommige doelstellingen zijn in overleg met de Rekenkamer realistisch verlaagd. Als er geen 600 hennepkwekerijen zijn dan kun je er geen 600 sluiten. De cijfers uit de Veligheidsindex zijn niet te vergelijken. Er is een andere meetmethode gebruikt. De burgemeester gaf aan ontevreden te zijn over de cijfers in vier wijken. Er wordt alles aan gedaan om de veiligheid toe te laten nemen. Het college zegde toe aan de slag met de aanbevelingen.

Leefbaar Rotterdam trok haar eerste en - na de toezegging van de wethouder - haar tweede motie in. De gemeenteraad stemde in met de Jaarrekening en stelde de eerste Bestuursrapportage vast.

Algemene beschouwingen naar aanleiding van de Kaderbrief

Het college bood de Kaderbrief aan de gemeenteraad aan. Met de kaderbrief wil het college met negen prioriteiten voor 2010 antwoord geven op de verslechterende economische omstandigheden en de effecten daarvan op de financiën van Rotterdam. In 2008 heeft Rotterdam op verschillende terreinen grote stappen vooruit gemaakt. In de eerste maanden van dit jaar werden de gevolgen van de economische crisis voor Rotterdam steeds duidelijker zichtbaar. Sinds begin 2009 stijgt het aantal niet-werkende werkzoekenden, vooral in de leeftijd tot en met 26 jaar raken meer mensen werkloos en lopen hierdoor een groter risico om in financiële problemen te komen. Daarnaast is het aantal mensen met een bijstandsuitkering gestabiliseerd, waar eerder een verdere daling werd verwacht. In de haven van Rotterdam is de overslag van goederen afgenomen en in de industrie worden investeringen uitgesteld. Net als in andere steden is ook in Rotterdam de woningmarkt sinds het derde kwartaal van 2008 drastisch ingezakt en staat de bouwproductie onder zware druk. Als antwoord op economische crisis heeft het college in maart dit jaar een pakket van maatregelen gepresenteerd. De uitvoering van deze maatregelen, vertaald in 46 acties, ligt op schema. De meeste maatregelen zullen al in 2009 zichtbaar effect opleveren. De economische crisis en de nieuwe samenstelling zijn voor het college aanleiding geweest om kritisch te kijken naar het coalitieakkoord en het collegeprogramma. Voor een sterker Rotterdam met perspectief voor alle Rotterdammers zet het college onder meer in op de volgende prioriteiten: stimuleren van talentontwikkeling, investeren in werkgelegenheid en arbeidsmobiliteit, ondersteuning voor dak- en thuislozen en slachtoffers van huiselijk geweld, strenger toezicht voor veilige wijken, investeren in een aantrekkelijke woonstad, kwalitatieve verbetering van de inburgering, duurzaamheid bij investeringen als uitgangspunt, ondernemerschap stimuleren en investeren in de revitalisering van winkelgebieden. Om extra investeringen in de collegeprioriteiten te kunnen realiseren heeft het college er voor gekozen de afnemende of opdrogende rijksbijdragen deels op te vangen in de eigen sector, kwaliteit- en efficiencyverbeteringen in het gemeentelijke apparaat door te voeren en intensiveringen binnen de pijlers op te vangen. Aanvullend stelt het college voor eenmalig 120 mln. uit het Investeringsfonds Rotterdam vrij te maken. Voor de gemeentelijke heffingen OZB en afvalstoffenheffing houdt het college voor 2010 de nullijn aan.

Leefbaar Rotterdam gaf aan dat de Kaderbrief op drijfzand is gebouwd, zonder reële onderbouwing. Tijdens de Europese verkiezingen hebben de kiezers een belangrijk signaal afgegeven. Er is wel degelijk wat aan de hand in Rotterdam. Het college moet daarop anticiperen. De fractie diende meerdere moties in. Moties die vroegen om bijvoorbeeld meer inzicht, verantwoording en onderbouwing van cijfers, lastenverlichting voor Rotterdammers, het budget voor stadsmariniers ongewijzigd te laten en een reële target te formuleren voor de externe inhuur. De fractie riep indringend op ervoor te zorgen dat de politie geen last krijgt van de rijksbezuinigingen.

De PvdA gaat voor een sterk, veilig en sociaal Rotterdam. Er is door het college hard aan de weg getimmerd. Natuurlijk is er nog werk te verrichten. De Kaderbrief biedt daarvoor de handvatten. De fractie diende diverse moties in. Zo wilde de fractie bijvoorbeeld dat er onderzocht wordt welke organisaties door de aangekondigde bezuinigingen in de knel dreigen te komen. Ook wilde de fractie dat zoveel mogelijk Rotterdamse kinderen die het nodig hebben huiswerkbegeleiding krijgen. Deze motie werd samen met het CDA, GroenLinks, de SP en D66 ingediend. Ook wilde de fractie een bredere, stadsregionale invoering van gratis openbaar vervoer voor ouderen en het bestaande aanbod van sporten en bewegen voor senioren beter onder de aandacht van de doelgroep brengen. De voorgestelde bezuinigingen op het deelgemeentefonds moeten ook anders worden ingevuld.

De SP vond de door het college geformuleerde ambities te laag. Zo is het aantal gezinnen onder armoedegrens amper gedaald. De bezuinigingen raken de kwetsbare doelgroepen. De fractie wil dat er aandacht komt voor de 'echte' mensen uit Rotterdam. Er zitten nog een aantal financiële lijken in de kast, waar geen rekening mee wordt gehouden. Denk aan de SS Rotterdam. De crisis biedt de mogelijkheid de ramen eens goed open te zetten de te luchten. De fractie wilde onder andere het collectief aanvullend vervoer voor de reizigers gratis maken. De fractie verwacht dat de crisis nog harder zal toeslaan en wil tot afspraken komen met havenwerkgevers, vakbeweging en HbR om de werkgelegenheid in de haven te behouden en het aan het werk helpen van de ex-SHB werknemers. Ook wilde de fractie de Woonvisie herijken op de actuele marktvraag.

Het CDA wil perspectief en houvast bieden. Ondanks alle politieke hectiek heeft het college goed gefocust. De stad heeft een bevlogen college met hart voor de stad. Alle acties zijn erop gericht op Rotterdam door de crisis heen te helpen en er sterker uit te komen. Werkplekken, stages en startersbanen zijn van enorm belang om jeugdwerkeloosheid tegen te gaan. Bureaucratische rompslomp voor ondernemers moet worden teruggedrongen. Het jongerenjaar wordt een succes. Toch vroeg de fractie zich af hoe jongeren met een beperking worden betrokken. De fractie verbaasde zich over bijvoorbeeld de onderbestedingen op het tot stand brengen van Centra voor jeugd en gezin. Onderbestedingen die niet onderbouwd kunnen worden zouden moeten terugvloeien naar de algemene reserve. Het Investeringsfonds Rotterdam (IFR) moet volgens het CDA worden ingezet om Rotterdam door deze economisch zware tijden te loodsen. Samen met de PvdA en GroenLinks diende de fractie een motie in om jaarlijks een groot feest te organiseren voor alle Rotterdamse jongeren die in dat jaar de leeftijd van 18 hebben bereikt. De jongeren worden tijdens het feest ook geïnformeerd over hun rechten en plichten. Ook wilde de fractie de modernisering en uitbreiding van de aula in Hoek van Holland mogelijk maken en de gedane toezegging voor een Multifunctioneel centrum waar te maken.

De VVD gaf aan dat in tijden van crisis de burger extra kritisch is op de overheid. Bekijkt de burger of de overheid zorgvuldig met publiek geld om gaat. Een greep uit het IFR is potverteren. De claim van het college klopt niet. De voorgestelde investeringen dragen niet bij aan het oplossen van de crisis. De VVD deed een tegenvoorstel. Er mag geen geld onttrokken worden uit het IFR voordat de spelregels bepaald zijn. De VVD wilde ook dat de geplande evenementenbelasting te schrappen en de opbrengst voor bedrijven voor 2010 te verlagen, zodat er voor bedrijven extra investeringsruimte ontstaat.

GroenLinks is erg tevreden met de voorgestelde sociale koers. Voorbeelden daarvan zijn het stimuleren van talentontwikkeling, het investeren in werkgelegenheid en arbeidsmobiliteit, de ondersteuning voor dak- en thuislozen en slachtoffers van huiselijk geweld, het investeren in een aantrekkelijke woonstad, de kwalitatieve verbetering van de inburgering en duurzaamheid bij investeringen. De investeringen moeten ertoe leiden dat de Rotterdamwet niet meer hoeft toegepast te worden. GroenLinks vond dat nagedacht moet worden over het geven van plek aan jongeren na het jongerenjaar. De fractie wil geld vrijmaken voor de aanplant van meerjarige bloemen en planten in plaats van tijdelijke bloemschalen en de voorgestelde verlaging van het budget voor wijkgelegenheid ongedaan maken.

CU-SGP vond de Kaderbrief een rommelig document. De fractie benoemde een aantal voorstellen die - zeker in deze tijd - te veel geld kosten. Het college zou bijvoorbeeld daadkrachtig naar een dienst moeten optreden. Voorstellen moeten binnen het eigen budget uitgevoerd kunnen worden. De fractie stelde ook vast dat er nog veel geld op de plank ligt dat bedoeld was om de economie draaiende te krijgen. Het IFR kan niet zomaar worden aangewend. Daar moeten eerst afspraken over gemaakt worden.

D66 wilde de Kaderbrief 'vertrouwen'. De fractie verbaasde zich over de opmerkingen dat het sociaal goed gaat met Rotterdam en dat het college de jeugdwerkloosheid als tijdelijk knelpunt ziet. Hoe staat het ervoor met de HBO'ers en WO'ers? De greep uit het IFR geeft geen goed gevoel. De spaarpot van de stad wordt opgemaakt. De fractie wil niet dat de politie door bezuinigingen getroffen wordt. De fractie droeg daarom het college op de minister en de Tweede Kamer erop te wijzen dat bezuinigingen de stad onevenredig raken en de gemeenteraad dat onacceptabel vindt. Ook wilde de fractie dat in de toekomst de Deelgemeenteverordening gerespecteerd wordt en niet zomaar kortingen door te voeren zonder overleg en inzichtelijk te maken wat de gevolgen daarvan zijn. Ook vond D66 het onwenselijk dat de cultuurbijdragen worden herzien en wilde de partij de mogelijkheden onderzoeken om jeugd les te geven leerlingen les te geven in het voetbalstadion. Het 'Les in het voetbalstadion'- programma is in Engeland een daverend succes.

De voorzitter van de commissie voor Jeugd, Onderwijs en Cultuur (JOC) vroeg aandacht voor de financiering van het raadsbreed aangenomen initiatiefvoorstel Denken, Voelen en Doen. Het geoormerkte geld laat het college vrijvallen. De voorzitter was teleurgesteld dat al gemaakte afspraken via het indienen van een amendement hersteld moeten worden.

12 moties en een amendement aangenomen
In totaal werden 33 moties ingediend en 2 amendementen. Na reactie van het college werden enkele moties aangepast of ingetrokken. 12 moties en een amendement werden aangenomen. Het betreft de moties Perspectief bij bezuinigingen stedelijke subsidies (PvdA), verbeterde huiswerkbegeleiding (PvdA, CDA, GroenLinks, SP, D66), overkapping/ondertunneling 's-Gravendijkwal (PvdA, CDA, GroenLinks, Leefbaar Rotterdam), Renovatie De Fabriek aan de Matthenesserdijk (PvdA), Het opnemen van Lantaren/Venster in de visie Culturele infrastructuur (PvdA, CDA, GroenLinks, SP, D66), Evenementenfonds (PvdA) en Bewegen en sporten voor senioren (PvdA, CDA, GroenLinks). Ook werd de motie van de COR om de netto begroting in 2011 te hebben aangenomen en als motie VN armoedeconferentie (SP). Daarnaast stemden de fracties ook voor de motie Modernisering aula begraafplaats Hoek van Holland (CDA), Blauw op straat (D66) en Les in het voetbalstadion (D66). Unaniem werd het amendement van de commissie JOC Denken, Voelen en Doen aangenomen. De Kaderbrief werd ook aangenomen. Leefbaar Rotterdam, CU-SGP, VVD en de SP stemden tegen.

Vergassen duiven

Het college heeft naar aanleiding van schriftelijke vragen van GroenLinks laten weten door te willen gaan met het plan om stadsduiven te vangen en te vergassen. De fractie vindt dat een wrede en bovendien ineffectieve methode om duivenoverlast tegen te gaan. Uit onderzoek (onder andere in Rotterdam), blijkt het plaatsen van duiventillen waar anticonceptiemiddel in het voer wordt gemengd of waar duiveneieren worden verwisseld, veel effectiever om de overlast aan te pakken. Omdat de bespreking van de beantwoording van de schriftelijke vragen pas in de commissievergadering van september staat geagendeerd en de Roteb heeft aangekondigd in de zomer al duiven te willen vergassen, wilde de fractie een uitspraak van de gemeenteraad. De fractie diende een motie in die opriep te stoppen met vergassen, met uitzondering van de duiven die een gevaar vormen voor de volksgezondheid en diervriendelijkere methoden toe te passen. Het advies daarover wordt in september opgeleverd door de commissie Dierenwelzijn en Stadsnatuur. De VVD bracht in dat als er niet gestopt wordt met het voeren van duiven het probleem altijd zal blijven bestaan. De fractie wilde de overlast tegengaan en gaf aan geen problemen met de voorgestelde methode te hebben. De SP gaf aan de motie van GroenLinks te steunen en inwoners van Rotterdam informatie te willen over omgaan met de overlast en die te voorkomen. De PvdA is geen voorstander van vergassen en wilde het advies van de commissie Dierenwelzijn en Stadsnatuur afwachten. Er is duidelijk sprake van overlast. Dat vond het CDA. Onderzoek wijst uit dat vergassen niet zo wreed is als het klinkt. De fractie is daarom niet tegen de methodiek. D66 steunde de gedachte en de motie van GroenLinks. Wethouder Lamers heeft in de beantwoording van de schriftelijke vragen alle voor- en nadelen op een rij gezet. Zo hebben duiventillen voordelen maar zeker ook nadelen. De overlast rond de duiventillen neemt bijvoorbeeld enorm toe. Publieksvoorlichters zijn al bezig voorlichting te geven aan inwoners en op scholen. In september wordt op basis van het advies van de ingestelde commissie ook naar andere methoden gekeken. CU-SGP kon zich vinden in de lijn die de wethouder voorstelde. De SP, GroenLinks, PvdA, D66 en enkele leden van Leefbaar Rotterdam stemden voor. De motie werd aangenomen.

Rioleringsproblematiek Stavenissestraat

Leefbaar Rotterdam heeft meerdere keren de rioleringsproblematiek in de Stavenissestraat op de agenda gezet. Een aangenomen motie droeg het college op er zorg voor te dragen dat op 12 juni wordt gestart met het oplossen van de problemen in de Stavenissestraat en de GGD onderzoek te laten doen naar de hygiënische omstandigheden waarin de bewoners van de geplaagde panden leven. Nu, bijna een maand verder, constateert Leefbaar Rotterdam dat de problemen nog steeds niet zijn opgelost. De problemen lijken te worden veroorzaakt door een gescheurde riolering. De fractie wilde van het college horen hoe ze de leefomstandigheden van de bewoners op zeer korte termijn naar een acceptabel niveau gaat brengen. De fractie diende een motie van treurnis in. Verschillende fracties verbaasden zich over het feit dat de problemen nog niet waren verholpen. Wethouder Karakus gaf aan dat de klachten van de huurders terecht waren. De gemeente heeft direct haar werkzaamheden aan het riool opgepakt. De GGD is in gesprek met de huurders. De wethouder heeft daarnaast de directeur van de corporatie op 8 juli aangesproken. De woningcorporatie heeft toegezegd er alles aan te zullen doen om de klachten zo spoedig mogelijk op te lossen, onder andere door het aanbieden van andere woonruimte. De betreffende woningen zullen namelijk op termijn worden gesloopt. De motie van treurnis werd verworpen. Leefbaar Rotterdam, D66 en de SP stemden voor.

Verbod op vechten

Het college heeft voorgesteld een verbod op vechten in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) op te nemen. Een verbod op vechten voorziet in een leemte in de handhaving van de openbare orde, in die gevallen waarbij op grond van openlijke geweldpleging, eenvoudige mishandeling en deelneming aan een vechtpartij (artikelen 141, 300 en 306 Sr) niet kan worden opgetreden. Indien twee personen vechten, er geen sprake is van letsel en er geen aangifte wordt gedaan, kan de politie niet optreden met het gevolg dat daders zonder sanctie worden heengezonden. Dit is onwenselijk, omdat elke vorm van geweld onacceptabel is. Vechten op straat draagt bij aan subjectieve onveiligheidsgevoelens van winkelend en uitgaanspubliek, die getuigen zijn van een vechtpartij. Daarnaast is het slecht voor het imago van de stad. De raad stemde in met het voorstel. GroenLinks stemde tegen.

Regelingen van werkzaamheden

Overlastgevend gedrag Lijnbaangebied
Leefbaar Rotterdam heeft in het verleden herhaaldelijk het overlastgevend en crimineel gedrag in het Lijnbaangebied op de agenda gezet. De fractie vond dit na gesprekken gehouden te hebben met personeel van een grote supermarkt weer noodzakelijk. De politie verricht volgens de fractie haar taken goed, maar het lijkt aan mankracht te ontbreken om daadwerkelijk handhavend op te treden. Leefbaar Rotterdam wilde van de burgemeester weten of hem meer klachten omtrent dit gebied bereikt hebben en, zo niet, of hij bereid is met mij op een vrijdagavond ter plaatste de situatie in ogenschouw wil nemen. Burgemeester Aboutaleb gaf aan dat er op basis van een onderzoek veel en gerichte acties in het gebied worden ondernomen. De situatie lijkt zich te stabiliseren. De burgemeester heeft al gesproken met winkeliers. Leefbaar Rotterdam drong aan op het aanpakken van de overlastgevers. Burgemeester Aboutaleb gaf aan dat er voldoende materieel en personeel op de been is om de overlastgevers aan te pakken.

Rotterdams keurmerk taxibranche
Afgelopen dagen is er naar aanleiding van een incident in Amsterdam ook in Rotterdam veel rumoer ontstaan in de taxiwereld. De fractie heeft begrepen dat er na de zomer er een Rotterdams keurmerk ingesteld wordt. De PvdA vindt dit een zeer nuttige en wenselijke ontwikkeling. De fractie wilde weten hoe het college ervoor gaat zorgen dat de gehele Rotterdamse taxibranche aangesloten wordt bij het keurmerk, inclusief de vrije rijders. Is een keurmerk voldoende waarborg om misstanden in Rotterdam uit te sluiten? Wethouder Vervat gaf aan dat Rotterdam al enige tijd in gesprek is met de taxiwereld om afspraken te maken. Doel is om tot een zichtbaar keurmerk op de taxi's van de aangesloten taxibedrijven te komen. Ook de vrije markt kan zich daarbij aansluiten. Handhaven kan bijvoorbeeld door het wel of niet toewijzen van standplaatsen. Rotterdam ligt op dit gebied voor op andere steden.

En verder heeft de raad


* besloten de ontheffing van het ingezetenschap van wethouder Grashoff te verlengen

* de Verordening fractieondersteuning te wijzigen
* het rapport van de Rekenkamer Rotterdam Deelnemen en wegblijven van de Rekenkamer Rotterdam en bijbehorende aanbevelingen vast te stellen. De SP droeg via een motie op bij het aannemen van nieuwe mensen bij publieke en semi-publieke bedrijven en instellingen in het contract nooit meer salaris af te spreken dan dat van onze minister president en mensen met een lopend contract net zo lang te onthouden van salarisverhoging tot hun salaris is teruggelopen tot de Balkenendenorm. Leefbaar Rotterdam verzoekt het college om per direct de Opstelten-norm als uitgangspunt te nemen voor het bezoldigingsbeleid van de topbestuurders van het Havenbedrijf Rotterdam. De laatste motie werd aangenomen. Het CDA en de VVD stemden tegen.

* het geamendeerde Plan van basisscholen 2010-2012 vastgesteld met een positief advies voor het stichtingsverzoeken van de Stichting Islamitisch Primair Onderwijs Rijnmond en de Vereniging van Evangelische Scholen, om per 1 augustus 2010 een (nieuwe) basisschool te mogen starten. De minister neemt het uiteindelijke besluit. De Islamitische school voldoet niet aan de wettelijke eis voor een minimaal aantal leerlingen. Leefbaar Rotterdam, VVD en CU-SGP waren tegen het amendement. Leefbaar Rotterdam en de VVD stemden tegen het geamendeerde plan. De CU-SGP voor.
* het bestemmingsplan Hoogvliet Stadshart vastgesteld
* ingestemd met de toetsingscriteria voor de vervolgevaluatie van de huisvestingsvergunning op grond van de Rotterdamwet. Leefbaar Rotterdam en de SP stemden tegen

* besloten geen milieueffectrapport op te stellen ten behoeve van het bestemmingsplan Vlinderstrik. D66, GroenLinks en een lid van het CDA stemden tegen

* ingestemd met het voorstel tot onteigening ten behoeve van de uitvoering van het bestemmingsplan Nesselande. Leefbaar Rotterdam, D66 en CU-SGP stemden tegen

* de motie-Van den Anker e.a. over stappen aan de Maas afgedaan
* afscheid genomen van de heer Geluk als wethouder. De heer Geluk werd daarbij onderscheiden met de Wolfert van Borselenpenning
* het voorstel aangenomen om het aantal wethouders met ingang van 11 juli 2009 te bepalen op zeven. Leefbaar Rotterdam stemde tegen
* wethouder Lamers benoemd als lid van het algemeen bestuur van de stadsregio

* wethouder Vervat benoemd als lid en wethouder Bolsius benoemd als plaatsvervangend lid van de gemeenschappelijke regeling Grondbank RZG Zuidplas en de gemeenschappelijke regeling Regionale Ontwikkelorganisatie Zuidplas.

Raadsvergadering gemist of nog eens terugzien?

De vergadering van de gemeenteraad is live uitgezonden op www.rotterdam.nl en kan in het archief in zijn geheel, per agendapunt en per spreker worden bekeken.