Ingezonden persbericht


10/07/2009 08:22

EUROSTAR VERWELKOMT FYRA

Nieuwe hogesnelheidstrein zal aantal treinreizen
tussen Nederland en Londen de hoogte in stuwen


* Tot 24 treinen per dag tussen Amsterdam en Brussel (16 Fyratreinen en 8 Thalystreinen)
* Betere verbinding met Eurostartreinen vanuit Brussel-Zuid naar Londen
* Tot 65 minuten tijdwinst

* Nieuwe reistijden: Amsterdam - Brussel 1u46, Schiphol - Brussel 1u30 en Rotterdam - Brussel 1u08
* Amsterdam - Londen binnenkort in ongeveer 4 uur

Eurostar, de hogesnelheidstrein die Brussel en Parijs met Groot-Brittannië verbindt, is verheugd over de komst van Fyra. Fyra is de merknaam van de nieuwe hogesnelheidstrein van NS Hispeed en NMBS die zal worden ingezet op de route Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel-Zuid. Fyra zal de reistijden vanuit Nederland naar Brussel aanzienlijk verkorten, waardoor ook de reis naar Londen een flink stuk aan snelheid wint. In Brussel-Zuid is er namelijk een vlotte verbinding met Eurostar, die reizigers in alle comfort naar de andere kant van het Kanaal vervoert. De totale reistijd tussen Amsterdam-Centraal en Londen zal binnenkort nog slechts ongeveer 4 uur bedragen.

Het treinverkeer tussen Nederland en Brussel wordt behalve door Fyra ook verzorgd door Thalys, nu al actief op de route Amsterdam - Brussel, maar nog niet op hoge snelheid. Met Fyra wordt het aanbod voor de Nederlandse reiziger naar Brussel en Londen sterk uitgebreid. In totaal zullen er maar liefst 16 Fyra- en 8 Thalystreinen per dag rijden van Amsterdam naar Brussel-Zuid, om dan met Eurostar vlot naar Londen door te sporen.

Owen Welch, Commercial Manager bij Eurostar: 'We zijn enorm blij met de introductie van Fyra, en wensen NMBS en NS Hispeed heel veel succes met de tests, zodat Fyra snel ingezet zal kunnen worden op de route Amsterdam - Brussel.'

'We geloven heel sterk dat door Fyra het personenverkeer tussen Amsterdam en Londen per trein nog zal toenemen. Het aantal Nederlandse reizigers naar de Britse hoofdstad is momenteel al gestegen met 34 % tegenover vorig jaar, en we zijn ervan overtuigd dat deze trend zich in de toekomst verder zal ontwikkelen. De steeds maar kortere reistijden worden ongetwijfeld een extra reden om de switch te maken van vliegtuig naar hogesnelheidstrein.'

***EINDE***

Note to editors:


1. Eurostar is de HST-operator die Brussel, Rijsel en Parijs met London St Pancras International, Ebbsfleet International en Ashford International verbindt.


2. Eurostar biedt 3 reisformules aan om in alle comfort van stadscentrum naar stadscentrum te reizen. Met Eurostar reis je al voor 50 euro enkele reis naar Londen en vanaf 99 euro retour in Standard.


3. Binnen het 'Groene Reis'-project heeft Eurostar als doelstelling de vermindering van de CO2-uitstoot met 35 % per reizigerstraject tegen 2012, in vergelijking met 2007. Omdat emissies niet volledig kunnen worden uitgeschakeld, is Eurostar ook de eerste spoorwegmaatschappij ter wereld die CO2-neutrale reizen aanbiedt, en dit zonder enige meerkost voor de reiziger. Onderzoek gebaseerd op specifieke data over de werkelijke bezettingsgraad en de energievoorziening heeft aangetoond dat een reis met Eurostar ongeveer tien keer minder CO2 oplevert dan een vergelijkbare reis per vliegtuig.


4. Eurostar is medeoprichter van Railteam, een samenwerkingsverband tussen Europa's meest vooraanstaande HST-operatoren, dat een makkelijkere manier van tickets boeken en reizen op het Europese HST-netwerk uitwerkt.


5. Eurostar en Eurotunnel zijn twee verschillende bedrijven die elk over hun eigen management beschikken. Eurostar is de hogesnelheidstrein, terwijl Eurotunnel de eigenaar is van de Kanaaltunnel en een shuttledienst voor voertuigen uitbaat.

Voor beeldmateriaal ga naar www.eurostarimagery.co.uk en schrijf je in.