Productschap Diervoeder

Nieuws update van het Productschap Diervoeder, 10 juli 2009

Herziene GMP+ B4.3 Hygiënecode binnenvaart Levensmiddelen en Diervoeders

Bestemd voor: binnenvaartschippers, GMP+ -gecertificeerde diervoederbedrijven en certificatie-instellingen

In nauwe samenwerking met het CBRB en Kantoor Binnenvaart heeft het Productschap Diervoeder de GMP+ B4.3 standaard, ook wel de Hygiënecode Binnenvaart genoemd, herzien en afgestemd met het Centraal College van Deskundigen Diervoedersector. Deze herziene GMP+ B4.3 standaard is per 1-1-2010 van kracht.

De schippers die zich laten verifiëren voor de GMP+ B4.3 standaard hebben aan het toepassen van Deel 2 (Werkboek) voldoende.

Deel 1 bevat de uitgewerkte wettelijke voorwaarden en zal als de achtergrondinformatie ter beschikking worden gesteld in sectie "Wetgeving" van de PDV-website.

Wijzigingen t.o.v. de versie 2005

Behalve de algemene actualisatie en enkele kleine aanvullingen, behelst de herziene GMP+ B4.3 standaard de volgende beduidende wijzigingen :
* Er wordt meer aandacht geschonken aan persoonlijke hygiëne aan boord.
* Eisen aan ongediertebestrijding zijn nader uitgewerkt.
* Beheersing van ladingsrestanten en afvalstoffen wordt nadrukkelijk genoemd als basisvoorwaarde.
* Er is meer aandacht voor temperatuurbeheersing en ventilatie.
* De standaard mag ook worden toegepast voor het vervoer per kustvracht.
* Binnenvaartschippers kunnen gebruik maken van de Databank Ladingscategorieën Wegtransport (zie onder)

Nieuwe werkwijze voorgaande ladingen

Het GMP+-certificatieschema diervoedersector 2006 omvat op dit moment twee lijsten met ladingindelingen: één behorende tot GMP+ B4.3 Hygiënecode binnenvaart, de andere tot GMP+ B4.1 Wegtransport diervoeders. Uit deze lijsten valt af te leiden of een bepaald product toegestaan is als voorgaande lading voor diervoeder en, zo ja, hoe er na het transport hiervan moet worden gereinigd.

Deze twee lijsten komen wat het vastgestelde minimum noodzakelijke reinigingsregimes betreft niet altijd met elkaar overeen. Teneinde deze ongelijkheid op te heffen heeft het CCvDD besloten om deze twee lijsten op termijn samen te voegen tot één lijst / database. Hieraan voorafgaand is raadpleging van verschillende binnenvaartdeskundigen noodzakelijk.

Om beperkingen van de lijst met producten voor binnenvaart in de tussenliggende periode te minimaliseren, is de volgende werkwijze ingevoerd:
* De schipper raadpleegt eerst GMP+ B4.3, Appendix 1. Indien het product ingedeeld staat in één van vier ladingscategorieën voor scheepsvaart (LS), is deze indeling bindend.
* Wanneer een product niet is ingedeeld in een van de ladingscategorieën in deze appendix, raadpleegt de schipper de Databank Ladingen Wegtransport van het GMP+ certificatieschema diervoedersector 2006 (link naar de Databank ). Indien het product verboden is voor wegtransport, of ook voor wegtransport niet is ingedeeld, is het verboden voor binnenvaart. Als het product ingedeeld is, met een voorgeschreven minimum noodzakelijke reinigingsregime (A, B, C of D) mag het product worden vervoerd, mits daarna het voorgeschreven reinigingsregime wordt toepast.

Ter verduidelijking is de nieuwe werkwijze uitgewerkt in een voorbeeld.

Verificatie

Verificatie volgens de herziene GMP+ B4.3 standaard kan vanaf heden plaatsvinden. Verplicht wordt het echter per 1-1-2010, omdat vanaf dat moment niet meer op basis van de huidige GMP+ B4.3 standaard kan worden gecertificeerd. De huidige certificaten blijven gewoon geldig tot einde van hun looptijd.

Verificatie gebeurt op basis van een vooraf vastgestelde checklijst. Indien een schip voldoet aan de voorschriften uit de GMP+ B4.3 standaard, wordt een certificaat verleend met een geldigheidsduur van 2 jaar. Per 31-12-2011 wordt de huidige GMP+ B4.3 Hygiënecode binnenvaart (2005) definitief ingetrokken.