Ingezonden persbericht



---


Persbericht

13 juli 2009

Nederlandse gezinnen missen Hollandse producten tijdens vakantie

maarculinair avontuur wordt wel gezocht

Rijswijk - Tweederde van de Nederlandse gezinnen die in het buite nland op vakantie gaat, mist de eigen vertrouwde Hollandse producten. Vooral hagelslag, kaas en drop worden gemist. Er wordt daarentegen wel avontuurlijker gegeten tijdens de vakantie. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door GfK in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

Het onderzoek naar eetgewoonten tijdens vakantie is uitgevoerd onder 529 shoppers tussen de 18 en 64 jaar. Het blijkt dat veel gezinnen (69%) die in het buitenland op zomervakantie gaan Hollandse producten missen. Ruim de helft (66%) neemt daarom voedingsmiddelen vanuit huis mee, maar vaak alleen maar het nodige voor onderweg.

Vakantie moment voor meer avontuur in het eten, gezondheid minder belangrijk Ondanks het gemis van Hollandse producten, wordt er een stuk avontuurlijker gegeten tijdens de vakantie. De voorkeur gaat eerder uit naar het proberen van nieuwe dingen, dan dat het eten smaakt zoals thuis. Nederlandse gezinnen (34%) eten tijdens de zomervakantie het liefst in een restaurant met gerechten uit de lokale keuken. Daarnaast worden zelf bereide gerechten het liefst met lokale ingrediënten gegeten (26%). Daarmee geeft meer dan de helft van de Nederlandse gezinnen tijdens de vakantie de voorkeur aan lokale gerechten en ingrediënten.

Gezondheid staat tijdens de vakantie niet zo hoog in het vaandel. Maar liefst 58% let minder op de gezondheid dan normaal. Op vakantie eten Nederlandse gezinnen uitgebreider, langer en meer dan normaal op een dag. Zij vinden het belangrijk dat eten lekker is (72%), dat de kinderen het lusten (42%) en dat het gemakkelijk is (38%).

Dagelijkse Voedingsrichtlijn
De FNLI heeft het onderzoek naar eetgewoonten tijdens de vakantie uit laten voeren in het kader van de Dagelijkse Voedingsrichtlijn. De Nederlandse levensmiddelenindustrie vindt het belangrijk dat consumenten een bewuste keuze kunnen maken uit het uitgebreide aanbod aan levensmiddelen. In 2007 is daarom de Dagelijkse Voedingsrichtlijn geïntroduceerd door de FNLI. Dit hulpmiddel op de verpakking van levensmiddelen geeft consumenten meer inzicht in wat de voedingswaarde is van een product en hoe dit zich verhoudt tot wat iemand maximaal dagelijks nodig heeft. Het is een internationaal systeem, dus te vinden in veel vakantielanden.

Bekendheid Dagelijkse Voedingsrichtlijn toegenomen

De afgelopen periode hebben consumenten kennis kunnen maken met de Dagelijkse Voedingsrichtlijn via de website www.dagelijksevoedingsrichtlijn.nl, artikelen in verschillende tijdschriften, banners en een online test 'Wel eettype ben jij? De bekendheid van de Dagelijkse Voedingsrichtlijn is mede door deze activiteiten flink toegenomen onder consumenten.(1) Driekwart van de ondervraagden geeft aan bekend te zijn met de Dagelijkse Voedingsrichtlijn. Dit was begin 2008 slechts iets meer dan de helft. De Dagelijkse Voedingsrichtlijn op de verpakking wordt door shoppers ook meer gebruikt dan voorheen. De informatie wordt vooral gebruikt om inzicht te krijgen in de hoeveelheid calorieën en vetten en om gezonde keuzes te maken. Driekwart van de ondervraagden beschouwt de Dagelijkse Voedingsrichtlijn als een nuttig hulmiddel. Tweederde vindt het een geloofwaardig hulmiddel en weet de informatie op de verpakking correct te interpreteren.

De levensmiddelenindustrie blijft zich dan ook inspannen om consumenten te helpen bij het maken van een gemakkelijke en verantwoorde voedingskeuze via de Dagelijkse Voedingsrichtlijn.


- Einde Bericht -