Snelleestraining volgens SmartReading methode


Slim snel leren lezen

HILLEGOM, 20090713 -- Op 13 en 27 juni jl. heeft Global Edutainment een snelleestraining volgens de SmartReading methode verzorgd voor kinderen, waarvan een aantal behoorlijk last heeft van dyslexie. Om de drempel voor deze kinderen weg te nemen waren ook de ouders welkom.

Zaterdagochtend 13 juni 09:00 uur: enthousiast wandelen de kinderen en hun ouders het leslokaal binnen. Vandaag gaan zij SmartReading leren, een snelleestechniek waarbij kinderen vier tot tien keer sneller leren lezen en gemiddeld 25% meer onthouden van wat zij lezen. Via diverse technieken, van het bewerkstelligen van perifeer zicht tot het scannen, waarbij de pagina's rechtstreeks in het lange termijngeheugen worden geladen, is het voor ieder kind mogelijk dit te leren.

Na wat ontspanningsoefeningen en een eerste instructie wordt direct begonnen met oefenen. Sommigen pakken het direct op, bij anderen wordt de uitleg nog eens herhaald. Wel is duidelijk dat de jeugd het beduidend sneller oppakt dan hun ouders, wat tot de nodige hilariteit leidt. Als na de lunch het onderdeel van rechts naar links lezen aan bod komt, is de faalangst van de gezichtjes af te lezen. Maar als de trainer het voordoet en aangeeft dat iedereen het kan gaan ze driftig aan de slag. En inderdaad, binnen een uurtje lezen alle kinderen en ouders net zo gemakkelijk van rechts naar links als andersom.

Dan is het tijd voor het onderdeel doelgericht lezen. Het is bewezen dat wanneer je voorafgaand aan het lezen van een boek een duidelijke behoefte vaststelt, je de informatie gemakkelijker tot je neemt en deze beter onthoudt. Snel door naar het `turbolezen', een techniek waarbij meerdere regels tot alinea's tegelijk worden gelezen.

Tot slot wordt de kinderen aangeleerd hoe zij een mindmap kunnen maken. Mindmappen is het op papier zetten van een gedachtekaart waarbij veel gebruik van kleuren en tekeningetjes wordt gemaakt. Deze techniek leidt tot het beter leggen van verbanden en tot betere toegang tot het lange termijngeheugen. Dan is het tijd voor de huiswerkopdracht: Lees met de geleerde methode drie boeken van een onderwerp waar je weinig tot niets van weet, waarbij je maximaal een uur per boek mag besteden. Hierna is het alweer 17:00 uur en zit de eerste cursusdag er al op.

Zaterdagochtend 27 juni 09:00 uur: Trots als een pauw komen de kinderen de cursusruimte van Paul van der Velde binnen. De ervaringen worden druk uitgewisseld, de één nog enthousiaster dan de ander. Na herhaling van de nodige technieken en het afronden van hun mindmap beginnen zij aan hun boekbespreking. In een kwartier vertellen zij de andere leerlingen zoveel mogelijk uit de drie boeken die zij hebben gelezen. Dit is het moment waarop de jeugdige snellezers volledig vertrouwen ontwikkelen in SmartReading omdat zij tot in detail over hun boeken kunnen vertellen. Het mooie is dat de dyslectische kinderen niet onderdoen voor de kinderen die geen last hebben van dyslexie.

Global Edutainment B.V.





Ingezonden persbericht