Gemeente Lansingerland
Afhandeling klachten 2008
De gemeente Lansingerland streeft naar een goede dienstverlening.
Klachten zijn niet alleen een goede graadmeter voor de
serviceverlening, maar houden ook een gratis advies in hoe de gemeente
haar dienstverlening nog verder kan verbeteren.
De gemeente Lansingerland ontving in 2008 61 klachten. Hiervan zijn er
52 in behandeling genomen en 45 afgehandeld. De overige zeven klachten
lopen nog. Negen klachten voldeden niet aan de eisen en werden daarom
niet behandeld. De gemeente handelde de meeste klachten binnen een
termijn van zes weken af, zeven klachten werden later dan de
wettelijke termijn van tien weken afgehandeld. Van de klachten die
niet in behandeling zijn genomen ging het twee keer over een verzoek
om handhaving, twee keer betrof het een klacht waarvoor al een
beroepsprocedure bij de rechtbank werd gevoerd en twee andere klachten
zijn voor verdere afhandeling doorgezonden naar de politie
Rotterdam-Rijnmond. De andere drie klachten betroffen een verzoek om
informatie, een klacht over een zaak waarover ook al een
bezwarenprocedure werd gevoerd en een over een gedraging waartegen
geen klacht kan worden ingediend.
Informeel afgehandeld
De gemeente handelt steeds meer klachten informeel af. In 2008 waren
dat 39 van de 52 klachten die in behandeling zijn genomen. Informeel
afhandelen betekent dat de klager zijn klacht mondeling kan
toelichten. Is de klager tevreden met de gevonden oplossing, dan
vervalt de verdere klachtenprocedure.
Zes klachten konden niet informeel worden afgehandeld. Daarvoor is een
formele klachtenprocedure gestart. Drie daarvan werden toegewezen,
drie deels toegewezen. Er zijn nog twee klachten in behandeling. Â
Â
Jaarverslag Klachten 2008
U kunt het jaarverslag Klachten 2008 zes weken inzien bij het SPiL in
Berkel en Rodenrijs, Raadhuislaan 1 van 22 juli 2009 tot en met 2
september 2009.
Â