Gemeente Lansingerland

Afhandeling klachten 2008

De gemeente Lansingerland streeft naar een goede dienstverlening. Klachten zijn niet alleen een goede graadmeter voor de serviceverlening, maar houden ook een gratis advies in hoe de gemeente haar dienstverlening nog verder kan verbeteren.

De gemeente Lansingerland ontving in 2008 61 klachten. Hiervan zijn er 52 in behandeling genomen en 45 afgehandeld. De overige zeven klachten lopen nog. Negen klachten voldeden niet aan de eisen en werden daarom niet behandeld. De gemeente handelde de meeste klachten binnen een termijn van zes weken af, zeven klachten werden later dan de wettelijke termijn van tien weken afgehandeld. Van de klachten die niet in behandeling zijn genomen ging het twee keer over een verzoek om handhaving, twee keer betrof het een klacht waarvoor al een beroepsprocedure bij de rechtbank werd gevoerd en twee andere klachten zijn voor verdere afhandeling doorgezonden naar de politie Rotterdam-Rijnmond. De andere drie klachten betroffen een verzoek om informatie, een klacht over een zaak waarover ook al een bezwarenprocedure werd gevoerd en een over een gedraging waartegen geen klacht kan worden ingediend.

Informeel afgehandeld
De gemeente handelt steeds meer klachten informeel af. In 2008 waren dat 39 van de 52 klachten die in behandeling zijn genomen. Informeel afhandelen betekent dat de klager zijn klacht mondeling kan toelichten. Is de klager tevreden met de gevonden oplossing, dan vervalt de verdere klachtenprocedure.

Zes klachten konden niet informeel worden afgehandeld. Daarvoor is een formele klachtenprocedure gestart. Drie daarvan werden toegewezen, drie deels toegewezen. Er zijn nog twee klachten in behandeling. Â

Â

Jaarverslag Klachten 2008

U kunt het jaarverslag Klachten 2008 zes weken inzien bij het SPiL in Berkel en Rodenrijs, Raadhuislaan 1 van 22 juli 2009 tot en met 2 september 2009.

Â