Chinese consument vraagt om individuele benadering

20/07/2009 09:55

Roland Berger Strategy Consultants

Roland Berger presenteert jaarlijks onderzoek Chinese consument

Amsterdam, maandag 20 juli 2009 - Door de economische crisis gaan veel bedrijven op zoek naar nieuwe klanten. Met een voorspelde groei van het BBP met een jaarlijks gemiddelde van ongeveer 7% in de komende vijf jaar en haar enorme hoeveelheid inwoners is China de ideale opkomende markt, zo pleit Roland Berger Strategy Consultants. Er is echter relatief weinig kennis over het Chinese consumenten profiel. Om dit gat op te vullen presenteert Roland Berger haar eerste jaarlijkse onderzoek naar de Chinese consument. Het rapport biedt inzicht in hoe bedrijven het beste voet aan de grond kunnen krijgen in de Chinese markt.

"Gezien de huidige economische crisis en de berichten over de aantrekkende Chinese economie, tonen steeds meer bedrijven interesse in de ontwikkeling van de Chinese consumentenmarkt. Met de juiste marketingstrategie maken Westerse merken een goede kans een voet aan de grond te krijgen en deze markt te veroveren. Hiervoor is kennis van de Chinese consument cruciaal," aldus Alexander Belderok, partner van Roland Berger Strategy Consultants. Om haar bestaande expertise aan te vullen, voerde Roland Berger een onderzoek uit naar het Chinese consumentengedrag onder meer dan 12.000 Chinezen in de leeftijden tussen 18 en 64 uit steden van alle grootten.

Zes aanbevelingen

Uit de resultaten van het onderzoek heeft Roland Berger zes aanbevelingen geformuleerd. Allereerst is het belangrijk om de kleinere steden niet te negeren. Terwijl potentiële klanten in kleinere steden wellicht verschillende voorkeuren en bestedingspatronen hebben, zijn zij net zo geïnteresseerd in merken als bewoners van de grotere steden. Ten tweede is het goed om op consumenten onder de veertig jaar te concentreren. Deze Chinezen zijn opgegroeid in een marktgeoriënteerd China en staan open voor innovaties. Ten derde adviseert Roland Berger gevestigde merken om zich te versterken. Chinese consumenten hechten veel waarde aan merken. Ongeacht geografische locatie, leeftijd of economische omstandigheden, geeft 90 % aan vertrouwen te hebben in producten van gevestigde en ervaren leveranciers.

Als vierde aanbeveling raadt het internationale adviesbureau aan om te letten op de valkuilen van de verkoopkanalen. Om het product bij de consument te krijgen, is het kiezen van het juiste kanaal cruciaal. Daarnaast is duurzaam ondernemen van groot belang in China. Tussen 85 % en 88 % van alle respondenten geeft aan geen producten te kopen van een bedrijf waarvan bekend is dat deze slecht is voor het milieu. Tot slot raadt Roland Berger ondernemingen aan hun productdefinitie te verbeteren. Verbeteringen in positionering zijn vereist om een stevigere en duidelijk omlijnde klantenbestand op te bouwen. Qi Wu, partner bij Roland Berger voor Groot China: "Meer dan ooit moeten fast moving consumer goods worden aangepast aan de specifieke consumentenbehoefte. Dit vraagt een meer inzichtelijk begrip van de consumenten zelf, één die verder gaat dan louter demografische gegevens."

Acht Chinese archetypen

Uit het onderzoek heeft Roland Berger acht consumenten archetypen voor China geïdentificeerd: de traditionalist, de moderne performer, de minimalist, de hedonist, de conformist, de progressieve maximalist, de traditionele maximalist and de egoïstische type. Deze typen kunnen gebruikt worden om ieder product met consumentenvoorkeuren te matchen. Hierbij moeten echter wel de regionale verschillen in acht worden genomen. "Een grondige analyse van regionale voorkeur, verschillen tussen steden en de regionaal overwegend aanwezige archetype, is essentieel voor een succesvolle marketingstrategie in China," aldus Alexander Belderok.

Over het onderzoek

Roland Berger heeft 25 jaar ervaring in China, waarin meer dan 80.000 interviews werden afgenomen. Aanvullend heeft het adviesbureau een lopend onderzoek gelanceerd waarin in twee maanden tijd 12.000 Chinese consumenten uit 64 steden, in de leeftijden van 18 tot 64 zijn geïnterviewd. Consumenten werden zowel gevraagd naar merkperceptie en differentiatie, consumptiegedrag en aankooppatronen als naar levenswijze. Deze methode is in lijn met de methodologie van de RB Profiler, internationaal ontwikkeld en gebruikt door Roland Berger Strategy Consultants. Het onderzoek is aangevuld met interviews met twee CEO's van succesvolle Westerse ondernemingen in China; Paolo Gasparini, CEO van L'Oreal China, en Günter Butschek, President en CEO van Beijing Benz Daimler-Chrysler.

Roland Berger Strategy Consultants

Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau, met ruim 2.100 medewerkers in 36 kantoren, verspreid over 25 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in 1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar meer dan 70 medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook www.rolandberger.nl.

Alexander Belderok is partner bij Roland Berger en houdt zich voornamelijk bezig met de versterking van de concurrentiepositie van bedrijven in de Fast Moving Consumer Goods, Retail en de Chemische Industrie. Belderok is columnist voor Food Magazine en FD.nl en is gast docent aan de Universiteiten Tilburg, Eindhoven en Leuven.





http://www.rolandberger.nl