Gemeente Zwolle

02.2 Verslag wijkplatform binnenstad 2009-04-07

Algemene gegevens

Datum:7 april 2009
Aanvang:20 uur
Locatie:Het Refter, Bethlehems Kerkplein

Aanwezig:
Wijkwethouder:burgemeester Henk Jan Meijer
Wijkmanager:Froukje Idsardi
Wijkbeheerder:Jaap Schepers

Politie IJsselland:Wim Kloek

96 bewoners

Opening

Voorzitter Dhr. R. Martens is afwezig en zijn vervanger Mevr. Van der Worp opent de vergadering. Ze heet de aanwezigen, die met velen zijn gekomen, en in het bijzonder burgemeester Meijer en de gastsprekers welkom. Aanwezige raadsleden van o.a. de ChristenUnie, VVD en D66 stellen zich voor.
Deze vergadering bestaat uit twee presentaties en duurt maximaal 1 uur. Aansluitend aan deze vergadering is er een informatiemarkt waarbij inhoudelijk over verschillende onderwerpen gesproken kan worden en een toelichting wordt gegeven. Aanwezigen wordt verzocht de presentielijst te tekenen voordat de informatiemarkt begint zodat men verzekerd is van toezending van het verslag van deze vergadering.

Verslag van wijkplatform 9 oktober 2008

In het verslag van 9 oktober is een toezegging gedaan over het meesturen van een plattegrond of kaartje. Dat zit niet bij het verslag maar deze kaart ligt wel bij de informatiemarkt van deze avond. Het verslag wordt vastgesteld met dank aan de notulist.

Werkzaamheden politie

Deze presentatie over de werkzaamheden van de Politie wordt verzorgd door Wim Kloek, wijkagent van de binnenstad. Dhr. Bert Bakker is helaas vanwege omstandigheden niet aanwezig.
Wim Kloek licht de werkzaamheden van de politie in de binnenstad toe. Er zijn veel prioriteiten en het team moet roeien met de riemen die er zijn. Vanuit de zaal is er een vraag over de VOS-(Veiligheid op straat)-telefoon. Dit is een nummer voor de horeca(portiers) voor een directe verbinding met de politie, maar kan er bij een probleem in de straat ook contact worden gelegd? Het antwoord van Kloek is bevestigend, het telefoonnummer is niet bekend bij anderen dan alleen voor dit doel.
Voor de binnenstad zijn 10 à 12 agenten actief. Elke woensdag geven agenten een terugkoppeling aan de horeca-ondernemers over de wijze waarop de problemen in het voorafgaande weekend zijn aangepakt en wat er met de meldingen is gedaan.

Er volgt een vraag van een bewoner over voetbalgeweld en wat het beleid is voor de binnenstad en de voetbalsupporters. Wim Kloek geeft aan hier moeilijk op te anticiperen valt. Indien er sprake is van overlastgevende supporters in de binnenstad wordt pas fysiek ingegrepen als dit signaal van hoger hand afgegeven wordt. Dit om verdere geweldsescalaties te voorkomen.
Het is momenteel vrij rustig in de binnenstad. Bijvoorbeeld wat betreft jeugd: er was 3 jaar geleden meer aan de hand en veel overlast. Momenteel valt dat erg mee.

Onlangs is de 5e coffeeshop geopend. Bewoners uit de zaal melden problemen over drugsgebruik op de Ossenmarkt. Het is volgens de APV niet toegestaan om in de binnenstad in de openbare ruimte drugs te gebruiken. Dus ook geen joint roken. Dat wil niet zeggen dat dat niet gebeurt. De politie kan niet op elk moment op elke hoek van de straat staan.

Er is wat betreft graffiti een nieuwe aanpak gestart met een schoonmaakronde voor de hele stad. Het publiek vraagt aandacht voor het maken van foto's zoals is afgesproken.
Punt van aandacht is de politiebrochure die blijkbaar niet overal in de binnenstad wordt bezorgd. Dhr. Kloek geeft aan dat hij een stapel van deze brochures bij de balie aan bureau Luttekestraat laat neerleggen en dat belangstellenden deze brochure daar kunnen afhalen.

Een bewoonster uit de binnenstad vraagt om de definitie van overlast omdat zij hinder ondervindt van jongeren op straat in de Pletterstraat. Deze overlast duurt soms tot 1.00 uur `s nachts. Dhr. Kloek meldt dat als zij er niet van kan slapen dat er dan sprake van overlast is en dat ze daar melding van moet maken.

Een bewoner geeft vervolgens aan dat in het park nabij zijn woning kratten bier zijn leeggedronken en dat de kapotte flessen en dergelijke achterbleef. Dhr. Kloek geeft aan dat dit niet mag. Indien de politie niet ter plekke heeft kunnen optreden na een melding hierover dan waren er op dat moment andere spoedeisende zaken die voorrang hebben gekregen.

Mededelingen verkeer en bereikbaarheid

Toelichting door Syb Tjepkema, beleidsadviseur verkeer en vervoer. De presentatie is onderaan deze pagina terug te vinden. Reacties n.a.v. de presentatie: Een bewoner uit de Pletterstraat vraagt om aandacht voor de verkeerssituatie. Het is noodzakelijk dat daar iets gebeurt. Men heeft de situatie meermalen aangegeven aan wijkbeheer, maar dat levert geen verandering op. Dhr. Tjepkema geeft aan dat dit uitgezocht moet worden.
Naschrift: Over de problematiek in de Pletterstraat zijn door de VVD vragen (art. 45) aan het College gesteld. De beantwoording hiervan kunt u terug vinden op de site www.zwolle.nl (onder thema / politiek & bestuur / bestuursinformatie (BIS). Of direct op het volgende internetadres: http://www.zwolle.nl/cms/bis.nsf/zoek!openform.(zie link onderaan deze pagina)

Ten slotte is er nog de opmerking over de bromfietsers die over kerkbrugje scheuren gevaarlijke situaties veroorzaken. Dhr. Tjepkema geeft dat hier met fysieke maatregelen weinig tegen te doen is. Dat is meer een handhavingkwestie.

Hiermee wordt het eerste gedeelte van de avond afgesloten.

Informatiemarkt

Op de begane grond in het Refter vond de informatiemarkt plaats van 21.15 - 22.30 uur

De volgende projecten waren vertegenwoordigd:

* Uitvoering autoluw maken diverse straten
* Walstraat, Spoelstraat/Kerkstraat, Van Nahuysplein, Ter Pelkwijkpark

* Planvorming autoluw maken diverse straten
* Eekwal, Thorbeckegracht, Badhuiswal, Blijmarkt, Ossenmarkt
* Herinrichting Kerkstraat (inclusief stop&shop parkeerplaatsen bij Genverberg)

* Vervangen pollersysteem

* Wijzigingen rijrichtingen in Zuidoost en in Nieuwstraat
* Voorstel aanpassen voetgangersoversteekplaatsen rond de binnenstad


* Planvorming herinrichting Sassenstraat

* Stand van zaken diverse projecten op het Noordereiland
* Zomerkermis binnenstad

* Aanpak verwijdering graffiti

* Openbare orde en veiligheid (wijkagent)
* Beheer openbare ruimte, schoon heel en veilig
* Vervangen en bijplaatsen fietsenklemmen
* Project Napoleon, 15 - 17 mei, Thorbeckegracht / Pletterstraat, evenement van Zwols Symphonie Orkest (Zwols Symfonie Orkest).

Zie ook andere pagina's, sites, bijlagen


* Bestuursinformatie gemeente Zwolle

* presentatie_verkeer_en_bereikbaarheid_7april_2009

Bron: Wijkzaken
Datum van 20-07-2009 tot 19-07-2010