Presentatie TU/e-studentenproject Pier van Scheveningen
Geplaatst: 24 juli, 2009
Op de Pier in Scheveningen presenteren vijftig bouwkundestudenten van
de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) acht uitgewerkte plannen
voor een nieuwe Pier. Het gaat om een fictieve ontwerpopdracht,
waarmee de studenten de bachelorfase van de opleiding Bouwkunde
afsluiten. De expositie is tot 31 augustus te zien op de Pier.
Bij dergelijke opdrachten aan de TU/e werken studenten in
multidisciplinaire teams gedurende tien weken intensief aan een
gezamenlijk ontwerp als voorbereiding op de Masterfase. Disciplines
die daarbij een rol spelen zijn: stedebouw, architectuur,
bouwtechniek, constructie, bouwfysica, uitvoering en vastgoed. De
ontwerpopgave haakt meestal in op een actueel thema. Zodoende werken
studenten aan opdrachten met een maatschappelijk belang. Wel krijgen
de studenten bij dit ontwerp van hun docenten de vrijheid om eigen
inzichten in de bouwkundige vakgebieden uit te werken en vanuit de
eigen discipline te onderbouwen.
Realiteitswaarde
Voor de realiteitswaarde van de opgave heeft de TU/e de Structuurvisie
Den Haag 2020 als vertrekpunt genomen. Met onder andere de ambities
dat Scheveningen dé badplaats van Noordwest-Europa wordt met
internationale allure en vier seizoenen per jaar aantrekkelijk voor
bewoners en bezoekers. Hierbij is aan de studententeams gevraagd hoe
zij denken dat de Pier van Scheveningen er anno 2020 uit zou kunnen
zien. Voor de duidelijkheid: het is geen opdracht van de exploitant
van de Pier of van de gemeente Den Haag. Een fictieve opdracht dus met
als resultaat de visie van bouwkundestudenten op de Pier in het jaar
2020.
Extra randvoorwaarden
Om de ontwerpopgave nog wat meer kleur te geven heeft de TU/e extra
voorwaarden gesteld. De disciplines akoestiek en constructie hebben
meer uitdaging gekregen door de voorwaarde dat de fictieve Pier
geschikt moet zijn voor bijvoorbeeld concerten. De stedebouwkundige
diepgang is in de TU/e-opgave vergroot door studenten een kritische
analyse van een brede omgeving van de Pier te laten maken met een
focus op toegankelijkheid en uitstraling van Scheveningen. De
specifieke uitdaging voor de discipline vastgoed bestond uit het
onderbouwen van de haalbaarheid van de eigen plannen.
Publieksprijs
Het ontwerp van de studententeams is gepresenteerd in de vorm van
verslagen, logboeken, maquettes en tekeningen. Bovendien hebben ze
allemaal een presentatie gemaakt ten behoeve van een tentoonstelling.
De acht uitgewerkte ontwerpen zijn gekozen uit totaal dertien
ontwerpplannen. Bezoekers van de tentoonstelling kunnen hun keuze voor
het beste ontwerp kenbaar maken en dat levert de Publieksprijs op. Een
jury van deskundigen looft drie prijzen uit voor de beste plannen.
Technische Universiteit Eindhoven