Persbericht

Vierde plek Paul van Splunteren in 24 uur van Spa- Francorchamps: "Een superresultaat!'

Spa-Francorchamps (B), 26 juli 2009. Paul van Splunteren is samen met zijn teamgenoten als vierde in zijn klasse geëindigd in de 24 uur van Spa-Francorchamps. De equipe eindigde als zevende algemeen met hun Porsche 997 GT3 RSR van het topteam ProSpeed Competition. "We zijn nog voor de fabrieksauto van het team geëindigd, bestuurd door fabriekscoureurs en internationale toprijders. Dat leverde ons, als herenteam, de complimenten van het team op", aldus een zeer tevreden Van Splunteren. "Dit is echt een superresultaat!"

Na een klassezege in 2007 en een tweede plaats in 2008 was Paul van Splunteren ook dit jaar weer van de partij tijdens de wereldberoemde 24 uur van Spa-Francorchamps. De racende eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven kwam uiteraard met een Porsche in actie. Samen met zijn landgenoten Raymond Coronel en Niek Hommerson en de Belg Louis Machiels deelde hij een Porsche 997 GT3 RSR van ProSpeed Competition. Het gelegenheidskoppel kwam uit in de klasse GT2. Het viertal koos daarmee niet voor de gemakkelijkste weg. Van Splunteren: "GT2 is de meest competitieve, zwaarst bezette klasse met voornamelijk professionele teams aan de start."

De equipe begon het raceweekend zonder enige ervaring met de Porsche 997 GT3 RSR. Paul: "Daarbij kwam nog dat het op donderdag, tijdens de trainingen, enorm hard regende. We hebben daardoor nauwelijks kunnen rijden." Het resultaat was dat het viertal, zoals Van Splunteren het zelf uitdrukte, 'hopeloos achteraan' aan de race moest beginnen.

Tijdens de race ging het juist uitstekend. "Onze strategie luidde: blijven rijden en proberen om naar voren te komen", aldus de Porsche-dealer. "Dat is meer dan voortreffelijk gelukt. Onze Porsche liep 24 uur lang als de spreekwoordelijke naaimachine, we hadden geen enkel probleem. Bovendien maakten wij als rijders geen enkele fout. Als rijders vormden we een goede, gebalanceerde groep met ongeveer dezelfde rondetijden. Dat heeft ons op de vierde plaats in onze klasse gebracht, bovendien zijn wij als tweede Porsche-equipe over de finish gekomen. Dit is echt een fantastische teamprestatie."

Paul van Splunteren en zijn teamgenoten zagen zelfs kans om de zusterauto van het team te verslaan. In de andere Porsche 997 GT3 RSR van ProSpeed Competition reden niemand minder dan Emmanuel Collard en Richard Westbrook, de Porsche fabrieksrijders die als leiders in het FIA GT2 kampioenschap aan de slijtageslag in de Belgische Ardennen begonnen. Zij werden bijgestaan door de topcoureurs Darryl O'Young en Sean Edwards. Paul: "Westbrook heeft ons welgemeend gecomplimenteerd met onze prestatie. Hij vond dat wij een ongelofelijke race hebben gereden."

Het weekeinde van Paul van Splunteren begon met een optreden in het Dutch GT4 kampioenschap, de nationale topklasse die in het voorprogramma van de 24 uur van Spa-Francorchamps in actie kwam. Paul kwam in zijn race fraai als derde over de finish met de Porsche 997 GT4 van Team Bilderberg Porsche Eindhoven. Vervolgens werd hij gediskwalificeerd omdat de Porsche bij de nakeuring zes kilo te licht bleek te zijn. "Dat was voor mij een ongelofelijke domper", blikte Paul terug. "Ik vond dat ik daarmee wel een goed resultaat in de 24-uursrace had verdiend."

Uitslag 24 uur van Spa-Francorchamps:


1. Mike Hezemans, Jos Menten, Anthony Kumpen en Kurt Mollekens (NL/NL/B/B), Corvette Z06, 532 ronden; 2. Alessandro Pier Guidi, Stéphane Lemeret, Carl Rosenblad en Vincent Vosse (I/B/S/B), Maserati MC12, op 12 ronden; 3. Marcel Fässler, Henri Moser, Alexander Margaritis en Marc Basseng (CH/CH/GR/D), Audi R8 LMS, op 16 ronden; 4. (winnaar in de klasse GT2) Toni Vilander, Gianmaria Bruni, Jaime Melo en Luis Perez Companc (SF/I/BR/ARG), Ferrari F430, op 20 ronden; 7. (vierde in de klasse GT2) Paul van Splunteren, Raymond Coronel, Niek Hommerson en Louis Machiels (NL/NL/NL/B), Porsche 997 GT3 RSR, op 33 ronden; 9. (zesde in de klasse GT2) Richard Westbrook, Emmanuel Collard, Darryl O'Young en Sean Edwards (GB/F/CHN/GB), Porsche 997 GT3 RSR, op 35 ronden.


---




Ingezonden persbericht