Ingezonden persbericht

Persbericht
Willemstad, 27 juli 2009:

Nieuws voor tieners op Antillen en Aruba van start

Er komt nieuws op televisie en internet, speciaal voor tieners op de Antillen en Aruba. De training van de redactie van 7 jong volwassen journalisten is deze week in Willemstad van start gegaan. Vanaf september zullen de getrainde correspondenten vanaf alle eilanden het laatste nieuws in beeld brengen voor de jeugd tussen 10 en 14 jaar oud. Een naam voor het televisieprogramma is er alleen nog niet. Alle kinderen op de Antillen en Aruba worden gevraagd zelf een naam te verzinnen.

Het nieuwsprogramma voor kinderen wordt het zevende van het Kids News Network (KNN), een netwerk van internationale jeugdjournaals dat in 2004 is opgericht door mediastichting Free Voice. Momenteel worden kindernieuwsprogramma's uitgezonden in Suriname, Peru, Zuid-Afrika, Zambia, Birma en Indonesië. Het KNN-concept is gebaseerd op het Nederlandse NOS Jeugdjournaal, maar in elk land wordt door de lokale redactie zelf het programma format bepaald, toegepast op de eigen cultuur, gepresenteerd in de eigen talen.

KNN jeugdjournaals brengen het echte nieuws, alleen worden moeilijke onderwerpen beter uitgelegd, worden oplossingen aangedragen en wordt kinderen gevraagd naar hun eigen mening over het nieuws. De jeugdjournaals hebben naast een nieuwsprogramma ook een website, waarop kinderen vragen kunnen stellen, ideeën voor nieuws geven of online games spelen. Alle KNN journaals staan voor kwalitatieve en journalistiek onafhankelijke nieuwsprogramma's die kinderen als nieuwskijker serieus nemen. Om deze onafhankelijkheid ook op de Antillen en Aruba te garanderen is de stichting 'Youth into Media' opgericht. Het bestuur van de stichting vertegenwoordigt alle eilanden en draagt zorg voor de organisatorische en financiële duurzaamheid van het kinderprogramma.

Stichting The Back Lot (TBL), dat nu 5 jaar het Surinaamse Tien Minuten Jeugdjournaal produceert, vervult sinds begin dit jaar een leidende rol in de voorbereidingen en het werven van geschikte professionele journalisten. Begin deze maand is de nieuwe redactie een week op 'snuffelstage' geweest bij het Tien Minuten Jeugdjournaal. Deze week is in de openbare bibliotheek in Willemstad de zogenoemde 'kick off meeting' gehouden, waarbij voor het eerst alle redacteuren en jeugdjournaal trainers uit Suriname en Nederland zijn samengekomen, om het format van het programma te bepalen. De onderwerpen, lengte, structuur en onderlinge samenwerking zijn intensief besproken. Geleerde lessen van eerder opgezette jeugdjournaals zijn hierin meegenomen, zodat dit nieuwe jeugdjournaal niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden, maar op een hoger niveau van start kan gaan. Ook hebben diverse sprekers, van ondermeer de kinderbescherming, een kinderpsycholoog en een internetexpert, hun kennis gedeeld met de redactie.

Om zoveel mogelijk kinderen op alle eilanden te kunnen informeren en een stem te geven, wordt het kindernieuwsprogramma in twee versies uitgezonden; met presentatie in het Papiamentu en het Engels, beide ondertiteld in het Nederlands. Kinderen mogen in de taal die ze zelf het liefst spreken, zich uitdrukken in het jeugdjournaal. Het programma wordt op zoveel mogelijk omroepen uitgezonden. Deze week is met UTS en Telecuraçao een nieuwe samenwerkingsovereenkomst bereikt. Begin september wordt de eerste uitzending gemaakt, maar op welke dag en hoe laat is nog niet vastgesteld. Het kindernieuwsprogramma zal het eerste halfjaar eenmaal per week op televisie zijn, maar gaat daarna vaker per week uitzenden.

Het enige wat de redactie nog niet heeft kunnen bepalen is de naam van het programma. Daarom vraagt de redactie alle kinderen op de Antillen en Aruba hun beste idee te mailen naar kidsnewscontest@gmail.com of een kaartje te sturen naar stichting Youth into Media, Prof. Kernkampweg z.n., Curaçao. De bedenker van de nieuwe naam van het jeugdjournaal zal worden geïnterviewd voor het kindernieuwsprogramma en krijgt een mooie prijs.

Het jeugdjournaal op de Antillen en Aruba wordt namens het 'Sterke Vrouwen van het Koninkrijk Initiatief' door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gesteund voor de eerste 18 maanden. Om de financiële duurzaamheid van het programma te versterken zal eind 2009 een 'launch party' worden georganiseerd, waarop de stichting een beroep zal doen op de overheid van de Nederlandse Antillen en het bedrijfsleven, zodat alle kinderen op Curaçao, Aruba, Bonaire, St. Maarten, St. Eustatius en Saba eerlijk geïnformeerd kunnen worden over het nieuws en de wereld om hen heen.



Ingezonden persbericht