Gemeente Laarbeek


Klantvriendelijkheidsonderzoek Eindhovens Dagblad

LAARBEEK In het Eindhovens Dagblad (ED) van zaterdag 18 juli stond een artikel over klantvriendelijkheid van regiogemeentes. In dit artikel stonden de resultaten van een onderzoek dat het ED had uitgevoerd. Daarvoor heeft het ED elke gemeente drie fictieve brieven gestuurd namens inwoners. Ook de gemeente Laarbeek is aangeschreven. Natuurlijk hebben wij als gemeente direct intern onderzoek gedaan naar de afhandeling van deze brieven. Helaas geeft het artikel in het ED volgens ons geen juist beeld van hoe wij de brieven hebben afgehandeld. In de tabel met reactietijden staat dat wij op een van de brieven niet hebben gereageerd. Deze brief blijkt echter ook nooit bij ons te zijn aangekomen. De tweede brief is netjes binnen zes dagen door ons beantwoord. Dit staat gelukkig juist vermeld. Bij de brief met een klacht over achterstallig onderhoud staat geen uitslag vermeld in de tabel. Volgens de uitleg in het kader ernaast betekent dit dat er iets is misgegaan bij de registratie. Waar de fout dan ligt, laat het ED in het midden.

Op 8 mei kregen wij deze brief binnen waarin een inwoner klaagt over achterstallig onderhoud in zijn wijk. Er zou op veel plaatsen onkruid groeien en bovendien had hij last van hondenpoep. Als reactie op deze brief is op 11 mei 2009 een ontvangstbevestiging gestuurd, met daarin onder andere de naam van de behandelend ambtenaar en een telefoonnummer dat gebeld kon worden voor meer informatie over de afhandeling van de klacht. Op 12 mei 2009 heeft de ontvanger de gemeente gebeld met de mededeling dat hij helemaal geen klacht had gestuurd. Hij was verbaasd en onaangenaam verrast dat wij namens hem een klacht hadden ontvangen. Wij hebben deze klacht dan ook niet meer in behandeling genomen. Dit is op 8 juli nog eens per brief aan hem bevestigd. In de tabel bij het artikel in het ED van 18 juli lijkt het echter alsof de gemeente Laarbeek in gebreke is gebleven. Dit betreuren wij. Wij streven er immers naar om klachten netjes en tijdig af te handelen.