Gemeente Lelystad

Lelystad opnieuw hoge score klantenmonitor bouwvergunningen

Woensdag 29 juli 2009

Lelystad doet het goed volgens haar klanten in het proces van de bouwvergunningen. Dat blijkt uit de continue klantenmonitor van PriceWaterhouseCoopers.

Op een flink aantal onderdelen laat Lelystad gemeenten als Almere, Den Haag, Rotterdam, Groningen en Tilburg achter zich. Wat de klanten het meest waarderen zijn de grondigheid van de controle (8,4), de deskundigheid van de ambtenaren bij de controle (8,0) en het nakomen van afspraken in het algemeen (8,0).

Mening klanten

De afdeling Ruimtelijke Dienstverlening van de gemeente neemt deel aan een continue klantenmonitor van PriceWaterhouseCoopers, waarbij klanten van de afdeling wordt gevraagd hun mening te geven over de dienstverlening op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving van de bouwregelgeving en aanverwante regelingen.

Vergelijking gemeenten

De monitor geeft daarnaast ook inzicht in hoe Lelystad het doet in vergelijking met andere gemeenten. De klantenmonitor geeft scores per fase van het bouwvergunningproces, namelijk

1. contact en informatie

2. vooroverleg

3. indiening

4. toets

5. welstand

6. algehele dienstverlening

7. controle

Op alle onderdelen scoort Lelystad een dikke voldoende. De onderdelen `contact en informatie' en `algemeen' krijgen de hoogste score. Op het onderdeel `welstand' valt winst te behalen, ondanks dat ook dit onderdeel een voldoende scoorde. Dan gaat het bijvoorbeeld over de wijze waarop een aanvraag digitaal ingediend kan worden. Hier gaat de afdeling dan ook mee aan de slag.

---