Gemeente Dordrecht

Rotonde Spuiweg-Krispijntunnel

Dinsdag 1 september heeft het college ingestemd met de aanleg van een rotonde op het kruispunt Spuiweg-Krispijntunnel-Kilwijkstraat.

De herinrichting van de Spuiweg is in juni 2009 afgerond. Het genoemde kruispunt is niet meegenomen in de herinrichting. Het college stelt de gemeenteraad nu voor dit kruispunt om te bouwen tot een rotonde.

Een rotonde heeft verschillende doelstellingen. De verkeersveiligheid voor gemotoriseerd verkeer verbetert, maar ook die van fietsers. Een rotonde zorgt namelijk altijd voor snelheidsreductie. De verkeerssituatie wordt ook weer logisch, voorspelbaar en daardoor verkeersveiliger. Daarnaast vermindert een rotonde het aantal stops en daardoor is er minder geluidsoverlast en minder uitstoot van CO2.

Een rotonde op deze locatie heeft ook het voordeel dat het verkeer uit de Krispijntunnel via de rotonde (driekwart rond) ook weer op de Burgemeester de Raadtsingel kan komen. Hierdoor worden de Singel, de Spuiweg en de 19e eeuwse schil ontlast.

Het voorbereiden en aanleggen van een rotonde kost tijd. De vervolgstappen zijn nu het verder uitwerken van de inpassingsstudie. Alle verkeersstromen, zoals die van de fietser, moeten goed in het ontwerp komen. Ook de ruimtelijke kwaliteit en de inrichting van de omgeving worden in deze studie meegenomen.

Het schetsontwerp dat daaruit volgt, wordt besproken met de buurt en betrokken partijen, zoals politie, Fietsersbond, brandweer en Arriva.

De aanleg van rotonde kan pas gebeuren nadat de werkzaamheden rondom het stationsgebied zijn afgerond. Dat betekent dat er niet voor eind 2010 gestart kan worden met de werkzaamheden.

Tijdelijke maatregelen
Bij de uitgang van de tunnel zijn recent twee flauwe bochten aangelegd. Deze bochten zorgen er voor dat automobilisten er niet harder dan 50 km per uur kunnen rijden. Dat is een snelheid waarbij er voldoende tijd is om te remmen voor de fietsoversteek. Door de bochten hebben fietsers en automobilisten ook meer tijd om elkaar te zien. Fietsers moeten op dit punt voorrang verlenen, maar dat gebeurt niet altijd.