Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven


Scholen slaan zelf de brug tussen vmbo en MBO

Beleidsmakers zitten al jaren in hun maag met de gebrekkige doorstroom van vmbo naar MBO. Maar ondertussen groeit er in de mobiliteitssector iets moois. Op initiatief van het Platform vmbo-Mobiliteit bouwt een snel groeiende groep enthousiaste scholen een competentiegerichte brug tussen de twee schooltypes. Ze worden daarbij ondersteund door onderwijsadviesbureau KPC Groep, kenniscentrum VOC en kenniscentrum Innovam.

Lenie van Lieverloo, projectleider bij KPC Groep, laat er geen twijfel over bestaan: "De doorstroming tussen vmbo en MBO kan echt veel beter. Om daar verandering in te brengen moeten de twee schooltypen dezelfde taal gaan spreken: de competentietaal." In 2010 wordt het competentiegericht onderwijs formeel ingevoerd op het MBO. In het vmbo hoeft dat niet, maar het kán natuurlijk wel. KPC Groep onderzocht hoe het competentiegericht leren in het beroepsgerichte deel van het programma vmbo-Voertuigentechniek ingevoerd kan worden. Op vrijwillige basis welteverstaan. Met hulp van kenniscentrum Beroepsonderwijs Bedrijfsleven Innovam en een handvol betrokken vmbo-scholen ('pilotscholen') werd vanaf 2006 een competentiegericht lesprogramma samengesteld met bijbehorende beoordelingssystematiek.

Door aan te sluiten op het competentiegerichte MBO lijkt het vmbo het pad van de doorlopende leerlijn gevonden te hebben. "Er zijn nu al snelle leerlingen op de pilotscholen die, voordat ze examen hebben gedaan, alvast op hun eigen tempo doorstromen naar het MBO", illustreert Van Lieverloo. Aan het eind van het schooljaar maken ze nog wel het centraal examen, want dat blijft voorlopig verplicht.

Onderwijsvernieuwingen staan in het algemeen niet bekend om het warme welkom dat ze krijgen als ze worden ingevoerd. Maar in dit geval ligt dat anders. "De veranderingen worden niet opgelegd door het ministerie, maar het gaat van onderaf", verklaart Pieter Luijten, projectleider bij Innovam. "De scholen trekken het project zelf, in nauwe samenwerking met MBO en bedrijfsleven." Vijfenveertig scholen staan inmiddels in de startblokken om met het competentiegerichte programma te beginnen. Een groot deel daarvan krijgt ondersteuning van drie pilotscholen van het eerste uur, die optreden als begeleidingsscholen. Van Lieverloo: "Scholen maken elkaar enthousiast, het breidt zich uit als een olievlek." Ook het ministerie van OCW is positief. Dat zegde eind vorig jaar extra gelden toe voor de verdere implementatie van het competentiegericht onderwijs op het vmbo.

En de vmbo-leerling? Die blijkt graag competentiegericht te leren en is meestal sneller klaar en beter gemotiveerd. Het competentiegerichte programma biedt bovendien mogelijkheden om vanuit de opleiding voertuigentechniek, die zich voornamelijk richt op personenautotechniek, verbindingen te leggen naar andere specialisaties binnen de mobiliteitsbranche. Samen met een groep nieuwe pilotscholen zijn een aantal competentiegerichte lesmodules ontwikkeld waarin leerlingen vmbo-voertuigentechniek kennis maken met aanpalende vakgebieden als trucks en tweewielers. Ook de carrosserie branche is inmiddels in beeld. 4 vmbo-scholen werken momenteel aan nieuw vmbo- materiaal voor schade/herstel, voorbewerken en spuiten en carrosseriebouw. Dat geeft leerlingen de mogelijkheid zich breder te oriënteren, met als gevolg een betere doorstroom naar een passende MBO-opleiding. De ROC's die bij de pilots betrokken zijn, rapporteren na een half jaar al gestegen leerlingenaantallen.