Gemeente 's-Hertogenbosch

03-09-2009
Toeristisch informatiesysteem krijgt vorm

's-Hertogenbosch heeft een naam hoog te houden als gastvrije stad waarbij de Regio VVV (RVVV) als onafhankelijk makelaar van het vrijetijdsaanbod in stad en regio optreedt. Op het gebied van de bezoekersinformatie is er behoefte aan een innovatief digitaal bezoekersinformatiesysteem waarmee de stad zichzelf en de regio op eigentijdse en creatieve wijze kan vermarkten. De gemeente kent hiervoor een subsidie van EUR 470.000,- toe aan de Stichting Regio VVV Meierij & Noordoost-Brabant.

Toeristisch beleid
De stad `s-Hertogenbosch is een aantrekkelijke toeristische trekpleister en herbergt jaarlijks vele activiteiten en evenementen. Het uitvoeringskader Toerisme is vorig jaar september door de Raad vastgesteld. Hierin ligt het accent op kwaliteitstoerisme, in het bijzonder op toeristische productontwikkeling en marketing voor de stad. Een optimaal vormgegeven bezoekersinformatie functie door de RVVV is daarbij essentieel. Dit Toeristisch Informatiesysteem Triple I, (Innovatie, Informatie en Inspiratie) geeft hieraan invulling voor bezoekers en bewoners van de stad.

Uitvoering bij Regio VVV
Kerntaak van de RVVV is het verzamelen en ontsluiten van toeristische informatie voor de stad en de regio. Om zowel de inwoners en de bezoekers op een innovatieve wijze goed te kunnen informeren en inspireren is door de RVVV het Triple I programma ontwikkeld. Uitgangspunt is een toeristisch informatiesysteem dat centraal wordt aangestuurd, waar informatie centraal in wordt opgeslagen, up to date kan worden gehouden en waarbij de toeristische informatie op meerdere locaties zichtbaar zal zijn.

Groot voordeel van het nieuwe informatiesysteem is dat de informatie kan worden ingezet voor de verschillende doelgroepen (o.a. meerdaagse-, zakelijke-, en internationale bezoekers) waarbij gebruik gemaakt wordt van een uniek interactief concept. Deze informatie kan ontsloten worden via internet (website toepassingen) en interactieve informatiezuilen. Centraal staat daarbij het begeleiden en doorgeleiden van de bezoeker van thuis (bezoekerswebsite) tot bezoekersinformatie op maat bij de publiekstrekkers in de stad. Het systeem biedt de mogelijkheid tot het toezenden digitale informatie aan bezoekers (mail, SMS).

Informatiezuilen
In een eerste fase worden een 10 tal digitale informatiezuilen geplaatst bij toeristische trekkers in de stad, zoals het Noordbrabants Museum. Het innovatieve systeem biedt een stimulans voor combinatiebezoek van de belangrijkste Bossche publiekstrekkers. Het systeem speelt in op de kansen in het benutten van de huidige bezoekersstromen, het aanboren van nieuwe markten en het stimuleren van herhalingbezoek. Het speelt tevens in op de wens om via verschillende invalshoeken en via eigentijdse digitale informatiedragers de informatie op maat bij de bezoekers te brengen. Daarmee bieden we inhoud aan het begrip gastvrijheid zowel voor als tijdens het bezoek. De RVVV betrekt de partners in het bezoekersmanagement bij de uitrol van Triple I.

Subsidie
De gemeente verstrekt aan de RVVV een eenmalige subsidie van maximaal EUR 470.000,- voor de ontwikkeling van de benodigde ICT infrastructuur, de aanschaf, het plaatsen en beheer van 10 informatiezuilen bij belangrijke toeristische trekkers en de ontwikkeling van toeristische content.

Toekomstige ontwikkelingen
Het Triple I systeem wordt zodanig vormgegeven dat de toeristische informatie in de toekomst ook kan worden getoond op nieuwe te ontwikkelen informatiedragers zoals bij voorbeeld digitale informatieschermen bij invalswegen en reclamemasten. Hiervoor zullen separate voorstellen worden gedaan.