Ingezonden persbericht


Persbericht

Kelly Services: Communicatie en beloningen van cruciaal belang voor het managen van generatie verschillen

Den Haag, 3 september 2009 - Managers moeten rekening houden met verschillende communicatiestijlen en de houding tegenover beloningen ten opzichte van verschillende leeftijdsgeneraties. De generaties zijn te verdelen in de groepen 18 tot 29 jaar, 30 tot 47 jaar en de babyboomers: van 48 jaar tot 65 jaar. Dit komt voort uit een internationaal onderzoek, de Kelly Global Workforce Index van Kelly Services. Het geeft de mening weer van bijna 100.000 mensen in 34 landen, inclusief Nederland.

Het onderzoek - uitgevoerd in opdracht van Kelly Services, internationale speler op het gebied van Human Resources - toont bijvoorbeeld dat de jongste generatie steeds meer gebruikmaakt van 'Instant Messaging', terwijl alle drie de generaties het liefst face-to-face willen communiceren. Als het om bonussen en beloningen gaat, geven veel oudere werknemers de voorkeur aan financiële beloningen terwijl veel werknemers in de categorie 18 tot 29 jaar liever vrije tijd of opleidingsmogelijkheden als bonus ontvangen.

Patricia Becker, Algemeen directeur Kelly Services Benelux, zegt dat verschillen tussen generaties soms voor wrijving onder werknemers kunnen zorgen. Wanneer deze verschillen goed worden opgepakt, kunnen ze juist weer voordelig uitpakken.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat 29% van de Nederlandse respondenten van mening is dat de verschillen tussen de drie generaties meer productiviteit oplevert terwijl 21% juist het tegenovergestelde vindt. De meerderheid van de werknemers vindt dat de verschillen tussen de generaties geen invloed hebben op de productiviteit.

"Wanneer de verschillen tussen de leeftijdsgroepen goed worden ingezet, kunnen ze een krachtige stimulans betekenen voor de creativiteit en productiviteit onder werknemers", aldus Becker. "In plaats van deze diversiteit in de kiem te smoren, maken goede werkgevers hier juist gebruik van door nieuwe ideeën om zaken te doen te genereren."

De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek:
§ Babyboomers denken dat zij de verschillen tussen leeftijdsgeneraties beter begrijpen dan hun jongere collega's; § De jongste werknemers - 18 tot 29 jaar - zijn het meest positief over de productiviteit die voortvloeit uit de verschillende leeftijdsgroepen op de werkvloer; § Alle generaties verkiezen face-to-face contact boven geschreven of elektronische communicatiemogelijkheden; § Bijna één derde van de respondenten (30%) heeft weleens een conflict meegemaakt, dat was ontstaan door verschil in leeftijd.

Het is algemeen bekend dat leeftijdsgerelateerde verschillen de wijze waarop mensen met hun werk omgaan beïnvloeden. Tweederde van de respondenten, namelijk 67%, zegt dat ze hun manier van communiceren aanpassen aan collega's uit een andere generatie.

Becker stelt dat het voor werkgevers belangrijk is de verschillen tussen de generaties te herkennen die effectief te managen zijn. Dat zorgt voor een harmonieuze balans én een productieve werkomgeving. "Jongleren met deze druk is uitdagend, maar door de kwesties aan te pakken - zoals vergoedingen, bonussen en interne communicatie - kan het voor een diverse groep voordelig uitpakken en leiden tot omstandigheden die een organisatie tot bloei kunnen laten komen." concludeert Becker.

Voor meer informatie over de onderzoeksresultaten: www.kellyservices.com

Kelly Services, Kerkplein 3, 2513 AZ DEN HAAG
Telefoon: 070 - 426 28 00, website: www.kellyservices.nl

Over Kelly Services
Kelly Services, Inc. (NASDAQ: KELYA, KELYB), gevestigd in Troy, Michigan is een wereldwijde marktleider op het gebied van personeel management services en Human Resources oplossingen. Wereldwijd worden opdrachtgevers voorzien van uitzendpersoneel, outsourcing, onsite management en recruitment. Kelly voorziet jaarlijks bijna 650.000 mensen van werk in office diensten, engineering, information technology, law, science, marketing, creative services, light industrial, education en healthcare. De omzet bedroeg in 2008 $ 5.5 miljard.