Stadsdeel Amsterdam-Noord

Amsterdam-Noord dringt aan op betere busverbindingen met Zaanstreek

Het dagelijks bestuur maakt zich zorgen over de kwaliteit van het busvervoer naar de Zaanstreek. Dit blijkt uit de schriftelijke, kritische reactie op de voorstellen van de Stadsregio voor de invulling van het busvervoer naar de Zaanstreek tot 2018.

Op korte termijn nodigt het dagelijks bestuur de stadsregio uit voor een gesprek zodat de reactie van het stadsdeel meegenomen wordt in de onderhandelingen met de vervoerders.

Behoud bereikbaarheid
De voorgestelde komst van een directe busverbinding tussen Zaandam Centraal en het Buikslotermeerplein stemt tot grote tevredenheid. Hiermee gaat een lang gekoesterde stadsdeelwens in vervulling. Deze nieuwe verbinding mag echter niet, zoals nu voorgesteld, ten koste gaan van de bereikbaarheid van de Kadoelenweg, Landsmeerder- en Buiksloterdijk. Daardoor zouden bewoners van de Kadoelenweg en een groot aantal woonbootbewoners genoodzaakt zijn om flink verder te lopen naar haltes van buslijn 36 op de IJdoornlaan/Vorticellaweg of buslijn 34 op de Banne Buikslootlaan. Voor een groot deel van deze busreizigers ligt de loopafstand dan boven de 400 meter. Het bestuur dringt daarom aan, op een vervangende buslijn als de route van huidige lijn 92 wordt verlegd.

Noodzaak buslijn Noordelijke IJ-oever
Ook andere voorgestelde maatregelen dragen volgens het dagelijks bestuur niet bij aan het verbeteren van het openbaar vervoer in Amsterdam-Noord. Het bestuur betreurt het bijvoorbeeld dat het stadsdeelvoorstel voor buslijnvoering in de werkgebieden langs het IJ niet is overgenomen. Al een aantal jaren is dit gebied tussen de Coentunnel en het Noordhollands Kanaal stormachtig in ontwikkeling. Nu al werken er 4000/ 5000 mensen en wonen er enige honderden studenten. In de nabije toekomst en in ieder geval komen daar nog eens circa 4000 inwoners in Overhoeks bij en zal het aantal arbeidsplaatsen in het totale gebied substantieel stijgen. Als het aan de Stadsregio ligt, blijven de regiobussen 91 en 94 in de toekomst langs dit gebied over Cornelis Douwesweg en Klaprozenweg rijden. Het stadsdeel stelt echter voor één van deze bussen door het gebied te laten rijden. Daarvoor kan de van Riemsdijkweg geschikt worden gemaakt. Als bijkomend voordeel komen dan ook de NDSM- en Houthavenveren op aanvaardbare loopafstanden. Eventueel kan deze nieuwe route als pilot worden ingesteld om op deze wijze de vervoerswaarde inzichtelijk te krijgen.

Het dagelijks bestuur vindt het goed dat de halte Barndegat bij Zijkanaal H behouden blijft maar is niet blij met de voorgestelde samenvoeging van de haltes Lange Vonder en Van Heiningenstraat in het Twiske tot één nieuwe halte. Volgens het bestuur gaat ook deze maatregel ten koste van de kwaliteit van het lokale busvervoer.