Ernst & Young: Burgers Den Haag hebben beste digitale loket

05/10/2009 16:30

Ernst & Young

Den Haag, 5 oktober 2009 - Gemeente Den Haag heeft het beste digitale loket van Nederland. Dit blijkt uit het rapport Benchmark Digitale dienstverlening 2009 van Ernst & Young. Gemeente Den Haag wordt in de ranglijst gevolgd door gemeenten Leidschendam-Voorburg en Dordrecht. De grootste stijgers dit jaar zijn de gemeenten Rijswijk, Westvoorne en Zoetermeer.

De top 4 van gemeenten met het beste digitale loket:

Top 4 Gemeente Inwonertal Provincie Positie 2008


1 Den Haag 482.742 Zuid-Holland 2


2 Leidschendam-Voorburg 72.702 Zuid-Holland 4


3 Dordrecht 118.390 Zuid-Holland 1


4 Arnhem 145.417 Gelderland 6

Edam - Volendam 28.482 Noord-Holland 3

Oost-Gelre 30.033 Gelderland 15

Pijnacker-Nootdorp 45.791 Zuid-Holland 2

Rotterdam 584.107 Zuid-Holland 5

Ernst & Young voert het onderzoek naar digitale dienstverlening jaarlijks uit onder alle Nederlandse gemeenten. De volwassenheid van de digitale dienstverlening wordt gerelateerd aan de mate waarin de burger en ondernemer daadwerkelijk interactief producten of diensten kunnen afnemen bij de gemeente. Guill van den Boom van Ernst & Young: 'De volwassenheid van de digitale dienstverlening is toegenomen, echter is de groei minder groot dan voorgaande jaren. Aandachtspunten voor het doorvoeren van verbeteringen op gemeenteniveau zijn bijvoorbeeld beter en sneller communiceren via het digitale loket en daarnaast nog meer de behoefte van de klant centraal zetten.'

De digitale voorzieningen voor het bedrijfsleven scoren nog erg laag in het onderzoek. Van den Boom: 'Nog steeds blijkt dat producten gericht op het bedrijfsleven slechts in beperkte mate afneembaar zijn en moet een ondernemer alsnog zelf naar het gemeentehuis om producenten of diensten aan te vragen.'

Voor het vaststellen van de identiteit van de burgers wordt door 78% van de Nederlandse gemeenten gebruik gemaakt van DigiD. Het gebruik van moderne betaalmethoden is groeiende, inmiddels kan bij 73% van de gemeenten online worden betaald met iDEAL en is de mogelijkheid om met creditcard te betalen gestegen met 30%.

Van den Boom: 'Er bestaat een duidelijke relatie tussen de omvang van de gemeente (het inwonersaantal) en de volwassenheid van de digitale dienstverlening. Wij constateren dat voornamelijk kleine gemeenten veel moeite hebben om een volwaardig digitaal loket te bieden aan de burger. Gemeenten met minder dan 20.000 inwoners zitten zelfs nog onder het volwassenheidsniveau waar de gemeenten met meer dan 100.000 inwoners zich vier jaar geleden bevonden".





http://www.ey.nl