Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
- T -

Ons kenmerk VENW/DGMo-2009/7148

Uw kenmerk Datum 5 oktober 2009 2009Z16079

Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
-

Geachte voorzitter,

Naar aanleiding van de vragen van de leden Mastwijk en Koopmans over het bericht "Syntus niet blij met schrappen dubbelspoor bij De Huet" deel ik u het volgende mee.


1. Kent u het bericht "Syntus niet blij met schrappen dubbelspoor bij De Huet"?


1. Ja.


2. Is het waar dat Prorail besloten heeft toch geen dubbelspoor aan te leggen bij Doetinchem De Huet, maar in plaats daarvan het bestaande dubbelspoor bij Wehl te verlengen? Kunt u dit besluit toelichten?


2. Ja. In het voorjaar van 2008 heeft Prorail het ministerie geïnformeerd over de afspraken tussen de provincie Gelderland, Stadsregio Arnhem Nijmegen, Syntus en ProRail inzake de performanceverbetering van het baanvak Zevenaar-Winterswijk. Bij nadere uitwerking van deze afspraken en de analyses in het kader van de quick scan naar de markt en capaciteit van de gedecentraliseerde spoorlijnen is gebleken dat een verlenging van het dubbelspoor bij Wehl vervoerskunding effectiever is dan een passeerspoor bij Doetinchem De Huet.


3. Kunt u toelichten in hoeverre het verlengen van het dubbelspoor bij Wehl meer bijdraagt aan een betrouwbare dienstregeling dan een extra dubbelspoor bij De Huet1?

3. De aanleg van dubbelspoor bij Doetinchem de Huet is een voorziening die alleen zou bijdragen in de bijsturing in verstoorde situaties.


1 De Gelderlander, 4 september 2009
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/5468323/Syntus-niet-blij-met-schrappen-dubbelspoor-bij-- De-Huet.ece
a

Pagina 1 van 2





Bij de planuitwerking door ProRail is gebleken dat het bovendien door extra Datum benodigde wissels een beperkt negatief effect heeft op de rijtijden in de

reguliere treindienst. De variant met dubbelspoor te Wehl draagt niet alleen Ons kenmerk bij aan het verbeteren van de bijsturing in verstoorde situaties, maar ook aan VENW/DGMo-2009/7148 de realisatie van de geplande rijtijden in de reguliere treindienst. Deze maatregel draagt derhalve bij aan de robuustheid van de dienstregeling.


4. Kunt u aangeven waarom Prorail op haar website diverse positief getinte persberichten toont over uiteenlopende onderwerpen, maar dit besluit niet op haar website terug te vinden is?

4. ProRail maakt pas melding van onderwerpen op haar website als de status ervan definitief is. Zoals hiervoor is aangegeven, zijn de afspraken uit de performance-verbetering nader uitgewerkt, onder andere op basis van de quick scan naar de markt en capaciteit van de gedecentraliseerde spoorlijnen. In het bestuurlijk overleg MIRT van mei 2009 zijn afspraken gemaakt over de financiering van de quick scan projecten, waaronder de verlenging van het dubbelspoor bij Wehl. De Tweede Kamer is daarover geïnformeerd bij brief met bijlagen van 17 juni 2009, kenmerk VENW/DGMo-2009/4109. Er wordt momenteel nog gewerkt aan de invulling van de laatste voorwaarden, zoals de cofinanciering door de decentrale overheden en wie opdrachtgever zal zijn voor ProRail (de decentrale overheid of het rijk) van de quick scan projecten in Gelderland. Daarna kan de uitwerking en realisatie van de maatregelen starten.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

Pagina 2 van 2