Ingezonden persbericht


+

PERSBERICHT

DEN HAAG, oktober 2009

Cultuursponsoring ook in deze tijden

In tijden van financiële krapte komt de ware aard van goede cultuursponsoring naar boven. Tijden die veranderen vragen om creativiteit en effectiviteit in marketingcommunicatie: de ware win-win partnerships blijven overeind.

Na drie jaar samenwerken hebben Dak kindercentra en Festival de Betovering nu echt de handen ineen geslagen om cultuur nog steviger neer te zetten als belangrijk onderdeel in de opvoeding van de jeugd. In dít financieel uitdagende jaar zijn ze een cultuursponsoring relatie met elkaar aangegaan.

Dak kindercentra biedt professionele opvang van kinderen van 0 tot 13 jaar in ruim 70 kindercentra verspreid over de regio Haaglanden. Dak wil, naast een plek om te verblijven, ook bijdragen aan de ontwikkeling van 'hun' kinderen om zo een goede basis te leggen voor hun toekomstmogelijkheden in de maatschappij. Kinderen in aanraking laten komen met cultuur hoort daarbij.

Festival De Betovering is een cultuurfestival tijdens de herfstvakantie met zo'n 170 voorstellingen en workshops voor kinderen van 4 t/m 12 jaar in Den Haag. In de beginjaren van het festival was de programmering geconcentreerd in de weekeinden. Gedreven vanuit een ambitie om meer kinderen te bereiken die van huis uit niet snel naar een theater of museum gaan, werd een paar jaar geleden de mogelijkheid onderzocht om ook door de weeks te programmeren. Zo konden ook kinderen via buurthuizen en met vakantieopvang deelnemen. Een gesprek met Dak, als afgevaardigde van de Haagse buitenschoolse opvang organisaties, volgde. Er werd gekeken hoe de wederzijdse wensen op elkaar konden aansluiten. Een tiendaags festival werd een feit en tijdens de Betovering bezoeken de centra van Dak, andere kinderopvangorganisaties en buurthuizen in grote getale de voorstellingen en workshops van De Betovering. De samenwerking ging verder. Dak genereerde intern publiciteit voor het festival en bood kosteloos kinderopvang aan voor de allerkleinsten tijdens het festival. Een jaarlijkse evaluatie scherpte de vorm van samenwerking steeds aan. Dit jaar is het tot een sponsorovereenkomst tussen beide partijen gekomen. De Betovering wordt niet alleen geholpen met publiciteit en deelname van kinderen met verschillende achtergronden, maar krijgt ook een financiële bijdrage. Dak wil hiermee bijdragen aan de realisatie van een mooi festival waar hun kinderen naar toe kunnen. Naast het feit dat Dak voorrang krijgt bij het reserveren van kaarten voor De Betovering, heeft Dak ook een advertentie in het programmaboekje van De Betovering geplaatst waarbij een prijsvraag voor alle kinderen is uitgeschreven. Ook kreeg een aantal kinderen van Dak dit jaar de mogelijkheid een muziekworkshop van percussiegroep Percossa te volgen welke resulteert in deelname aan het slotevenement van het festival. Dit optreden vindt plaats op zondag 25 oktober in het Atrium van het Stadhuis. Door deel te nemen aan de Betovering geeft Dak invulling aan een van haar eigen visies, namelijk het doel om hun kinderen in aanraking te laten komen met cultuur. En om een bijdrage te leveren aan de maatschappij waarin cultuur voor kinderen toegankelijk is. Door deze betrokkenheid zichtbaar te maken onderscheidt Dak zich ten opzichte van huidige en potentiële klanten van alternatieven. Het maakt ouders bewust van de belangrijke rol van cultuur bij Dak. Daarnaast positioneert Dak zich met een partnership als een mooie en leuke werkgever voor bestaand en te werven personeel. Centraal staat echter dat kinderen met behulp van Dak daadwerkelijk in aanraking komen met cultuur. En de kinderen ván Dak nét dat beetje meer.
---

Noot voor de redactie (