Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Onderzoek esta en Wageningen University & Research Centre
1 op de 3 vrouwen vindt dat ze niet normaal eet

Hoofddorp, 2 oktober 2009 - Een kwart van de vrouwen haalt geen eten in huis waardoor ze zich slecht gaat voelen. 41% let nooit op een etiket. Als er al naar gekeken wordt, dan is het om de calorieën. Dit blijkt uit een onderzoek van het tijdschrift esta in samenwerking met Wageningen University & Research Centre.

Uit de esta eetenquête - centrale vraag: Hoe eten vrouwen anno 2009? - komt ook naar voren dat alleenstaande moeders veel vaker stemmingseters zijn (37%) dan moeders met een partner (17%).

Biologisch?
Ruim een derde van de vrouwen omschrijft zichzelf als een bewuste eter. Toch kan ook 1 op de 3 vrouwen zich af en toe niet beheersen en veroordeelt zichzelf daarom. Biologisch eten heeft nog geen hoge prioriteit. Hoger opgeleiden , 1 op de 5, checken vaker meteen of een product biologisch is; van de lager opgeleiden (lbo/mbo) doet 1 op de 12 dat.

Bewegen?
En hoe zit het met de beweging? Werken doet sporten: fulltimers sporten meer (53%) dan mensen zonder baan (40%). Meer informatie over de eetenquête is te lezen in de esta die vandaag in de winkel ligt.

Over het onderzoek
Bij de verwerking van de respons (1600 personen) is o.a. naar leeftijd, opleiding, werk en gezinssituatie gekeken. Van de respondenten was meer dan de helft hoger opgeleid en tussen de 35 en 55 jaar. Gevraagd werd o.a. over het lezen van etiketten, eetgewoonten, diëten en boodschappen doen.

Food4you
Op zaterdag 10 oktober is de Publieksdag van Food4you, een jaarlijks festival over gezond en lekker eten in Wageningen. Een van de onderzoekers van het esta eet-onderzoek zal op deze dag de resultaten van de eetenquête mondeling toelichten. Kijk voor meer informatie en het programma op www.food4you.nl.

Over Wageningen University & Research Centre
Wageningen UR werkt binnen het domein van gezonde voeding en leefomgeving aan de verbetering van de kwaliteit van leven. Ruim zesduizend kennisontwikkelaars zoeken er naar concrete en fundamentele antwoorden op de grote vraagstukken van deze tijd, zoals de beschikbaarheid van voldoende en gezonde voeding, het omgaan met klimaatverandering en het ontwikkelen van duurzame energievoorziening. Het esta-eetonderzoek werd uitgevoerd door wetenschappers van de groep Gezondheid en Maatschappij van Wageningen UR.

Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met bijna 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en circa 180 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2008 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen - Sanoma Magazines Netherlands - een omzet van 515,7 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1000 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Sanoma Uitgevers mag zich sinds juni 2009 één van de vijf beste werkgevers van Nederland noemen volgens het jaarlijkse onderzoek van Effectory en VKbanen. Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl.

Sanoma Uitgevers maakt deel uit van Sanoma Magazines. De tijdschriften en digitale media van Sanoma Magazines informeren, inspireren en verbinden miljoenen mensen in verschillende levensfasen in 13 Europese landen. Sanoma Magazines is een Divisie van de Sanoma Group, een sterke Europese mediagroep actief in verschillende mediasectoren in twintig landen.

Sanoma Uitgevers is ook te volgen op Twitter: twitter.com/SanomaNL.


Noot voor redacties


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (