Dierenpark Emmen vol Mona-toetjes

10/10/2009 17:01

Mona

40-jarig Mona na sterkste A-merk ook uitgeroepen tot Merk van het jaar 2009

VEENENDAAL/EMMEN - Kinderen, ouders en opa's en oma's getooid met een puddingbeker feestmuts hebben zaterdag tijdens een groot familiefeest in Dierenpark Emmen het veertigjarig jubileum van Mona gevierd. Met hun muts konden kinderen gratis en iedereen boven de twaalf voor half geld naar binnen. Het merk van FrieslandCampina bleek donderdag nog door de Nederlandse supermarktklanten verkozen tot Merk van het jaar 2009.

Ook voor de dieren was het zaterdag feest. In overleg met de dierenverzorgers werden de mantelbavianen, olifanten, savannedieren en zeeleeuwen extra getrakteerd op iets lekkers, bovenop hun dagelijkse voeding. Verder deden de bezoekers mee aan activiteiten zoals het knutselen van puddingbeker feestmutsen, genoten van kindertheater of een djembé band.

Voor Mona zelf was het zaterdag dubbel feest. In zijn jubileumjaar is het niet alleen uitgeroepen tot sterkste A-merk van Nederland, ook kreeg het afgelopen donderdag van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) de Merk van het jaar 2009 Award. Voor deze award, in het leven geroepen door de FNLI samen met EFMI Business School en GFK Panel Services, beoordeelde een panel van 5900 consumenten 91 A-merken op hun merkkracht, waarbij ze cijfers gaven voor kwaliteit en vitaliteit. De resultaten zijn te zien op www.merkvanhetjaar2009.nl.

Vorige maand werd Mona ook al uitgeroepen tot sterkste A-merk van Nederland. Die titel won het op basis van het imago-onderzoek dat onderzoeksbureau GfK dit jaar voor de derde maal hield naar de vijftig grootste merken in de supermarkt. Daarbij beoordeelden 6000 consumenten de merken op aspecten als kwaliteit, betrouwbaarheid, positieve associaties of maatschappelijke bijdrage. Daarnaast beoordeelden supermarktondernemers de merken. Mona eindigde in het totaalklassement op de eerste plaats. Bij hetzelfde onderzoek in 2008 bezette het nog de zesde plaats. De resultaten van het onderzoek werden onlangs gepubliceerd in Food Magazine.

Mona startte eind september met radio- en tv-reclame en een ludieke beeldenversier-actie zijn landelijke campagne om het veertigjarig bestaan te vieren. De feestmutsen kunnen van lege puddingbekers gemaakt worden en mede dankzij de tv-reclames hebben Nederlanders al de meest fraaie creaties gemaakt. Op de website www.mona.nl staan tips voor het maken van zo'n muts. Het zuivelmerk werd geboren in 1969 en kreeg in de jaren '70 grote bekendheid dankzij de reclamespotjes met Ted de Braak die mensen vroeg een Mona Toetje na te doen. Inmiddels worden jaarlijks ruim 90 miljoen Mona Toetjes verkocht.

Fotobijschrift


-Veel bezoekers togen zaterdag met een puddingbeker feestmuts naar Dierenpark Emmen om samen met de dieren de 40ste verjaardag van Mona mee te vieren.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.






Noot voor redacties