Kom met een Curverproduct naar het Arnhemse Openluchtmuseum


Huis-, tuin- en keukenklassiekers gezocht

RIJEN, 20091006 -- Kunststof producten spelen al 60 jaar een belangrijke rol in ons huishouden en maken daarmee deel uit van ons cultureel erfgoed. Nederlands eerste en grootste producent van kunststof huishoudelijke artikelen, Curver, wil dit erfgoed in beeld brengen. Iedereen met foto's, dia's of verhalen over Curverklassiekers (maar ook de klassieker zelf) is ZONDAG 11 OKTOBER welkom in het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. Wie een relevante bijdrage levert krijgt, na een bezoek aan de stand in het entreepaviljoen, twee toegangskaartjes vergoed én ontvangt een unieke Delftsblauwe bewaardoos.

"Het gebruik van kunststoffen nam halverwege de twintigste eeuw een grote vlucht", legt conservator Hans Piena van het Nederlands Openluchtmuseum uit. "Al in de 19e eeuw werden celluloid en pvc uitgevonden, 100 jaar geleden kwam daar bakeliet bij. Toch kwam de massaproductie van kunststof producten pas rond de jaren `50 echt van de grond. Sindsdien heeft kunststof meer en meer toepassingen in het huishouden gekregen. Wie een bezoek aan ons museum brengt, ziet bijvoorbeeld in de Tilburgse arbeiderswoningen al de toenemende betekenis van het materiaal", aldus Piena.

MINDER BEKEND
"Curver is Nederlands grootste producent van kunststof huishoudelijke artikelen", vervolgt Bram van der Maale, directeur Curver Benelux. "Feitelijk is Curver ook de eerste die het materiaal gebruikte voor producten in en om het huis. Het is dan ook niet toevallig dat in elk Nederlands huishouden wel een product van ons te vinden is: of het nu een pedaalemmer, tobbe, babybadje, wasmand, opbergkrat of koelbox is." Maar er zijn ook minder bekende producten. Wat te denken van de Rotobar, een kunststof minibar uit 1970? Of de broodkist, het oliespuitje, de naaidoos of de flessendrager uit de jaren `60?

CULTUREEL ERFGOED
"Kunststof en daarmee ook al die bijzondere en minder bijzondere Curver-producten zijn een deel van ons gezamenlijk cultureel Nederlands erfgoed geworden", aldus Van der Maale. Curver viert dit jaar zijn zestigste verjaardag en wil dat erfgoed graag vastleggen. "Daarom zijn we op zoek naar tastbare herinneringen aan onze producten. Oude foto's of dia's waar een Curver-product op staat bijvoorbeeld. Misschien heeft iemand wel een authentieke Curver-klassieker op zolder staan, of wordt deze nog steeds gebruikt.We willen vooral ook de verhalen en herinneringen waarin zo'n klassieker een belangrijke rol speelt, graag vastleggen."

KLASSIEKERS, VERHALEN EN FOTO'S GEZOCHT!
Iedereen die zo'n verhaal of tastbaar aandenken heeft (of misschien zelfs een oud en zeldzaam huishoudelijk product van Curver denkt te hebben), is van harte welkom in het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem op ZONDAG 11 OKTOBER. Tussen 12.00 UUR en 16.00 UUR zitten daar conservators Hans Piena én Anca Egas en een medewerker van Curver klaar om de herinneringen te bekijken en beluisteren, en om tekst en uitleg te geven over de klassiekers die de revue passeren. Zo leggen we samen het Curver-erfgoed vast.

TWEE TOEGANGSKAARTJES VERGOED
Als blijk van waardering krijgt iedereen die daar een steentje aan bijdraagt een unieke Delftsblauwe bewaardoos cadeau. Iedereen die zich in het museum bij het paviljoen van Curver meldt met een goed verhaal krijgt daarnaast van Curver op dat moment maximaal twee toegangskaartjes vergoed. Wie wel een waardevol aandenken heeft, maar niet in de gelegenheid is om naar het Nederlands Openluchtmuseum te komen, wordt uitgenodigd een e-mail te sturen aan info@curveris60.nl





Ingezonden persbericht