Persbericht

Match Racing kijkt tevreden terug op eerste seizoen in Dutch GT4

Badhoevedorp, 11 oktober 2009 - Match Racing kan terugkijken op een uitstekend eerste seizoen in het prestigieuze Dutch GT4 Championship. Het team behaalde één overall zege en twee andere podiumposities, terwijl de Gentleman Cup zelfs volledig door de Match Racing Ginetta's werd gedomineerd. Tijdens de afsluitende Finaleraces onderstreepte Mathijs Bakker dit succes met een tweede plaats in de Gentleman Cup terwijl ook Quint Engel, die tijdens het voorlaatste raceweekend de titel al had veiliggesteld, nog eens uitgebreid op het podium in het zonnetje werd gezet.

De met 18.000 toeschouwers weer drukbezochte Finaleraces vormden op Circuit Park Zandvoort de afsluiting van het nationale raceseizoen. Hoofdprogramma vormde uiteraard het Dutch GT4 Championship waarin Match Racing actief is met een tweetal Ginetta's G50. De race over vijftig minuten werd zelfs live op televisie uitgezonden.

In haar eerste jaar in de koningsklasse van de vaderlandse autosport boekte Match Racing diverse successen. Met Nicky Catsburg werd zelfs één overall overwinning behaald terwijl tijdens de eerste race van het seizoen Menno Kuus en Quint Engel op een tweede en derde plaats op het podium mochten plaatsnemen. In de Gentleman Cup, het klassement voor minder ervaren rijders, was Match Racing zelfs bijna iedere race op het podium te vinden. Quint Engel had daardoor zo'n grote voorsprong opgebouwd dat de Match Racing-rijder tijdens het voorlaatste raceweekend al als kampioen gehuldigd kon worden. Tijdens de Finaleraces werd Engel nog eens in het zonnetje gezet, mocht op het podium de champagne in ontvangst nemen en tijdens de persconferentie achter de microfoon plaatsnemen.

De Finaleraces brachten voor Match Racing wisselende resultaten. In de eerste race viel Engel uit toen een draadje van de nieuw geïnstalleerde motor losraakte. In race twee vertrok Menno Kuus van de 17de plaats maar wist uiteindelijk op te klimmen naar plaats elf. In de derde race zag de equipe Engel/Kuus de finish niet. Kuus die de start voor zijn rekening nam kon het tempo van de groep voor hem goed volgen totdat de koppeling het begaf.

De andere Match Racing Ginetta met Mathijs Bakker aan het stuur eiste met een 16de plaats algemeen de 2de plaats in de Gentleman Cup voor zich op. In het eindklassement eindigde Bakker daarmee als derde in deze Cup. In race twee zag Mark Kroes de finish niet. "Ik werd door een tegenstander vol op het achterwiel geraakt waarna het afbrak. Het team heeft het echter super gedaan door de auto weer op tijd klaar te krijgen voor race drie", aldus Kroes. Bakker nam hierbij de start voor zijn rekening en bracht de Ginetta als 14de naar de pits waarna Kroes het karwei netjes afmaakte en als 13de de finish passeerde.

Martin de Weerd keek als teameigenaar ondanks de ups en downs van het seizoen met een tevreden gevoel op het jaar terug. "Na de zo extreem succesvolle Paasraces waren de verwachtingen hooggespannen. Door het extra gewicht en de andere reglementair verplichte aanpassingen kregen we het daarna moeilijk. Met name omdat er hogesnelheidsbanen als Assen en Spa volgden, terwijl de Ginetta het juist van zijn wegligging moet hebben. Vooral onze Gentleman Cup-rijders hebben super gepresteerd. Van Quint wisten we wat hij kon maar Mathijs en Mark hebben veel progressie geboekt. In het Dutch GT4 doen alleen maar topcoureurs en topteams mee en daarmee is de titelstrijd ultracompetitief. Ik vind dat we daarin goed hebben gepresteerd en ons uitstekend staande hebben gehouden", aldus een terugblikkende De Weerd.

Match Racing was op Circuit Park Zandvoort ook actief in de Toerwagen Diesel Cup. De Match Racing VW Golf van Jan Stakenburg en Dennis de Groot eiste in race één de zevende en in race twee de zesde plaats voor zich op.

Uitslagen Formido Finaleraces:

Race 1: 1. Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, 14 ronden; 2. Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 4.362 sec.; 3. Paul van Splunteren, Porsche 997 GT4, op 5.031 sec.; 4. Nicky Pastorelli, Maserati Gran Turismo, op 6.813 sec.; 5. Ferdinand Kool, BMW Z4, op 7.679 sec.; 16. Mathijs Bakker, Ginetta G50, op 1:02.324 sec. (2de in Gentleman Cup); Uitgevallen: Quint Engel, Ginetta G50.

Race 2: 1. Danny van Dongen, Corvette C6, 14 ronden; 2. Henri Zumbrink, Corvette C6, op 1.657 sec.; 3. Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, op 19.312 sec.;
4. Ferdinand Kool, BMW Z4, op 19.463 sec.; 5. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, op 26.833 sec..; 11. Menno Kuus, Ginetta G50 op 51.584 sec.; Uitgevallen: Mark Kroes, Ginetta G50.

Race 3: 1. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, 26 ronden; 2. Ferdinand Kool, BMW Z4, op 5.682 sec.; 3. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 16.732 sec.; 4. Pim van Riet, Aston Martin GT4, op 28.084 sec.; 5. Tim Buijs/Sebastiaan Bleekemolen, BMW M3 GT4, op 35.581 sec.; 13. Mathijs Bakker/Mark Kroes, Ginetta G50, op 1:49.823 sec.; Uitgevallen: Menno Kuus/Quint Engel, Ginetta G50.

Eindstand na twintig races: 1. Christiaan Frankenhout 121 punten; 2. Ricardo van der Ende 99; 3. Paul van Splunteren 99; 4. Bas Schothorst 95; 5. Jeroen Bleekemolen 92; 19. Menno Kuus 26; 21. Nicky Catsburg 20; 22. Quint Engel 20.

Gentleman Cup: 1. en kampioen Quint Engel 125; 2. P.C. van Oranje 101;
3. Mathijs Bakker 97; 4. Harmen van Putten 97; 9. Mark Kroes 54.

---



Ingezonden persbericht