Ingezonden persbericht


Representatief consumentenonderzoek in kader van tuinbouwbeurs Horti Fair in Amsterdam RAI:

'BLOEMEN- EN PLANTENSECTOR LAAT KANSEN DUURZAAMHEID LIGGEN'

Amsterdam, 9 oktober 2009 - 'Slechts 10% van de consumenten weet dat er duurzame bloemen en planten worden verkocht. Tegelijk vindt een meerderheid dat duurzaamheid en bloemen en planten goed bij elkaar passen. Daarmee laat de sector dus enorme kansen liggen'. Dat stelt Jan Willem Wessel van de International Horti Fair, de tuinbouwvakbeurs die van 13 tot en met 16 oktober wordt gehouden in Amsterdam RAI. Wessel baseert zijn conclusies op een omvangrijk consumentenonderzoek van het Productschap Tuinbouw, dat op de eerste beursdag werd gepresenteerd in het kader van het beursthema 'Voor een duurzame toekomst'. Hierbij nodigen wij u uit bij de presentatie van alle onderzoeksresultaten, op dinsdag 13 oktober om 09.30 uur op de Horti Fair in Amsterdam RAI.

Wessel vindt, dat bloemen- en plantenbranche veel meer kan profiteren van de positieve houding van consumenten tegenover duurzame producten. "Het blijkt geen onwil te zijn, waarom mensen geen duurzame bloemen en planten kopen. Maar het komt door onbekendheid en de geringe verkrijgbaarheid'', verwijst hij naar de resultaten van speciaal voor de Horti Fair uitgevoerd onderzoek.

Het Productschap Tuinbouw ondervroeg in zowel Nederland als Duitsland, Engeland en Frankrijk 850 consumenten over hun kennis van en houding tegenover duurzame bloemen en planten. Deze marktgebieden zijn goed voor bijna 90% van de Nederlandse bloemen- en plantenomzet, die een exportwaarde heeft van ¤ 5 miljard.

Zo'n driekwart van de mensen blijkt niet te weten, dat er duurzame bloemen en planten zijn. Onder duurzaamheid verstaan zij vooral milieuvriendelijkheid: het milieuaspect weegt voor velen zwaarder dan het sociale aspect. Variërend van 65% (voor Nederland) tot 82% (voor Frankrijk) vinden consumenten dat er een speciaal label voor duurzame bloemen en planten moet komen.

Duurzaamheid bij 725 deelnemers uit 50 landen

Op de Horti Fair, de internationale tuinbouwvakbeurs met 725 deelnemers uit bijna vijftig landen, wordt veel aandacht aan duurzaamheid besteed. Zo is er het speciale beurspaviljoen 'Good & Green' voor grootschalige inkoop van duurzame sierteeltproducten. In de Horti Fair-themacatalogus en -route zijn ruim zestig bedrijven opgenomen, die tijdens de beurs concreet op het thema 'Voor een duurzame toekomst' inspelen. Duurzaamheid is verder de rode draad bij de Breakfast Briefings, voorafgaand aan de beurs. In het House of Technology wordt onder meer de doorontwikkeling van de 'kas als energiebron' gepresenteerd en zijn er dagelijks debatten waarin nut een noodzaak van duurzaamheid op de agenda staan. "Internationaal loopt de tuinbouw bij duurzaamheid voorop. Maar in de communicatie moet er blijkbaar nog een tandje bij om dit voor het voetlicht te brengen", aldus Wessel.

Uitreiking Horti Fair Innovation Award

Voorafgaand aan de presentatie van deze onderzoeksresultaten nodigen wij u graag ook uit voor de uitreiking van de Horti Fair Innovation Award, op dinsdag 13 oktober om 09.00 uur in het House of Quality/Hal 1. Tijdens deze bijeenkomst wordt bekendgemaakt wie van de 18 genomineerde standhouders de prestigieuze prijs voor de meest opvallende noviteit op Horti Fair 2009 in ontvangst mag nemen. De prijs wordt uitgereikt in twee categorieën: Horti Tech (techniek en toelevering) en Horti Grow & Trade (productie en diensten).

Awards en prijzen

In opperste concentratie en volkomen stilte keuren 200 keurmeesters uit het hele land maandagavond circa 1.200(!) verschillende bloemen en planten op kleur, geur, kwaliteit in het Horti Fair House of Quality. Aan de hoogst gewaardeerde inzending wordt de Interpolis Quality Cup toegekend en aan de stand met het beste arrangement de Csizikbeker.