BOVAG Autodealers start onderzoek naar toekomst autobranche
14 oktober 2009
BOVAG Autodealers heeft onderzoeksbureau DBSC Consulting opdracht
gegeven een uitgebreid onderzoek te doen naar de toekomst van het
distributiemodel in de autobranche. De resultaten van het onderzoek
worden tijdens het BOVAG Dealercongres op 9 maart 2010 bekend gemaakt.
Het onderzoek `De Autodealer in 2015' moet duidelijkheid brengen over
succesvolle retail business modellen in een hevig veranderende
branche. Door de lange termijn ontwikkelingen op vier gebieden in
kaart te brengen, kan een helder beeld worden geschetst van het
toekomstige businessmodel.
De vier aandachtsgebieden zijn:
- De invloed van diverse stimuleringsmaatregelen van de overheid op de
consument, maar ook op
het bedrijfsleven.
- Het veranderende gedrag van de consument en automobilist in het
kader van de verduurzaming
van de maatschappij.
- Technische ontwikkelingen in aandrijftechnieken (hybride vs.
elektrische voertuigen) en alternatieve brandstoffen (schone diesel,
waterstof).
- Ontwikkelingen bij producenten/fabrikanten.
Voortouw
Geert Vermeer, voorzitter BOVAG Autodealers: "Wij zijn ervan overtuigd
dat er een nieuw businessmodel moet komen om de rendementen van
merkdealers in de toekomst gezond te krijgen. Al veel te lang heerst
er onduidelijkheid over hoe dat eruit moet zien. Iedereen praat
erover, maar vooralsnog alleen maar over vermindering van het aantal
vestigingen, Verder wil men kennelijk niets veranderen, dat vind ik op
zijn zachtst gezegd kortzichtig en zeker niet vernieuwend. Daarom
neemt BOVAG Autodealers het voortouw om helder te krijgen wat er
precies op ons af komt. Enerzijds krijgen we te maken met lagere
nieuwverkopen, anderzijds moeten we rekening houden met een andere
consument, met internet, met rendement voor alle partijen en met meer
ratio en minder emotie. Het merkkanaal anno 2015 zal er anders
uitzien. Hoe precies, daarop zal dit onderzoek een antwoord geven."
De aanzet tot het onderzoek `De Autodealer in 2015' is gegeven door de
Taskforce van ervaringsdeskundigen uit de branche, die begin dit jaar
door Geert Vermeer in het leven is geroepen. Belangrijkste rol van de
Taskforce is de problemen in de autobranche, die onder andere door de
economische situatie sterker aan het licht zijn gebracht, op
strategisch niveau het hoofd te bieden.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door het gerenommeerde onderzoeksbureau
DSBC Consulting, dat in 1998 al tekende voor het spraakmakende
brancheonderzoek `De erfenis voorbij'.
BOVAG