Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Negende Tevredenheids Trofee van AutoWeek
Automerken kruipen naar elkaar toe

Hoofddorp, 13 oktober 2009 - Automobilisten zijn behoorlijk tevreden over hun auto. Auto´s worden ook steeds betrouwbaarder. Wel of minder tevreden zijn over een auto zit 'm vooral in de kosten. Dat is de belangrijkste conclusie uit AutoWeek Tevredenheids Onderzoek 2009. Japanse merken als Toyota en Honda domineren de ranglijst. Mercedes Benz is duidelijk aan een opmars bezig.

AutoWeek, Nederlands grootste autoblad, organiseert al negen jaar Nederlands grootste autoconsumenten-onderzoek: de AutoWeek Tevredenheids Trofee. Ieder jaar mag de AutoWeek TT weer rekenen op duizenden automobilisten die de uitgebreide vragenlijst via internet invullen. Daarbij gaat het om auto's van de twee voorgaande bouwjaren, nu dus om auto's van 2007 en 2008. Door het grote aantal deelnemers - dit jaar meer dan achtduizend - is het mogelijk om de resultaten op modelniveau met elkaar te vergelijken.

Minder verschil
Vijf van de zes modelklassen kennen een Japanse winnaar: Honda of Toyota. De executive klasse - met uitsluitend Europese deelnemers - werd gewonnen door de BMW 5-serie. Maar de verschillen tussen de kop en de staart van het totaalklassement lijken wat af te vlakken. "We zien de afgelopen jaren dat de merkscores naar elkaar toe kruipen," zegt general manager Goos Eilander van marktonderzoeksbureau Trendbox.

Hoogst scorende model
Vooral de toegenomen betrouwbaarheid van auto's zorgt voor extra tevredenheid, maar op het gebied van kosten is er nog veel te wensen. Op merkniveau ziet Eilander interessante ontwikkelingen. "Een aardige indicator voor ons is het hoogst scorende model van een merk. Met name Mercedes Benz heeft zich de afgelopen jaren goed opgewerkt. Maar ook BMW, Nissan, Fiat en Volvo zie je steeds beter scoren." Daarnaast ziet Trendbox dat merken die aanvankelijk een sterk imago hadden, zoals Subaru en Lexus, wat wegzakken.

Honda Jazz 't best
In de totaaluitslag daalde het puntenverschil tussen het hoogst en laagst scorende model in vier jaar tijd van bijna 23 punten naar ruim 19 punten. In de TT-editie van 2009 behaalde lijstaanvoerder Honda Jazz een puntenscore van 107,5, de laagste score van 88,3 punten werd behaald door de Peugeot 407.

Top-3 per modelklasse
Hieronder de Top-3 per modelklasse. De volledige uitslag is te lezen in AutoWeek 42, die vanaf woensdag 14 oktober in de winkel ligt. De uitslag is ook beschikbaar op www.autoweek.nl.

Mini/compact

1. Honda Jazz

2. Daihatsu Cuore

3. Fiat 500

Compacte middenklasse

1. Toyota Prius

2. BMW 1-serie

3. Mazda 3

Middenklasse

1. Honda Accord

2. Mercedes-Benz C-klasse

3. Lexus IS

Executive

1. BMW 5-serie

2. Mercedes-Benz E-klasse

3. Audi A6

MPV

1. Toyota Verso

2. Mazda 5

3. Nissan Note

SUV

1. Honda CR-V

2. Toyota RAV4

3. Hyundai Santa Fe

Overall klassement

1. Honda Jazz

2. Honda Accord

3. Toyota Prius

Over het onderzoek
Veldwerk en analyse voor dit onderzoek werden verzorgd door marktonderzoeksbureau Trendbox uit Amsterdam. Onderzoektechnisch dienen er tenminste 30 respondenten per model te zijn om betrouwbare uitspraken te kunnen doen over dat model. Dit jaar voldeden 93 modellen aan deze drempel. De individuele modelscores zijn vervolgens afgezet binnen hun eigen modelklasse. Immers, voor bezitters van een auto in bijvoorbeeld de compacte klasse kunnen andere aspecten een rol spelen dan voor bezitters van een auto uit de SUV-klasse. Appels worden zo met appels vergeleken. De overall tevredenheidscore van een model is samengesteld aan de hand van de antwoorden op 27 verschillende vragen.

Over Sanoma Men's Magazines
Sanoma Men´s Magazines (SMM) is uitgever van AutoWeek, Belegger.Magazine, Computer Idee (50%), De Nationale Botenbank, Duck Out, Fiets, FietsActief, FORMULE 1 RaceReport, Gamer.Magazine, Golfers Magazine, GOLFjournaal, GolfNieuws, Grasduinen, GTO, hockey.nl, James, KIJK, MOTO73, MOTOR, Motorjacht, Revu, Panorama, Playboy, Procycling, Sportweek, Start met Wielrennen, Triv', Truckstar, TV Film, Zeilen, Zo Zit Dat en talloze succesvolle websites, waaronder autotrader.nl, insidegamer.nl, AutoWeek.nl, Belegger.nl, Playboy.nl en Gamer.nl. Sanoma Men's Magazines is een 100% dochter van Sanoma Uitgevers. Voor meer informatie over Sanoma Men's Magazines: www.smm.nl.

Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met bijna 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en circa 180 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2008 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen - Sanoma Magazines Netherlands - een omzet van 515,7 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1000 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Sanoma Uitgevers mag zich sinds juni 2009 één van de vijf beste werkgevers van Nederland noemen volgens het jaarlijkse onderzoek van Effectory en VKbanen. Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl.

Sanoma Uitgevers maakt deel uit van Sanoma Magazines. De tijdschriften en digitale media van Sanoma Magazines informeren, inspireren en verbinden miljoenen mensen in verschillende levensfasen in 13 Europese landen. Sanoma Magazines is een Divisie van de Sanoma Group, een sterke Europese mediagroep actief in verschillende mediasectoren in twintig landen.

Sanoma Uitgevers is ook te volgen op Twitter: twitter.com/SanomaNL.

Noot voor redacties

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (

Ingezonden persbericht