Veel gemeenten slaan plank mis bij citymarketing


Inzicht in klantbehoeften en concurrentieverhoudingen ontbreekt regelmatig

UTRECHT, 20091014 -- Veel gemeenten slaan de plank mis als het gaat om citymarketing. Ze zijn druk met het bedenken van slogans en campagnes, maar begrijpen onvoldoende waar hun klanten - toeristen, bedrijven en inwoners - echt behoefte aan hebben. Dit stelt Barend van de Kraats, directeur van research- en adviesbureau Annalise Market Intelligence, in het laatste nummer van vakblad Overheidsmanagement.

Volgens Van de Kraats kan succesvolle citymarketing alleen plaats vinden wanneer gemeenten goed inzicht hebben in de behoeften van hun klanten én in hun concurrentiepostie ten opzichte van andere gemeenten. Veel citymarketing campagnes gaan in op slechts één aspect van de gemeente en richten zich op slechts één doelgroep in het bijzonder. Een succesvolle citymarketingaanpak spreekt alle relevante doelgroepen aan - burgers, bedrijven én toeristen - en brengt meerdere aspecten van de stad voor het voetlicht. Daarbij is het van belang dat deze aspecten onderscheidend zijn ten opzichte van concurrerende gemeenten.

Gemeenten hoeven niet telkens zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Niet alleen andere (buitenlandse) steden, maar ook `best practices' uit het bedrijfsleven kunnen een inspiratiebron zijn. Glasgow geldt als een goed voorbeeld van strategische citymarketing. In eigen land heeft Arnhem een succesvolle strategische marketingcampagne gevoerd om het Nationaal Historisch Museum binnen te halen. Eindhoven heeft onlangs besloten de ééndimensionale slogan "Leading in Technology" in de ban te doen. De gemeente denkt nu na over een benadering die meerdere doelgroepen aanspreekt en meerdere aspecten (sport, licht, design) van de stad over het voetlicht brengt.

Annalise Market Intelligence