Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Veenendaal, 7 oktober 2009
Nieuwe GINAF SensAxle+ voorloopas voor de DAF 8x4 (FAD).
Speciaal voor de DAF 8x4 (FAD) voertuigserie, heeft GINAF Trucks een nieuwe
voorloopas ontwikkelt. Deze verzorgt een GVW opwaardering van het basisvoertuig
met 10 ton en een 10x4 asconfiguratie. De voorloopas combineert de samenstelling
van DAF componenten, GINAF aslichaam en mechanische stokkenbesturing met een
aantrekkelijke prijsstelling. Dit biedt voordelen die zowel voor de gebruiker als de
onderhoudslocatie interessant zijn!
De nieuwe voorloopas is gebaseerd op een door GINAF ontworpen aslichaam met voldoende
technische reserve. Het is voorzien van een portaal vorm, waardoor het genoeg ruimte biedt
aan de aandrijfas, waarbij een grotere veerweg mogelijk is. De ophanging is voorzien van 4
luchtbalgen en twee reactiestangen in V-opstelling aan de bovenzijde en twee reactiestangen
aan de onderzijde. Hierdoor ontstaat een optimale as beweging (constant caster), oftewel: de
as heeft uitstekende spooreigenschappen! Natuurlijk ligt het rolcentrum van de as in lijn met
de bestaande assen zoals men van een GINAF constructie kan verwachten. Er zullen geen
ongewenste spanningen in het chassis ontstaan.
Voor de ascorners en reminrichting gebruikt GINAF componenten van de 182N (DAF) as, in
deze toepassing geschikt voor 10 ton. Deze vooras wordt standaard toegepast op het
basisvoertuig van DAF. Om het totale gewicht (GVW) van het voertuig naar een hoger GVW
waarde te tillen, kunnen de voorassen worden opgewaardeerd, in combinatie met andere
banden. Deze banden (425/65R22,5) worden ook standaard toegepast op de GINAF
voorloopas. Met deze opwaardering worden de twee voorassen en de voorloopas allemaal
uitgerust met dezelfde 10 tons banden, ascorners en reminrichting en gaat het totaal
voertuiggewicht (GVW) naar 49 ton.
Om de besturing van de as éénvoudig te houden, maar tegelijkertijd robuust, is er gekozen
voor stokkenbesturing. Deze stokkenbesturing wordt aangesloten op het stuursysteem van de
twee voorassen en wordt ondersteund door een hulpstuurcilinder. Voor tractie is er standaard
een wegrijhulp (ontlasting van de as bij wegrijden) gemonteerd en is er een hefinrichting als
optie leverbaar.
Door deze toepassingen ligt de voorloopas technisch in dezelfde lijn als de voorassen, qua
basiscomponenten, besturing en service mogelijkheden. Daarnaast heeft de voorloopas een
interessante prijsstelling. Kortom; het is de beste voorloopas voor DAF 10x4 voertuigen in de
CF85 en XF105 voertuigseries!
Foto 1: 3D detail tekening van de GINAF SensAxle+ voorloopas
Foto 2: De GINAF SensAxle+ is aangesloten middels stokkenbesturing aan het stuursysteem van de twee voorassen.
Publicatie toegestaan, (aanpassingen) graag in overleg met GINAF Trucks bv.