Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

DE JEUGD IS DE TOEKOMST
Havo/Atheneum leerlingen winnen eigen Rolit TV commercial

Hattem, 16 oktober 2009 - In opdracht van spelproducent Goliath Games hebben leerlingen van de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle voor hun 'Moderne Mediaklas' reclamefilmpjes gemaakt voor het spel Rolit. Vanmiddag toonden de leerlingen de zelf geproduceerde commercials tijdens een officiële release party in de 'Moderne Media studio' van de Thorbecke Scholengemeenschap; waarvan de organisatie ook geheel in handen van de leerlingen lag. Na lang juryberaad heeft de directie van Goliath Games samen met de leraar zowel een meisjesgroep als een jongensgroep als winnaar uitgeroepen. Beide commercials worden vanaf aanstaande woensdag uitgezonden op televisiezender Jetix.

Talent uit het Oosten
De trotse winnaars van de Rolit reclamefilmpjes zijn een achttal leerlingen uit klas 2 Havo/Atheneum van de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle: Joni de Vries, Cecile Trooster, Monique Wols, Tessa Krijer, Simon Krikken, Pim Zomer, Bart Jan Ruiter en Jannick Hendriks. Zij zitten in een speciale 'Moderne Mediaklas', waar zij gedurende vijf lessen per week onder andere leren 'mediawijs' te worden. Zo leren zij een kritisch oog te ontwikkelen en worden zij zich bewust van manipulatietechnieken in de media. Daarnaast volgen de leerlingen praktijklessen waarin ze zelf filmpjes leren maken. De winnende commercials werden vanmiddag door rapper Rico van de Fakkelbrigade bekend gemaakt. Als prijs ziet het achttal leerlingen hun commercial daadwerkelijk terug op televisie.

Leerzame kans
Het uitgangspunt van spelproducent Goliath Games is dat jongeren zelf het beste kunnen inschatten hoe ze leeftijdsgenoten enthousiast kunnen maken voor het spel Rolit. Het klassieke spel Rolit heeft als doel om de ballen van je tegenstanders te blokkeren en vervolgens te veroveren, door deze naar je eigen kleur te rollen. Diegene wiens kleur het meest voorkomt op het spelbord is de winnaar. Het is de bedoeling dat de winnende reclamefilmpjes een open eind hebben die kunnen worden vervolgd met filmpjes op YouTube door andere spelfanaten. De maker van het filmpje dat op 24 december 2009 de meeste hits heeft gehad wordt door Goliath beloond.

Goliath - één van de grootste speelgoed distributeurs en producenten van Nederland - is gevestigd in Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Duitsland en U.S.A. In 1980 introduceerden zij Rummikub op de Nederlandse markt. Goliath heeft sinds de jaren '80 een flinke groei doorgemaakt; speelgoed vanaf 1 jaar, tactische en strategische gezelschapsspellen vanaf 4 jaar en thema spellen vanaf 8 jaar. Bekende namen zijn o.a.:Rummikub, Rolit, Triominos, Stap Op, Holle Bolle Big, Malle Muis, Fast Food en Partnerlink. Zie ook <..>www.goliathgames.nl