TeamPark verbindt alle medewerkers Sogeti

22/10/2009 09:42

Sogeti Nederland B.V.

Sogeti heeft voor het nieuwe sociaal netwerkplatform IBM Lotus Connection 2.5 gekozen om haar 20.000 werknemers verspreid over 200 kantoren in 14 landen met elkaar in contact te brengen. Sogeti, dat ook deelneemt aan het bètaprogramma Lotus Connections, heeft voor deze tool gekozen na een uitgebreide analyse waarin alle beschikbare opties onder de loep zijn genomen. Sogeti gaat als een van de eerste bedrijven ter wereld gebruik maken van de bijgewerkte versie van het krachtige samenwerkingsplatform van IBM.

"Onze mensen zijn ons waardevolste bezit. Als multinational met 20.000 werknemers verspreid over een gebied van India tot aan de VS hadden we een krachtige tool nodig om onze mensen te verbinden en ze te voorzien van een sociaal platform waarmee ze informatie kunnen delen en kunnen samenwerken", zegt Luc-Fran(cc)ois Salvador, Chairman en Chief Executive Officer van de Sogeti Group.

"We hebben gekozen voor Lotus Connections, omdat het een krachtig samenwerkingsplatform is dat meer mogelijkheden biedt dan alleen het delen van documenten. Bovendien staat bij deze tool de mens centraal in plaats van het project of het document. We zijn ervan overtuigd dat er in de toekomst op deze manier zal worden samengewerkt en we zijn verheugd dat we vooroplopen op het gebied van deze nieuwe trend."

Een verzoek van werknemers

Het nieuwe samenwerkingsplatform is een rechtstreeks resultaat van de wereldwijde gezamenlijke online brainstormsessie die Sogeti in april 2008 heeft gehouden en waarbij gebruik werd gemaakt van sociale netwerktechnologieën om een open dialoog tussen werknemers uit verschillende landen en tijdzones mogelijk te maken rond het onderwerp 'Sogeti of the Future'. Iedere werknemer van Sogeti werd gevraagd hier een bijdrage aan te leveren door ideeën te genereren, te bespreken en te evalueren rond vier kernthema's:

Onze mensen; hoe kunnen we efficiënter samenwerken?

Onze klanten; hoe kunnen we de banden aanhalen en nieuwe relaties aangaan?

Technologie; hoe kunnen we nieuwe technologieën gebruiken, nieuwe diensten creëren en sterke samenwerkingsverbanden aangaan?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen; hoe kunnen we bijdragen aan een betere wereld? Een concreet resultaat van dit initiatief is TeamPark, de nieuwe omgeving voor een wereldwijde samenwerking, dat op 21 oktober 2009 voor alle werknemers van Sogeti over de hele wereld beschikbaar wordt gemaakt.

Met TeamPark kunnen alle werknemers van Sogeti op basis van parameters als werkervaring, interesses, professionele functie, enzovoort, de juiste persoon binnen de groep zoeken en hier contact mee opnemen, ongeacht hun locatie. Het platform is voorzien van verschillende sociale netwerktools die het mogelijk maken om informatie te delen en virtueel samen te werken aan technologieën, diensten en klanten. TeamPark bevat onder andere tools voor een persoonlijk profiel, community's, blogs, wiki's, discussiefora, bestandsdeling, bladwijzers en activiteiten. Het is een systeem waarbij de mens centraal staat en met een functionaliteitsniveau dat superieur is aan systemen met het document of het project als centrum die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn. Michiel Boreel, Chief Technical Officer van de Sogeti Group: "Dit is de geboorte van een nieuw begin. We bouwen aan de toekomst van Sogeti, waarin samenwerking en sociaal netwerken een essentiële rol spelen om ervoor te zorgen dat cliëntoplossingen sneller worden geleverd, de juiste mensen met elkaar in contact worden gebracht en dat Sogeti als groep een nog aantrekkelijkere werkgever wordt. Bij TeamPark, het samenwerkingsplatform dat is ontwikkeld om tegemoet te komen aan de behoeften van onze mensen, draait alles om innovatie en passie voor techniek."

Het werk rond het nieuwe samenwerkingsplatform is gebaseerd op de Sogeti TeamPark(R)-benadering, een gedeponeerd handelsmerk van Sogeti, dat speciaal is gemaakt voor het beheren van cliëntprojecten waarbij het samenwerkingsplatform wordt geïmplementeerd. Het platform is gebaseerd op Lotus Connections, Microsoft Office Communicator en Microsoft Intelligent Application Gateway en kan ook worden geïntegreerd met verschillende exemplaren van Microsoft SharePoint.

Over Sogeti Nederland B.V.

Sogeti is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen, implementeren en beheren van ICT-oplossingen. Op het gebied van testen en architectuur nemen wij op de Nederlandse markt een dominante positie in. Sogeti levert met gepassioneerd ICT-vakmanschap een bijdrage aan het resultaat van haar opdrachtgevers. Wij streven daarbij naar hechte en langdurige relaties met opdrachtgevers. Hierdoor dragen de ICT-oplossingen van Sogeti structureel bij aan de strategische doelstellingen van klanten. Meer informatie over Sogeti is te vinden op sogeti.nl en op werkenbijsogeti.nl