BDO Accountants & Adviseurs
Nederlandse MKB-ondernemers luisteren ook in barre tijden naar
onderbuikgevoel
Het merendeel van de MKB-ondernemingen in Nederland vertrouwt ook in
economisch zware tijden op de ervaring en het onderbuikgevoel van het
hogere management. Dat blijkt uit periodiek onderzoek van BDO,
uitgevoerd door de adviseurs van BDO Interim & Detachering en BDO
Personeel & Organisatie.
Opvallend is dat veel MKB-organisaties denken `in control' te zijn.
Onderzoek wijst echter uit dat een groot deel van de bestuurders in
het MKB beperkt zicht heeft op de feitelijke criteria en gegevens die
van belang zijn voor de continuïteit van de onderneming. Een kwart van
de bedrijven reageert te laat op signalen en is om die reden direct
genoodzaakt in te grijpen in het personele bestand. Hierdoor kan
belangrijke kennis wegvloeien, die noodzakelijk is bij de wederopbouw
van het bedrijf.
De marktverkenning laat zien dat 89% van de MKB-organisaties in
Nederland aangeeft zich voldoende te hebben voorbereid op barre
economische tijden. Zij geven daarbij aan te beschikken over voldoende
stuurinformatie om de organisatie tijdig en juist bij te sturen. De
marktverkenning brengt bij een nadere analyse echter aan het licht dat
deze criteria in 55% van de gevallen gebaseerd is op ervaring en
onderbuikgevoel van het hoger management. `Er zijn bedrijven van
respectabele omvang die serieus aangeven de financiële conditie van de
onderneming te meten aan de hand van het saldo dat de bankrekening
aangeeft', aldus Saskia Koster, adviseur van BDO Interim &
Detachering.
Een kwart van de ondervraagde MKB-organisaties geeft aan in de laatste
twee jaar te hebben moeten ingrijpen in de organisatie. Door het
ontbreken van de juiste stuurinformatie en het missen van markt- of
organisatorische signalen, hebben deze interventies in 93% van de
gevallen geleid tot het afvloeien van medewerkers. Organisaties geven
aan dat dit vaak gepaard gaat met het wegvloeien van kennis die men
had willen behouden voor de opbouw van de organisatie in betere
tijden.
Van het ondervraagde hogere management geeft 85% aan te
veronderstellen dat de continuïteit en flexibiliteit van de
organisatie goed gewaarborgd is in procedures, structuren en
kwaliteitssystemen. `Maar slechts een handvol bedrijven is bezig met
het gericht aantrekken en inzetten van de juiste kwaliteiten van
mensen. Procedures zijn belangrijk, maar ze hebben geen enkel effect
als de mensen er niet mee kunnen of willen werken', licht Erik
Schijvens, partner van BDO P&O, toe. Van de MKB-organisaties die
groeicijfers laten zien, ondanks de huidige economische tijden, geeft
78% aan de nadruk te leggen op tijdige en juiste stuurinformatie,
gecombineerd met het continu koppelen van de juiste talenten van
mensen aan de veranderende organisatie.
BDO Interim & Detachering en BDO P&O
Het periodieke onderzoek is uitgevoerd door BDO Interim & Detachering
en BDO P&O. BDO Interim & Detachering levert professionals op
tijdelijke en detacheringbasis op het gebied van Finance, Personeel &
Organisatie en Wonen & Vastgoed. BDO P&O adviseert ondernemingen bij
organisatievraagstukken en personeelsbeleid zoals performance en
beloning, assesment en development, recruitment, arbeidsrecht en
sociale zekerheid.
BDO Accountants & Adviseurs