Forse kritiek G32 op begroting 2010 minister Van der Laan

23/10/2009 14:23

G-32

Steden en wijken: G32 willen boter bij de vis

Forse kritiek op begroting 2010 minister Van der Laan

De voorzitter van de G32 pijler Fysiek, Jan Hamming heeft forse kritiek op de begroting 2010 van Minister Van der Laan van WWI. Volgens hem is sprake van 'ernstige financiële tekortkomingen en onvolkomenheden' in het systeem. Het rijk mag te kampen hebben met een verslechterend financieel perspectief; de steden hebben dat ook terwijl de stedelijke vernieuwing doorloopt. De G32 hebben hun kritiek verwoord in een brief aan de minister en aan de Tweede Kamerleden.

Het eerste punt heeft betrekking op de wijkenaanpak. Minister Van der Laan heeft gezegd tot een verbreding en verdieping van de wijkenaanpak te willen komen. Naast de 40 zogeheten Vogelaarwijken zou men daarbij ook de overige aandachtswijken meenemen. "De G32 willen dat de minister beleid en geld zet op alle aandachtswijken. Bovendien zou het goed zijn als er een integraal fonds voor de wijkenaanpak zou komen; hiermee zouden we een hele hoop bureaucratie om zeep helpen. De ambitie is toch om het oplossend vermogen van steden te vergroten, niet om energie te steken in een plannen- en projectencarrousel van het rijk."

Investeringsagenda

Tijdens het eerste G32-Binnenhofontbijt (9 september) heeft Jan Hamming in Den Haag gepleit voor een robuuste rijksinvesteringsagenda voor de periode tot circa 2025. Dit ISV-nieuwe stijl zou ondermeer het vertrouwen in de wijk- en stadsaanpak duurzaam moeten verankeren. Jan Hamming: "Helaas tref ik van een dergelijke agendering geen spoor aan in de begrotingsstukken voor 2010. Integendeel! Bezuinigen lijkt het allesoverheersend toverwoord en ik betreur dat. Juist in deze tijd moet het rijk vertrouwen uitstralen en perspectief bieden voor de lange termijn."

"Het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Als het rijk bezuinigt zou de minister toch op zijn minst moeten aangeven hoe de financiering van de stedelijke vernieuwing dan met privaat geld mogelijk gemaakt wordt. We kunnen niet wachten totdat de ambtelijke bezuinigingsclubjes klaar zijn met hun werk. Deze voorstellen worden pas zichtbaar in de begroting van 2011! Zo gaan vele kostbare maanden verloren."

De reden dat de G32 pleiten voor een langjarige agenda is dat stedelijke projecten ingewikkeld zijn en een lange doorlooptijd kennen. Termijnen van tien jaar zijn gebruikelijk. Steeds meer wordt gewerkt in bestaand stedelijk gebied. De talrijke spoorzones, waterfronten en centrumplannen zijn daarom per definitie duur. De WWI-begroting van 2010 gaat hier nauwelijks op in. Sterker nog, de trend is om budgetten te verminderen of, in het geval van het ISV, zelfs te halveren. Hamming vindt dit ongerijmd omdat herhaaldelijk is vastgesteld dat het ISV zich, juist in de G32-steden, onderscheidde door haar effectiviteit en efficiency. "Wij gaan er eigenlijk van uit dat dit bij een eventuele herschikking van middelen beloond wordt," aldus Hamming.

Het pleidooi voor een robuuste investeringsagenda sluit in de ogen van de G32 naadloos aan bij de wens van de Tweede Kamer om ook de R van Ruimte in het MIRT, ruim te voorzien van rijksgeld. Ook hier laat de WWI-begroting het afweten. Het rijk wil blijkbaar wel stevig sturen maar trekt daar niet de consequentie uit. "Het zal toch niet de bedoeling zijn dat uitsluitend de steden de rekening moeten betalen," aldus Hamming.

EINDE PERSBERICHT

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl