CPNB


Persbericht 22-10-2009
Kinderen geven meer geld uit in Kinderboekenweek

De 55ste Kinderboekenweek is succesvol verlopen. Uit onderzoek van GfK Retail and Technology Benelux B.V., uitgevoerd in opdracht van de Stichting CPNB, blijkt dat in de Kinderboekenweek 2009 meer kinderboeken zijn verkocht dan tijdens de editie van 2008.

GfK geeft aan dat de omzet van kinderboeken in de algemene boekhandel tijdens de afgelopen Kinderboekenweek met 9,7% gestegen is ten opzichte van vorig jaar. Ook in aantallen is een stijging te zien, er werden 1,5 % meer kinderboeken verkocht. Hieruit blijkt dat de kinderen duurdere boeken hebben uitgekozen. De gemiddelde besteding stijgt van EUR 9,90 vorig jaar naar EUR 10,70, een stijging van 8,1%.

GfK verzamelt wekelijks verkoopgegevens van meer dan 900 Nederlandse boekwinkels, bestaande uit bijna alle boekhandelsketens in Nederland, aangevuld met enkele zelfstandige boekhandels en de warenhuizen V&D en Bijenkorf.
Het Kinderboekenweekgeschenk De wraak van het spruitje verscheen dit jaar in een recordoplage van 443.000 exemplaren.

NS is hoofdsponsor van de Kinderboekenweek.