Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties




Nieuwe staatkundige verhoudingen 


23 oktober 2009


Externe voortgangsrapportage staatkundig proces Nederlandse 
                                          Antillen 
                over de maanden juni t/m september  2009  



BELANGRIJKSTE RISICO'S EN MAATREGELEN 

Deze rapportage ziet op de risico's met betrekking tot de haalbaarheid en de 
inwerkingtreding van de nieuwe staatkundige structuur voor de Nederlandse Antillen 
op 10 oktober 2010. In onderstaande overzichten is de haalbaarheid van de 
verschillende onderdelen van het staatkundig proces aangegeven door middel van de 
kleurcoderingen groen tot en met rood. 

Algemeen 
Risico:  
·   Het land Nederlandse Antillen loopt wat de ontmanteling betreft achter op de 
    planning. (Dit terwijl tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat een aantal taken 
    voor Sint Maarten en de BES niet of nauwelijks meer worden uitgevoerd.) Dit blijkt 
    onder andere uit het uitblijven van de aanbieding van een (rechts)positie in de 
    nieuwe bestuurlijke organisatie die de landsambtenaren in eerste instantie uiterlijk 
    1 april jl. van het land Nederlandse Antillen hadden moeten ontvangen. Het land 
    Nederlandse Antillen, Curaçao en St. Maarten koersen op de start van overdracht 
    van taken in januari 2010 waarbij het nu de bedoeling is dat de ambtenaren die 
    dan nog in dienst van het land Nederlandse Antillen zijn, per 1 januari 2010 op 
    Curaçao eerst ter beschikking worden gesteld aan Curaçao (in diensttreding volgt 
    dan per transitiedatum) en op St. Maarten reeds per 1 januari 2010 in dienst 
    treden. Tot op heden heeft het land Nederlandse Antillen het protocol voor de 
    overgang naar Nederland van landsambtenaren die wonen en werken op de BES-
    eilanden, nog niet willen tekenen. Dit geldt ook voor Bonaire. Het uitblijven van 
    duidelijkheid bij het landspersoneel over hun overgang naar de nieuwe landen en 
    naar Nederland is een risico voor het proces. 
·   Een aandachtspunt blijft in welk tempo en in welke omvang de decentralisatie per 
    januari 2010 gaat verlopen. De landsverordening voor de decentralisatie van 
    Landstaken wordt naar verwachting uiterlijk eind december goedgekeurd. Dan ook 
    zal gestart kunnen worden. Echter, met de komende verkiezingen op 22 januari is 
    het niet zeker dat deze decentralisatie door een nieuw te formeren kabinet van het 
    land Nederlandse Antillen op een wijze zal of kan worden opgepakt, die leidt tot 
    tijdige afronding van de decentralisatie. 
·   De regering van de Nederlandse Antillen heeft besloten de Statenverkiezingen van 
    begin 2010 niet uit te stellen. Met het Land zijn afspraken gemaakt over de 
    parlementaire behandeling van de voorliggende wet- en regelgeving ten behoeve 
    van de transitie. Een behandeling die begin 2010 moet worden afgerond. De 
    verkiezingen en de ontwikkelingen die hieruit voortkomen kunnen mogelijk tot 
    vertraging in dit traject leiden. 


·   Tijdens de Politieke Stuurgroep Staatkundige Verandering van woensdag 30 
    september jl. is in vervolg op de conclusies van de politieke stuurgroep van 24 juni 
    2009 een datum voor de transitie vastgesteld: 10 oktober 2010. Deze 
    transitiedatum is echter alleen aan de orde indien aan een aantal voorwaarden is 
    voldaan. Zo zullen het Statuut, alle relevante Rijkswetgeving (met inbegrip van de 
    daarop gebaseerde uitvoeringsregelgeving), de wetgeving voor de nieuwe 
    openbare lichamen BES en de Staatsregelingen en organieke wetten van de 
    nieuwe landen moeten zijn afgerond. Tevens zal dan de algemene maatregel van 
    rijksbestuur waarborging landstaken Curaçao en Sint Maarten gereed moeten zijn. 
    Dit geldt ook voor de plannen van aanpak voor de uitvoering van die taken die de 
    landen op de dag van transitie nog niet volgens de afgesproken criteria kunnen 
    verrichten.  
·   Thans leiden de politieke ontwikkelingen op Bonaire, waarbij het nieuwe 
    bestuurscollege zich kritisch uitlaat over de verdere uitwerking van 
    transitieafspraken en voornemens is een referendum te organiseren, tot zorgen 
    over de voortvarendheid waarmee het proces kan worden afgerond. Met Saba en 
    St Eustatius zijn reeds diverse afspraken gemaakt over en processen in gang gezet 
    voor de overdracht van landstaken naar Nederland, de overgang van personeel en 
    de toekomstige taakverdeling tussen Nederland en de openbare lichamen. Bonaire 
    dreigt nu achterop te raken.  

Maatregelen: 
·   De AMvRB waarborging landstaken Curaçao en Sint Maarten bedoelt te 
    waarborgen dat de taken die Curaçao of Sint Maarten op de dag van transitie nog 
    niet volgens de afgesproken criteria kunnen verrichten, toch naar behoren worden 
    uitgevoerden op termijn zelfstandig kunnen worden verricht. Of en zo ja, voor 
    welke taken dit geldt, moet blijken uit de afgesproken toetsing aan de criteria.  
·   Nederland blijft werken aan de overdracht van taken van het land Nederlandse 
    Antillen naar Nederland ten behoeve van de BES-eilanden. De eerste taken ­ op 
    het gebied van gezondheidszorg ­ zijn in september van dit jaar reeds 
    overgedragen. Meerdere Nederlandse ministeries werken aan onderlinge 
    regelingen met de Antilliaanse bewindspersonen om de overdracht van uitvoering 
    van taken de komende maanden mogelijk te maken.  
·   Nederland zal blijven aandringen op het zo spoedig mogelijk verschaffen van 
    helderheid aan het personeel. Als het land Nederlandse Antillen blijft weigeren het 
    protocol voor de overgang van landsambtenaren (woonachtig en werkzaam op de 
    BES-eilanden) naar Nederland te tekenen, dan zal Nederland overwegen 
    rechtstreeks de betreffende landsambtenaren te benaderen, verzoeken om 
    informatie over hun rechtspositie en een aanbieding doen voor indienstneming als 
    Rijksambtenaar BES per transitiedatum. 
·   Het is van belang dat de nieuw te vormen landen een reële planning maken voor 
    taakovername en de condities voor de overgang van personeel en financiële 
    middelen. Een eerste stap in deze richting is gezet met de geplande aanstelling 
    van kwartiermakers bij de nieuwe landen en afbouwmanagers bij het land 
    Nederlandse Antillen. 



Rechtshandhaving, rechtspleging en constitutionele zaken 
Risico's: 
·  De voorstellen van de consensusrijkswetten Hof, OM, politie en Raad voor de 
     rechtshandhaving zijn inmiddels ingediend bij de Tweede Kamer. Gelet op het feit 
     dat het hierbij gaat om consensusrijkswetgeving1, zal er gedurende het verdere 
     wetgevingsproces overeenstemming moeten blijven bestaan over de inhoud van 
     de wetsvoorstellen. De komende Statenverkiezingen kunnen het wetgevingsproces 
     vertragen. 
·  Hiernaast is het van belang dat er politiek bestuurlijk commitment blijft voor de 
     verbetertrajecten en er voldoende geld en capaciteit wordt ingezet voor 
     voortvarende implementatie van de wetgeving en het uitvoeren van de 
     verschillende verbetertrajecten (politie, Openbaar Ministerie, Gemeenschappelijk 
     Hof van Justitie, Raad voor de rechtshandhaving, Gevangeniswezen en 
     Vreemdelingenketen). 

Maatregel: 
·  Het Land Nederlandse Antillen, Curaçao en Sint Maarten zullen zich moeten blijven 
     inspannen om de benodigde verbetertrajecten op het terrein van de 
     rechtshandhaving uit te voeren. Nederland zal hierop aan blijven dringen en 
     verleent hierbij ondersteuning.  

Openbare financiën 
Risico: 
·     Eind 2008 is een politiek akkoord bereikt tussen Curaçao en Sint Maarten over het 
      monetair systeem. Er komt één gezamenlijke centrale bank. Beide toekomstige 
      landen verankeren dit, alsmede de overige voor de financiële sector relevante 
      regels inzake toezicht en integriteit, in eigen wetgeving (die door de 
      Toetsingsadviescommissie zal worden getoetst). Er is door Curaçao en Sint 
      Maarten nog geen aanvang gemaakt met de uitvoering van dit traject. Daarnaast 
      is de besluitvorming over de valutakeuze nog niet afgerond. 
Maatregelen: 
·  Het opzetten van een centrale bank, alsmede de daaraan gekoppelde wetgeving, 
      maakt onderdeel uit van de Slotverklaring en is een voorwaarde voor het 
      verkrijgen van landstatus voor Curaçao en Sint Maarten. 

Transitie Bonaire, Sint Eustatius en Saba 
Risico: 
·     Met name de politieke situatie op Bonaire, gekoppeld aan het geplande 
     referendum, kan gevolgen hebben voor het tempo van het staatkundig proces, 
     waaronder de voorbereidingen voor de nieuwe status van Bonaire, Saba en Sint 
     Eustatius. 


1 De grondslag voor de rijkswet Gemeenschappelijk Hof van Justitie is voor Aruba niet artikel 38 
Statuut (consensus) maar artikel 43 lid 2 Statuut (waarborgtaak Koninkrijk). Zie toelichting bij 
8. Aruba. 



Maatregelen: 
·   Nederland houdt zich aan de afgesproken planning voor het staatkundig proces. 
    De voorbereidingen op Saba en Sint Eustatius gaan volgens plan door, voor 
    Bonaire worden de ontwikkelingen nader afgewacht. 

Opbouw Land Sint Maarten 
Risico 
·   Het toetsingsproces loopt vertraging op vanwege het uitblijven van de aan Sint 
    Maarten gevraagde ontwerpen van wetgeving die nog getoetst moet worden. De 
    Het werk van de Toetsingsadviescommissie loopt daardoor vertraging op. 
·   Ofschoon Sint Maarten zich flinke inspanningen getroost, is het onwaarschijnlijk 
    dat Sint Maarten op de transitiedatum alle vereiste instellingen om als land te 
    kunnen functioneren gereed heeft. 
Maatregelen 
·   Het is aan Sint Maarten om nu snel met de gevraagde ontwerpen van wetgeving 
    te komen. 
·   Tijdens de Politieke Stuurgroep van 30 september zijn afspraken gemaakt over de 
    aanpak voor die taken waarvan uit de toetsing blijkt dat de aanstaande landen 
    deze nog onvoldoende kunnen uitvoeren op het moment van transitie. Deze 
    aanpak is in een AMvRB vastgelegd. 


 Betekenis van de kleuren:  


   : Dit onderdeel zal waarschijnlijk worden afgerond in de loop van 2010 (). 
   : Dit onderdeel zal door de opgelopen vertraging mogelijk niet worden afgerond in 
      de loop van 2010 ( ). 
   : Dit onderdeel zal waarschijnlijk niet worden afgerond in de loop van 2010 ( ). 


 1. RECHTSHANDHAVING, RECHTSPLEGING EN CONSTITUTIONELE ZAKEN  


Doel                    Voorbereiding van wet- en regelgeving en de implementatie van de 
                        afspraken in de Slotverklaring van 2 november 2006 ten aanzien van: 
                        ·   de onderdelen rechtspleging en rechtshandhaving; 
                        ·   constitutionele zaken, zoals de wijziging van het Statuut, 
                            overgangsbepalingen en de afbakening van land- en zeegrenzen. 

Verantwoordelijkheid  Gezamenlijk: Land Nederlandse Antillen, Sint Maarten, Curaçao en 
                        Nederland (mede namens de BES-eilanden) 

Aandachtsgebieden            Gemeenschappelijk Hof van Justitie 
stand van zaken         ·   Deze conceptrijkswet is in de RMR van 5 december 2008 behandeld 
                            en vervolgens aangeboden aan de Raad van State van het 
                            Koninkrijk. Op 11 maart 2009 heeft hij advies uitgebracht. 
                        ·   Het rijkswetvoorstel is ingediend bij de Tweede Kamer. 
                        ·   De AMvRB Rechtspositie Gemeenschappelijk Hof van Justitie en de 
                            AMvRB financiering Gemeenschappelijk Hof van Justitie zijn in 
                            voorbereiding. In de Politieke Stuurgroep van 26 maart is ingestemd 
                            met de uitwerking van de voorgestelde financieringsgrondslag. Over 
                            de AMvRB financiering Gemeenschappelijk Hof van Justitie is tijdens 
                            de Politieke Stuurgroep van 30 september jl. overeenstemming 
                            bereikt. De planning is dat deze regelgeving uiterlijk in het najaar 
                            van 2009 in ontwerp gereed is. 
                        ·   De implementatie van de consensusrijkswet Gemeenschappelijk Hof 
                            wordt door de staande organisatie van het Hof (met ondersteuning 
                            vanuit PVNA) voorbereid. Binnen het PVNA loopt reeds een 
                            verbetertraject waarin de implementatie van deze rijkswet wordt 
                            meegenomen. In de Politieke Stuurgroep van 26 maart is besloten al 
                            te gaan proefdraaien met het nieuwe financieringsmodel. 
                        Er zijn kwartiermakers door de verschillende entiteiten aangesteld die 
                        zich bezig gaan houden met het opzetten van de in de consensusrijkswet 
                        voorgestelde beheerraad.  

                        Tot en met het moment van besluitvorming over indiening van het 


voorstel in de RMR kon over de inhoud van het voorstel geen 
overeenstemming worden bereikt met Aruba. Het voorstel is daarom 
voor Aruba gebaseerd op artikel 43, tweede lid, Statuut (waarborgfunctie 
Koninkrijk) en niet op artikel 38, tweede lid (consensus). Er vindt overleg 
plaats over indiening van een nota van wijziging die tot gevolg kan 
hebben dat er alsnog overeenstemming wordt bereikt met Aruba.  

     Openbaar Ministerie 
·   Deze conceptrijkswet is in de RMR van 5 december 2008 behandeld 
    en vervolgens aangeboden aan de Raad van State van het 
    Koninkrijk. Op 11 maart 2009 heeft de Raad advies uitgebracht. Het 
    rijkswetsvoorstel is ingediend bij de Tweede Kamer.  
·   De AMvRB Rechtspositie Openbaar Ministerie en de AMvRB 
    Kostenverdeling Openbaar Ministerie zijn in voorbereiding. De 
    planning is dat deze regelgeving in het najaar van 2009 in ontwerp 
    gereed is. 
·   Een "driemanschap" (dhr. Goede, PG Piar en dhr. De Wit) heeft een 
    voorstel uitgewerkt voor de inrichting van het OM. Hierover zal op 
    korte termijn moeten worden besloten. Er loopt reeds een 
    verbetertraject binnen het PVNA. 

     Politie  
·   Deze conceptrijkswet is in de RMR van 13 februari 2009 behandeld 
    en is vervolgens aangeboden aan de Raad van State van het 
    Koninkrijk. Het advies van de Raad is op 29 april 2009 uitgebracht. 
    Het rijkswetsvoorstel is ingediend bij de Tweede Kamer.  
·   Er bestaat politiek-bestuurlijke overeenstemming over onderlinge 
    ontwerpregelgeving op het gebied van kwaliteitszorg en over een 
    ambtsinstructie. 
·   De AMvRB waarin de minimale korpssterkte wordt vastgelegd moet 
    nog worden vastgesteld. Dat geldt eveneens voor de 
    kwaliteitscriteria en opleidings- en trainingsvereisten, de regels voor 
    de uitrusting van ambtenaren van politie, het rangenstelsel en de 
    politiegegevens. De planning is om dit uiterlijk in december 2009 in 
    ontwerp gereed te hebben.  
·   De Veiligheidswet BES, met onder meer nadere bepalingen over de 
    politie voor de BES-eilanden, is medio juni 2009 aan de Raad van 
    State aangeboden ter advisering. De Raad van State heeft op 28 
    augustus 2009 advies uitgebracht. Het streven is om het 
    wetsvoorstel in oktober aan de Tweede Kamer aan te bieden.    
·  In de Politieke Stuurgroep van 1 oktober 2008 is het "presidium 
    verbetertraject politie" (en de daaronder hangende werkgroepen) de 
    opdracht gegeven te komen tot organisatie en implementatieplannen 
    voor de drie toekomstige korpsen. De eerste resultaten zijn 
    gepresenteerd in de Politieke Stuurgroep van 26 maart jl. Er liggen 
    voor de toekomstige korpsen inmiddels contourennota's. Deze 


                                                worden momenteel verder uitgewerkt in inrichtingsplannen. In de 
                                                Politieke Stuurgroep van 26 maart is besloten tot de inrichting van 
                                                een Personele taskforce en de start van een zogenoemd 
                                                kwaliteitstraject. De Personele taskforce is gericht op het wegwerken 
                                                van achterstanden van personeeldossiers en de begeleiding van de 
                                                transitie van personeel naar het nieuwe bestel. Het kwaliteitstraject 
                                                is gericht op de vormgeving van de nieuwe organisatie waarbij 
                                                aandacht voor leiderschap, cultuur en de bedrijfsvoeringsprocessen 
                                                moet leiden tot kwaliteitsverbetering. Nederland biedt hierbij de 
                                                ondersteuning aan van ongeveer 15 politiedeskundigen. Deze 
                                                deskundigen zullen voor ongeveer 3 jaar samen met de Antilliaanse 
                                                collega's verantwoordelijk zijn voor het kwaliteitstraject. Tot op 
                                                heden is er echter nog geen invulling gegeven aan het 
                                                kwaliteitstraject. De werkgroepen Curaçao, Sint Maarten en BES 
                                                hebben een behoeftestelling voor hun deel van de 15 
                                                functionarissen gepresenteerd. De werving van deze functionarissen 
                                                vindt op dit moment nog plaats. Het streven is de inrichtingsplannen 
                                                voor de toekomstige korpsen en de gemeenschappelijke voorziening 
                                                in december gereed te hebben. Hierna moet de daadwerkelijke 
                                                implementatie en verbetering tot stand worden gebracht. (Brief van 
                                                de voorzitter van het presidium is bijgevoegd). 
                                         ·  Tijdens de vergadering van de Politieke stuurgroep van 30 september 
                                                jl. is besloten dat voor de gemeenschappelijke voorziening  een 
                                                afzonderlijke werkgroep van vijf personen in het vierde kwartaal een 
                                                inrichtingsplan zal vaststellen  Een poging daartoe van de 
                                                gezamenlijke korpschefs heeft niet het gewenste resultaat 
                                                opgeleverd. 
                                         ·  Gelet op de geringe voortgang op het gebied van de 
                                                gemeenschappelijke voorziening politie en de stand van zaken in het 
                                                verbetertraject van de politiekorpsen2 heeft de Politieke stuurgroep 
                                                besloten het huidige Recherchesamenwerkingsteam in ieder geval tot 
                                                twee jaar na de transitie in stand te houden.   
                                         ·  Daarnaast is er in de samenwerkingsovereenkomst "tot vastlegging 
                                                van de ingangsdatum van de nieuwe staatkundige status van 
                                                Curaçao en Sint Maarten" onder punt 6 het volgende afgesproken: 
                                                Gelet op de afspraak onder C20 van de Slotverklaring van het 
                                                bestuurlijk overleg van 2 november 2006 over de verbetering van de 
                                                politieorganisatie heeft toetsing van de politie door het aangevuld 
                                                presidium van de Voorbereidings-Ronde Tafelconferentie (V-RTC) 
                                                prioriteit. Uiterlijk op 1 januari 2010 zijn er volledig uitgewerkte 
                                                inrichtingsplannen voor de politie van Curaçao, Sint Maarten en van 
                                                Bonaire, Sint Eustatius en Saba inclusief verbeterplannen die 
                                                beschrijven hoe de in de inrichtingsplannen opgenomen eindsituatie 


2 De voorzitter van het presidium verbetertraject Politie heeft per brief gerapporteerd 
over de voortgang in het politietraject. Deze brief is als bijlage opgenomen. 


                   bereikt kan worden. De verbeterplannen kunnen dienen als plan van 
                   aanpak indien de resultaten van de toetsing daar aanleiding toe 
                   geeft.  

                   Raad voor de rechtshandhaving 
              ·    Deze conceptrijkswet is in de RMR van 13 februari 2009 behandeld 
                   en is vervolgens aangeboden aan de Raad van State van het 
                   Koninkrijk. Het rijkswetvoorstel is ingediend bij de Tweede Kamer.  
              ·    Over de concept-AMvRB Rechtspositie leden van de Raad voor de 
                   rechtshandhaving bestaat overeenstemming. Het concept zal zo 
                   spoedig mogelijk aan de Raad van State van het Koninkrijk voor 
                   advies worden voorgelegd.  
              ·  Voor de implementatie van de Raad voor de rechtshandhaving zijn 
                   kwartiermakers aangesteld die inmiddels aan de slag zijn. 
              ·    
                    Statuut en overgangsbepalingen 
              Het advies van de Raad van State van het Koninkrijk is ontvangen; Het 
              nader rapport is in concept gereed en aangeboden aan de 
              rijksministerraad. Na behandeling in de rijksministerraad begin 
              november zal hetvoorstel zo spoedig mogelijk aan u worden 
              aangeboden. 

                    Vreemdelingenketen 
              ·    Over de onderlinge regeling Vreemdelingenketen is tijdens de 
                   Politieke Stuurgroep van 26 maart jl. overeenstemming bereikt.   
              ·    Er wordt thans gewerkt aan een implementatieplan. Hierbij zal 
                   zoveel mogelijk worden aangesloten bij de binnen het PVNA lopende 
                   verbetertrajecten. 

                   Gevangeniswezen (onderlinge regeling) 
              ·    Over de onderlinge regeling detentiecapaciteit en bijbehorende 
                   toelichting is op 1 oktober 2008 politieke overeenstemming bereikt.  

Parlement     Met uitzondering van die betreffende het Statuut, zijn de  
              bovengenoemde ontwerprijkswetten inmiddels aan de Tweede Kamer en 
              de overige betrokken parlementen aangeboden. 

Risico's      ·  Er zal gedurende het wetgevingsproces overeenstemming moeten 
                  blijven bestaan tussen de betrokken entiteiten. 
              ·  Van belang is dat voldoende aandacht en capaciteit wordt ingezet 
                  voor de totstandbrenging van de tamelijk omvangrijke 
                  uitvoeringsregelgeving waarover net als bij de 
                  consensusrijkswetgeving overeenstemming moet bestaan.  
              ·  Er zal voldoende geld en capaciteit moeten worden ingezet voor de 
                  implementatie van de wetgeving en het uitvoeren van de 
                  verschillende verbetertrajecten. 



Maatregelen           ·  Nederland streeft naar goede procedurele afspraken tussen betrokken 
                          regeringen en parlementen over de wijze waarop gedurende de 
                          gehele goedkeuringsprocedure consensus tussen alle entiteiten 
                          bewaard kan blijven. Er zijn afspraken gemaakt met de Voorzitter 
                          van de Tweede Kamer en de voorzitter van de commissie NAAZ 
                          omtrent de behandeling van het pakket aan wetgeving.  
                      ·  Het Land Nederlandse Antillen, Curaçao en Sint Maarten zullen zich 
                          moeten blijven inspannen om de benodigde verbetertrajecten op het 
                          terrein van de rechtshandhaving uit te voeren. In de politieke 
                          stuurgroep van 26 maart is besloten dat de Eilandgebieden Curaçao 
                          en Sint Maarten zelf deelnemen en lid zijn van de stuurgroep PVNA. 
                          Hierdoor komt ook de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de 
                          verbetertrajecten voor een belangrijk deel bij de Eilandgebieden zelf 
                          te liggen. 



 2. OPENBARE FINANCIËN  


Doel                  Voorbereiding van wet- en regelgeving en de implementatie van de 
                      afspraken in de slotverklaring van 2 november 2006 op het terrein van 
                      openbare financiën en economie. 

Verantwoordelijkheid  Gezamenlijk: Land Nederlandse Antillen, Sint Maarten, Curaçao en 
                      Nederland (mede namens de BES-eilanden) 

Aandachtsgebieden          Schuldsanering en lopende inschrijving 
stand van zaken       ·   Op 18 mei 2009 is een uitgebreide brief over de schuldsanering naar 
                          de Kamer gestuurd (kamerstuk 31 568, nr. 37). Daarin is gemeld dat 
                          in toekomstige voortgangsrapportages telkens nadrukkelijk aandacht 
                          wordt besteed aan de voortgang van de schuldsanering en de 
                          lopende inschrijving. Dat is gebeurd in de vorige 
                          voortgangsrapportage en gebeurt nu opnieuw in bijlage 1 bij dit 
                          document.  

                           Sociaal Economische Initiatieven 
                      ·   Alle vijf de Sociaal Economische Initiatieven (SEI's) en bijbehorende 
                          implementatieplannen zijn vastgesteld. De uitvoering loopt achter op 
                          de oorspronkelijke afgesproken planning, onder andere vanwege de 
                          late start. Dit onderwerp is tijdens de voortgangsoverleggen over het 
                          samenwerkingsbeleid dit voorjaar nadrukkelijk aan de orde gesteld 
                          en er zijn afspraken gemaakt die voor een verbetering van de 
                          uitvoering moeten zorgen. Dit heeft ook tot een zichtbaar verbeterde 
                          voortgang geleid. Door dit in de voortgangsoverleggen nadrukkelijk 


                  aan de orde te stellen is ook uitvoering gegeven aan de Motie 
                  Leerdam (kamerstukken 2008 - 2009, 31568, nr. 43) waarin is 
                  verzocht het uitvoeren van de SEI projecten onder de aandacht te 
                  brengen van de Nederlandse Antillen. Ook in de komende 
                  voortgangsoverleggen zal de uitvoering van de SEI projecten 
                  nadrukkelijk gevolgd worden.  

                   Consensusrijkswet Financieel toezicht Curaçao en Sint Maarten 
                  (toezicht in de nieuwe situatie) 
              ·   Het advies van de Raad van State van het Koninkrijk is ontvangen; 
                  Het voorstel is in augustus aangeboden aan de Tweede Kamer. 
                  Momenteel wordt het verslag van de Tweede Kamer afgewacht.  

                   Monetair systeem 
              ·   Eind 2008 is een politiek akkoord bereikt tussen Curaçao en Sint 
                  Maarten over het monetair systeem. Er komt één gezamenlijke 
                  centrale bank. Beide toekomstige landen verankeren dit alsmede de 
                  overige voor de financiële sector relevante regels inzake toezicht en 
                  integriteit in eigen wetgeving (die door de Toetsingsadviescommissie 
                  zal worden getoetst). Er is door Curaçao en Sint Maarten nog geen 
                  aanvang gemaakt met de uitvoering van dit traject. 
              ·   De president van de BNA heeft onlangs voorgesteld ook voor 
                  Curaçao en Sint Maarten de US dollar in te voeren als enige valuta. 
                  De bestuurders van deze eilanden zijn van mening dat dit een 
                  belangrijke beslissing is waarvan de pro's en contra's zorgvuldig 
                  afgewogen moeten worden. Een keuze is nog niet gemaakt. 
              ·   Voor Bonaire, Sint Eustatius en Saba zal met ingang van de nieuwe 
                  status De Nederlandsche Bank verantwoordelijk worden voor het 
                  monetair systeem. Als officiële valuta wordt dan de US dollar 
                  geïntroduceerd.  

Parlement     ·   De ontwerp-consensusrijkswet Financieel toezicht is in augustus 
                  2009 aangeboden aan de parlementen van de betrokken landen. 

Risico's      ·   Curaçao moet continu uitvoering blijven geven aan de aanvullende 
                  maatregelen bij de begroting 2009 waardoor ze blijft voldoen aan de 
                  eisen die door het Cft zijn gesteld. 
              ·   Oorspronkelijk is afgesproken dat de SEI programma's 
                  eind 2010 afgerond zouden zijn. Inmiddels is duidelijk dat 
                  dit, mede door de late start, niet voor alle projecten 
                  haalbaar is. In die gevallen zal een deel van de 
                  beleidsdoelen niet gerealiseerd kunnen worden. Dat zou 
                  betekenen dat zaken als investeringen in infrastructuur, 
                  hervormingen in de sociale zekerheid en verbeteren van de 
                  marktwerking op de eilanden onvoldoende tot stand 
                  zouden kunnen komen. Besproken wordt met de 


                          eilandgebieden Curaçao en SXM (de nieuwe landen) welke 
                          herzieningen in de planning nodig zijn om toch de goede 
                          startpositie te genereren. Herzieningen zullen als 
                          onderdeel van de rapportage aan de RMR worden 
                          gepresenteerd. 
                      ·   Het opzetten van een gezamenlijke centrale bank voor Curaçao en 
                          Sint Maarten maakt onderdeel uit van het Slotverklaring en is een 
                          voorwaarde voor het verkrijgen van de landstatus.  

Maatregelen           ·   Nederland overlegt regelmatig met de eilandgebieden en USONA 
                          over manieren om de snelheid van uitvoering van de SEI's te 
                          verhogen. Naar aanleiding daarvan heeft USONA haar procedures 
                          vereenvoudigd. Verder is het voor de eilanden mogelijk om via het 
                          IVB programma extra uitvoeringscapaciteit in te zetten. Ten slotte 
                          geeft Nederland adviezen aan de eilandgebieden om de 
                          uitvoeringsorganisaties op de eilanden te verbeteren. 
                      ·   Het opzetten van een gezamenlijke centrale bank voor Curaçao en 
                          Sint Maarten is geheel de verantwoordelijkheid van de betreffende 
                          entiteiten. Door Nederland is expertise op dit 
                          onderwerp aangeboden. 



 3. TRANSITIE BONAIRE, SINT EUSTATIUS EN SABA  


Doel                  Realiseren van de status van openbaar lichaam binnen het Nederlandse 
                      staatsbestel voor Bonaire, Sint Eustatius en Saba (BES).  

Verantwoordelijkheid  Nederland (en de drie eilanden) 

Aandachtsgebieden          Situatie Bonaire 
stand van zaken       ·   Het nieuwe BC van Bonaire lijkt afstand te nemen van de afspraken 
                          zoals vastgelegd in de slotverklaring van 10/11 oktober 2006. 
                          Tijdens haar bezoek aan Bonaire op 28 september 2009 heeft de 
                          staatssecretaris van BZK te kennen gegeven dat indien het BC van 
                          Bonaire de grondslag voor de gemaakte afspraken ter discussie stelt, 
                          men het hele pakket ter discussie stelt, waaronder de sanering van 
                          de betalingsachterstanden, de begrotingssteun, het sociaal-
                          economisch initiatief, en extra investeringen in onder andere de 
                          gezondheidszorg, onderwijs, veiligheid en jeugd en gezin. Door de 
                          opstelling van het BC bestaat er een reëel risico op vertragingen in 
                          de voorbereidingen. Daarnaast heeft het BC heeft ervoor gekozen 
                          een referendum te houden. De inmiddels door de 
                          referendumcommissie geadviseerde vraagstelling zal tot veel 
                          onduidelijkheid leiden. 



     Maatregelen (wetgeving en uitvoering) BES  
·   Vrijwel alle ministeries hebben inzichtelijk gemaakt welke 
    maatregelen in 2009/2010 worden doorgevoerd. De grootste tranche 
    BES-wetgeving is naar de Tweede Kamer gestuurd. De vragen van 
    de Kamerfracties worden momenteel van antwoorden voorzien.  
·   BZK heeft een planning opgesteld voor de gefaseerde overdracht van 
    uitvoering van taken van het land Nederlandse Antillen aan 
    Nederland voor wat betreft de BES. Deze overdracht sluit zo veel 
    mogelijk aan op activiteiten die departementen al gepland hebben op 
    de BES in het kader van voor de transitie te nemen maatregelen. De 
    MR heeft de uitgangspunten besproken voor vervroegde overname 
    van de uitvoering van taken van het land Nederlandse Antillen. 
    Overname van de uitvoering zal in een voorkomend geval 
    plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de betreffende 
    Antilliaanse minister. 10 september jl. is hiertoe de eerste 
    overeenkomst met het land Nederlandse Antillen ondertekend voor 
    wat betreft de beleidsterreinen Volksgezondheid en Jeugd & Gezin. 
·   De opening van de Regionale Service Centra op Bonaire, Sint 
    Eustatius en Saba en de komst van de commissaris voor de BES 
    sinds 1 januari 2009 hebben tot een forse intensivering van de 
    activiteiten van de verschillende departementen op de BES geleid. 
    Inmiddels hebben alle departementen hun kwartiermakers naar de 
    BES gezonden. De kwartiermakers nemen de uitvoering van de 
    plannen van aanpak van hun departement ter hand. Dit betekent dat 
    zij werkzaamheden verrichten om ervoor te zorgen dat hun 
    departement per transitiedatum voorbereid is om voor de eilanden 
    verantwoordelijk te zijn. Verder zal in overleg met de lokale 
    overheden een aantal prioritaire maatregelen nog gedurende de 
    transitieperiode ten uitvoering worden gebracht. Ook ondersteunen 
    en adviseren de kwartiermakers lokale bestuurders en diensten waar 
    nodig. Met deze toenemende activiteiten wordt de aanwezigheid van 
    Nederland zichtbaar op de eilanden. 

     Wet openbare lichamen BES, Wet financiën BES,   
     Invoeringswet BES, Aanpassingswet BES en wijziging van de   
     Kieswet 
·   Het verslag over deze vijf wetsvoorstellen is begin september 
    ontvangen. Momenteel wordt met betrekking tot elk wetsvoorstel 
    gewerkt aan de nota naar aanleiding van het verslag en zo nodig een 
    nota van wijziging. Naar verwachting worden deze twee nota's begin 
    oktober ingediend bij de Tweede Kamer.  
·   BZK stelt plannen op voor de implementatie van de WolBES en de 
    WfinBES.  

     Financieel toezicht in de transitieperiode  


·   Nederland heeft op advies van het Cft toegezegd de 
    betalingsachterstanden van de BES-eilanden uit 2006 en 2007 te 
    zullen saneren tot een bedrag van maximaal Naf 50 miljoen. Er 
    wordt nu samen met Cft en de Auditdienst naar een nieuwe 
    procedure gekeken voor de afwikkeling daarvan, omdat in de praktijk 
    de afhandeling volgens de procedure die geldt voor de achterstanden 
    t/m ultimo 2005 erg moeilijk blijkt te verlopen. 

     Invoering dollar BES 
·  Na consultatie van de betrokken partijen (eilandgebieden, 
    commerciële banken, DNB en BNA) begint het definitieve scenario 
    voor de invoering van de dollar gestalte te krijgen. De 
    voorbereidingen voor de invoering van de dollar zullen in het najaar 
    van 2009 beginnen. Het ministerie van Financiën stuurt hiervoor een 
    aparte kwartiermaker naar de BES. Vanaf het moment van overgang 
    naar de nieuwe staatkundige structuur zal de dollar het wettig 
    betaalmiddel zijn op de BES eilanden.  


   De departementen op de BES 

Jeugd en Gezin 
De kwartiermaker van Jeugd en Gezin (en Justitie) heeft met alle 
eilanden een plan vastgesteld voor de preventie en de jeugdzorg. Hierin 
staat welke methodiek wordt gehanteerd, hoeveel extra mensen voor 
opvoedingsondersteuning en ambulante hulp erbij komen, en welke 
voorzieningen er komen voor kinderen die tijdelijk niet thuis kunnen 
wonen, zoals pleegzorg en gezinshuizen.   
De eerste stappen voor de vorming van Centra voor Jeugd en Gezin zijn 
gezet. Deze zijn per eiland verschillend. Vanaf oktober wordt geworven 
voor ca. 20 vacatures, zoals ambulante hulpverleners, 
gedragswetenschappers, jongerenwerkers, gezinsvoogden en 
medewerkers Voogdijraad. Voor Saba zijn al twee jeugdhulpverleners 
gevonden, die op 1 januari 2010 starten. Voor de Bovenwinden is een 
kinder- en jeugdpsychiater gevonden, die op 1 oktober 2009 start. Op 
Saba zal het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) per begin 2010 
operationeel zijn voor publiek. De voorbereidingen van het CJG op 
Bonaire, die al goed op gang waren, zijn tijdelijke door het nieuwe 
Bestuurscollege stilgelegd, tot irritatie van de lokale jeugdprofessionals. 
De kwartiermaker heeft de zaak toch weer opgepakt, in afwachting van 
verdere staatkundige ontwikkelingen. Eind augustus heeft de 
adviesgroep voorde Voogdijraad en gezinsvoogdij haar voorstellen 
besproken. Dit leidt tot een definitief advies in september. Begin oktober 
vinden op de Bovenwinden voorlichting en intake plaats voor het 
opvoedingsprogramma Triple P, waaraan alle jeugdprofessionals (ook bv 
onderwijzend personeel) kunnen deelnemen. De trainingen starten in 


december. Bonaire volgt een paar maanden later.  

OCW 
Het ministerie van OCW heeft de eerste stappen gezet in de uitvoering 
van het verbeterprogramma voor het onderwijs op de BES. Bij 1000 
leerlingen van de groepen 6 en 7 van het Funderend Onderwijs en de 
onderbouw van het Voortgezet Onderwijs zijn in mei-juni lees- en 
rekentoetsen afgenomen. Op basis van de resultaten van deze 
toetsen kunnen de leerkrachten inhaaltrajecten opzetten 
om leerachterstanden in te lopen; daarvoor mogen zij remediërend 
materiaal aanschaffen.  Tevens zijn voor alle drie de scholen voor 
Voortgezet Onderwijs gratis schoolboeken verstrekt en worden op Saba 
de 5 schoolbussen vervangen. De scholen voor funderend, speciaal en 
voortgezet onderwijs zijn ook in staat gesteld ander schoolmateriaal aan 
te schaffen. Verder kunnen alle scholen medewerkers laten scholen om 
hun zorgleerlingen beter te begeleiden.   
In de periode september-oktober 2009 worden audits uitgevoerd bij de 3 
VO-scholen op basis waarvan handreikingen kunnen worden gedaan om 
de schoolbesturen en managementteams te ondersteunen bij hun 
werkzaamheden. Tevens worden voorbereidingen getroffen om in het 
komende half jaar te starten met de verbetering van de huisvesting en 
de infrastructuur. Bij een aantal scholen zijn reeds urgente reparaties 
uitgevoerd. 

VROM 
Er worden door het ministerie van VROM nu al vele activiteiten op de 
BES-eilanden uitgevoerd of staan in de planning voor de korte termijn. 
Er heeft een inventarisatie van asbest in scholen en rijksgebouwen 
plaatsgevonden en nog dit jaar zal een volledige inventarisatie van de 
asbestproblematiek uitgevoerd worden. Daarna zal een plan van aanpak 
worden opgesteld voor sanering van de asbest. Ook vindt er een 
inventarisatie van de asbestslachtoffers plaats. Er zijn analyses 
uitgevoerd naar de externe veiligheid en vergunningverlening van 
olieterminals en overige inrichtingen. Ook heeft er een analyse van de 
drinkwatervoorziening plaatsgevonden. Er zal coaching plaatsvinden voor 
lokale ambtenaren wat betreft handhaving op het gebied van milieu. Er 
is een afvalstoffenplan opgezet en er wordt gewerkt aan preventief 
bodembeleid. Tot slot zal er een voorlichtingscampagne voor de 
bevolking worden opgezet wat betreft asbest, afval, energie en CFK's. 
Voorts zijn er op Bonaire en Sint Eustatius voorbereidingsbesluiten tot 
stand gekomen. Er worden op korte termijn bestemmingsplannen 
opgesteld, te beginnen met Bonaire. VROM heeft inmiddels twee 
kwartiermakers op Bonaire gestationeerd en één op Sint 
Eustatius. Verder is WWI in overleg met twee Nederlandse 
woningcorporaties over activiteiten op en samenwerking met de BES-
eilanden op het gebied van sociale woningbouw. 



V&W 
Binnen het ministerie van V&W is een Projectorganisatie Koninkrijk direct 
onder de Inspecteur-Generaal ingesteld. De projectorganisatie werkt o.a. 
aan een versterking van het maritieme bestuur en het toezicht op de 
schepen. Daarnaast wordt ­ samen met VROM - gewerkt aan de bouw 
van een afvalwaterzuiveringsinstallatie en de aanleg van riolering op 
Bonaire. Tevens worden analyses over de staat van veiligheid van de 
luchtvaart op de BES uitgevoerd. Wat betreft de luchtvaart is de eerste 
prioriteit de renovatie van de landingsbaan op de luchthaven van 
Bonaire. 

LNV 
Het ministerie van LNV zal, vooruitlopend op de statuswijziging, samen 
met de eilandsbesturen een beheerplan voor de Exclusieve Economische 
Zone opzetten. Per 1 september is er vanuit LNV een projectattaché voor 
de BES-eilanden en Suriname op Bonaire gestationeerd.  

VWS 
Het ministerie van VWS is momenteel bezig met het uitvoeren van de 
meest urgente projecten uit het Middellange Termijnplan Huisvesting 
Zorg, waarbij onder meer veel aandacht uitgaat naar nieuwbouw en 
vernieuwbouw van de ziekenhuizen/verpleeghuizen/eerstelijnsfunctie op 
de drie eilanden. 
In totaal zijn hiervoor 26 projecten voorbereid over de volle breedte van 
de zorg, variërend van nieuwe ambulances tot de invoering van 
een (publiekrechtelijke) ziektekostenverzekering voor alle 
inwoners van de BES-eilanden die wordt uitgevoerd door een BES-
zorgkantoor.  
Alle inwoners van de BES-eilanden zijn vanaf 2011 van rechtswege 
verzekerd voor (bijzondere) ziektekosten, waarbij een algemeen 
aansprakenpakket geldt dat ongeveer gelijk is aan het Nederlandse 
basispakket. 
Ook krijgt elk eiland de beschikking over moderne, goed geëquipeerde 
ambulances. Daarbij is tevens voorzien in onderhoud en opleiding van 
het ambulancepersoneel. 
Op Saba en Sint Eustatius worden de bestaande ziekenhuizen 
geprivatiseerd naar Nederlands model waartoe twee nieuwe stichtingen 
worden opgericht. Bestaande zorgvoorzieningen worden op deze twee 
eilanden daarbij samengesmeed tot multifunctionele zorgcentra.  

Justitie 
Door de inzet van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) is het huis van 
bewaring op Bonaire inmiddels gerenoveerd. Door personeel van de DJI 
wordt tevens op structurele basis ondersteuning geleverd op Bonaire. 
Sinds 1 juni is een manager van de Immigratie- en Naturalisatiedienst 


als kwartiermaker werkzaam op de BES. Zijn werkzaamheden verricht hij 
in nauwe afstemming met het vanuit het PVNA al lopende traject voor de 
verbetering van de vreemdelingenketen. Er functioneert inmiddels op 
Bonaire een toelatingsorganisatie separaat van de politie en er wordt 
gewerkt met een nieuw registratie- en informatiesysteem. Met Jeugd & 
Gezin samen heeft Justitie ook een kwartiermaker voor de 
jeugdportefeuille op de BES. Op Bonaire is, gestoeld op de intenties van 
het `veiligheidshuisconcept', gestart met zogenoemde casusoverleggen 
tussen de betrokken instanties. Tot slot is sinds 1 oktober jl. een 
forensisch adviseur van NFI gestationeerd op Bonaire om de kwaliteit 
van de technische recherche op de BES-eilanden te vergroten. 

Defensie 
Defensie is een aangelegenheid van het Koninkrijk. Op dit punt zijn ten 
aanzien van de BES geen wijzigingen te melden. Vermeldenswaardig is 
wel de inzet van de Koninklijke marechaussee (Kmar)op de drie 
eilanden. De Kmar verleent bijstand aan de politie bij de uitvoering van 
de grensbewaking, het vreemdelingentoezicht, alsmede voor het 
uitvoeren van de basispolitiezorg op Saba en Sint Eustatius en het 
ondersteunen van de basispolitiezorg op Bonaire. 
Financiën 
De Belastingwet BES en de Douane en Accijnswet BES worden op advies 
van de Raad van State herzien. De aangepaste wetgeving zal deze 
maand naar de Tweede Kamer gezonden worden. 
De Belastingsdienst is bezig met de uitvoering van een programma om 
de belastingachterstanden van het land Nederlandse Antillen weg te 
werken, ter voorbereiding op de transitie. Hiertoe verlenen zij technische 
bijstand en hebben zij op alle drie de eilanden belastingkantoren 
geopend.  
Daarnaast verzorgt het ministerie van Financiën opleidingsprogramma's 
voor het financiële beheer van de eilanden. 

SZW 
Het ministerie van SZW heeft een kwartiermaker naar Bonaire gezonden 
en overweegt nog een tweede kwartiermaker voor Saba en Sint 
Eustatius aan te stellen. 
Dit najaar zal de minister van SZW op bestuurlijk niveau de uitwerking 
en de inrichting van het sociale zekerheidsstelsel en de hoogte van het 
minimumloon op de BES gaan bespreken. 

EZ 
Het ministerie van EZ heeft een kwartiermaker benoemd. EZ heeft op 
basis van het plan van aanpak voor de BES, overleg met betrokken 
partijen op de eilanden, en gesprekken tussen de minister van EZ en de 
commissaris voor de BES, een lijst van maatregelen opgesteld die al 
gedurende de transitie genomen kunnen worden. Dit ter voorbereiding 


              op de definitieve takenoverdracht. 

              BZK 
              De verslagen van de Tweede Kamer over de Wet financiën BES, de Wet 
              Openbare Lichamen BES, de Kieswet BES, de Invoeringswet BES en de 
              Aanpassingwet BES zijn begin september ontvangen. Momenteel wordt 
              gewerkt aan de nota naar aanleiding van het verslag en een technische 
              nota van wijziging. Naar verwachting worden deze twee nota's begin 
              oktober ingediend bij de Tweede Kamer.  
              De verwachting is dat het wetsvoorstel Veiligheidswet BES in oktober aan 
              de Tweede Kamer wordt aangeboden.  

              In voorbereiding op de transitiedatum wordt door BZK gewerkt aan de 
              totstandkoming van het politiekorps BES. Dit gebeurt in een breder 
              kader, namelijk de met Curaçao en Sint Maarten afgesproken 
              verbetering van de politieorganisaties op de Nederlandse Antillen. 
              Er zal per transitiedatum voor de drie openbare lichamen één 
              politiekorps komen. Dit politiekorps blijft uiteraard onder meer via de 
              gemeenschappelijke voorziening politie samenwerking houden met de 
              korpsen op Curaçao en Sint Maarten. Met ondersteuning van het 
              Nederlandse brandweerkorps Haaglanden wordt door het ministerie van 
              BZK gewerkt aan de verbetering van de brandweerorganisaties op de 
              drie eilanden.  
              Momenteel vinden voorbereidingen plaats tot het realiseren van een 
              multifunctionele gemeenschappelijke meldkamer voor de BES. Via deze 
              meldkamer kunnen politie, brandweer alsmede gemeenschappelijke 
              diensten bereikt worden. Het streven is deze meldkamer begin 2010 
              operationeel te hebben.  

              Vanuit het ministerie van BZK is de Rijksgebouwendienst ingeschakeld 
              als bouwcoördinator voor de verschillende plannen van de 
              departementen op de BES.  

              De regionale service centra op Bonaire, Saba en Sint Eustatius worden in 
              de loop van dit jaar geheel ingevuld. Inmiddels zijn door de meeste 
              departementen kwartiermakers gestationeerd die de voorbereidingen op 
              locatie treffen voor hun departement. 

              BuZa 
              Voor de rol van het ministerie van Buitenlandse Zaken, dat is belast 
              met de buitenlandse betrekkingen, een Koninkrijksaangelegenheid,  zal 
              de transitie weinig veranderingen met zich meebrengen. In aanvulling 
              op zijn normale taken, zal het ministerie van Buitenlandse Zaken in de 
              loop van 2010 een liaison officier plaatsen op de BES-eilanden om de 
              BES-eilanden te begeleiden bij de contacten met vreemde mogendheden. 
Parlement     Bovengenoemde wetsontwerpen zijn aan de Staten-Generaal 


                      aangeboden. De Belastingwet Bes zal nog deze maand aan uw Kamer 
                      worden aangeboden. 
Risico's              ·   Het grootste risico betreft de politieke (in)stabiliteit op de eilanden; 
                          met name de politieke ontwikkelingen op Bonaire (derde 
                          Bestuurscollege in vijf maanden en het aanstaande referendum). 
Maatregelen           ·   Het saneren van de betalingsachterstanden van Bonaire wordt 
                          opgeschort tot het moment dat het BC van Bonaire laat weten de 
                          slotverklaring van 2006 en de daaropvolgende bestuurlijke 
                          akkoorden en afspraken volledig te erkennen, en aan de uitvoering 
                          ervan zijn medewerking te verlenen.  
                      ·   De invoering van de nieuwe status gebeurt in fases. De hiertoe te 
                          nemen beleidsmaatregelen vinden plaats in overleg met de 
                          bestuurders van de BES-eilanden en worden, mede onder 
                          begeleiding van de commissaris voor de BES, door de 
                          verantwoordelijke vakdepartementen nader uitgewerkt.  



 4. OPBOUW LAND SINT MAARTEN  


Doel                  Realisering status van Land binnen het koninkrijk voor Sint Maarten. 

Verantwoordelijkheid  Sint Maarten  

Aandachtsgebieden        Wetgeving 
stand van zaken       ·  Tijdens de Politieke Stuurgroep van 26 november 2008 is 
                          afgesproken dat de resterende (nog niet getoetste / aangepaste) 
                          ontwerpwetgeving zo spoedig mogelijk (alsnog / nogmaals) wordt 
                          getoetst. De voorstellen voor de Staatsregeling en de organieke 
                          wetten zullen verder via de van toepassing zijnde procedures worden 
                          behandeld.  
                      ·  De Toetsingsadviescommissie heeft echter haar werkzaamheden 
                          moeten aanhouden vanwege het uitblijven van de aan Curaçao en 
                          Sint Maarten gevraagde ontwerpen van wetgeving die nog getoetst 
                          moeten worden. De Toetsingsadviescommissie heeft besloten dat de 
                          commissie niet eerder bijeenkomt dan nadat zij alle benodigde en 
                          afgesproken ontwerpen formeel heeft ontvangen. Hierdoor loopt het 
                          toetsingsproces vertraging op. 
                      De resultaten van de implementatiefase zullen tijdens de slot-RTC 
                      worden getoetst. Daar aan voorafgaand vindt toetsing van de 
                      overheidsapparaten plaats.  

                         Organisatie en formatie 
                      ·  De Organisatienota is door het Bestuurscollege en de Eilandsraad 
                          vastgesteld. De ontwerp-landsverordening Vaststelling organisatie 


                 Land Sint Maarten is behandeld in de Vaste Raadscommissie voor 
                 Constitutionele Zaken van de eilandsraad. Het Migratieplan/sociaal 
                 statuut is in afronding. 
              ·  Een convenant ten aanzien van een Sociaal Statuut tussen het Land 
                 en Sint Maarten moest in eerste instantie uiterlijk eind januari 2009 
                 zijn vastgesteld.  
              ·  Voor begin april 2009 zouden alle ambtenaren een voorstel moeten 
                 krijgen over hun toekomstige plaatsing. Aangezien er onvoldoende 
                 zicht was op de rechtsposities is aangegeven dat het voorstel tot 
                 oktober 2009 zal worden uitgesteld. Dit heeft ook consequenties voor 
                 de planning voor overdracht van taken aan Sint Maarten 
                 (decentralisatie), zoals die was afgesproken tijdens het bestuurlijk 
                 overleg op 24 november 2008 tussen Curaçao, Sint Maarten en het 
                 Land.  
              ·  Sint Maarten heeft flinke inspanningen gepleegd om de organisatie 
                 van het nieuwe land op te bouwen en alle betrokkenen over de 
                 voortgang hiervan te informeren. Het is echter niet waarschijnlijk dat 
                 Sint Maarten op de transitiedatum alle vereiste instellingen om als 
                 land te kunnen functioneren gereed heeft. 
              ·  Naast de inrichting van het nieuwe politieke stelsel voor Sint Maarten, 
                 de bestuurlijke organisatie, besteedt Sint Maarten expliciet veel 
                 aandacht aan borging van integriteit in bestuur en in verbetering van 
                 de justitiële keten. 

Parlement     De opbouw van het land Sint Maarten is de verantwoordelijkheid van 
              Sint Maarten, met uitzondering van de diverse rijkswetten zal 
              regelgeving door de eilandsraad van Sint Maarten worden vastgesteld. 
              Een aantal regelingen dient door de Rijksministerraad te worden 
              goedgekeurd. 

Risico's      ·  De ontwerpfase is bijna afgerond, en er is gestart met de 
                 implementatiefase. Belangrijkste risico in deze fase is dat de 
                 implementatie van de wetgeving en van de plannen met betrekking 
                 tot het overheidsapparaat meer tijd in beslag neemt dan nu is 
                 voorzien. Het aanhouden van de werkzaamheden van de 
                 Toetsingsadviescommissie onderstreept dit risico. 
              ·   Zowel de opbouw van de nieuwe bestuurlijke organisatie van het 
                 nieuw te vormen land Sint Maarten, alsmede de uitvoering van alle 
                 taken en bevoegdheden die Sint Maarten in de nieuwe staatkundige 
                 structuur moet uitvoeren, vragen om aanzienlijke inzet van 
                 menskracht. Omdat op Sint Maarten, anders dan op Curaçao, nog 
                 veel moet worden opgebouwd, zal het niet eenvoudig zijn voldoende 
                 mensen te vinden (posities ingevuld te krijgen) om alle taken op 
                 adequate wijze uit te voeren. Voorts moeten veel instellingen nog van 
                 de grond af worden opgebouwd. 
              ·  Eind april 2009 hadden St. Maarten en Curaçao een overzicht moeten 


                         aanleveren aan het aangevulde presidium van de V-RTC met taken 
                         die de aankomende landen in de nieuwe staatkundige structuur 
                         zelfstandig, in onderlinge samenwerking, in samenwerking met, of 
                         door andere (ei)landen in het Koninkrijk willen uitvoeren. Tot op 
                         heden is dit overzicht nog niet van Sint Maarten ontvangen. Sint 
                         Maarten heeft behoefte aan samenwerking met Curaçao. Curaçao en 
                         Sint Maarten zijn nog in overleg over de vormgeving hiervan. 
                         Voorstellen in dit kader zijn nog niet rond. Hierdoor ontstaat 
                         vertraging in de implementatiefase zoals bedoeld in de Slotverklaring 
                         van de start-RTC van 26 november 2005. 
                      ·   De overname van taken van het land Nederlandse Antillen door Sint 
                          Maarten loopt verdere vertraging op als de opbouw van de 
                          organisatie en de formatie meer tijd in beslag neemt dan voorzien. 

Maatregelen           ·   Het is aan Sint Maarten om zodanige maatregelen te treffen dat 
                          wordt voldaan aan de afgesproken criteria. Onder andere via het 
                          samenwerkingsprogramma Institutionele Versterking en 
                          Bestuurskracht draagt Nederland bij aan organisatorische 
                          maatregelen die nodig zijn om de nieuwe status van land goed in te 
                          kunnen vullen. 
                      ·   Nederland zal blijven vasthouden aan de afspraken die eerder in het 
                          proces zijn gemaakt over de toetsing van het overheidsapparaat en 
                          de voorstellen die uitgewerkt moeten worden tijdens de 
                          implementatiefase. Sint Maarten zal eerst met het overzicht 
                          betreffende de toekomstige taakuitvoering moeten komen, alvorens 
                          tot de toetsing als bedoeld in Slotverklaring van de start-RTC van 26 
                          november 2005 kan worden overgegaan. De samenhang met de 
                          ontmanteling van het Land is hierbij een aandachtspunt.  
                      ·   Tijdens de Politieke Stuurgroep van 30 september zijn afspraken 
                          gemaakt over de aanpak voor die taken waarvan uit de toetsing 
                          blijkt dat de aanstaande landen deze nog onvoldoende kunnen 
                          uitvoeren op het moment van transitie. Deze aanpak is in een AMvRB 
                          vastgelegd. 



 5. OPBOUW LAND CURAÇAO  


Doel                  Realisering status van Land binnen het Koninkrijk voor Curaçao. 

Verantwoordelijkheid  Curaçao  

Aandachtsgebieden        Wetgeving 
stand van zaken       ·  Tijdens de Politieke Stuurgroep van 26 november 2008 is 
                         afgesproken dat de resterende (nog niet getoetste/aangepaste) 


                 ontwerpwetgeving zo spoedig mogelijk (alsnog/nogmaals) wordt 
                 getoetst. De voorstellen voor de Staatsregeling en de organieke 
                 wetten zullen verder via de van toepassing zijnde procedures worden 
                 behandeld.  
              ·  De Toetsingsadviescommissie heeft haar werkzaamheden moeten 
                 aanhouden vanwege het uitblijven van de aan Curaçao en Sint 
                 Maarten gevraagde ontwerpen van wetgeving die nog getoetst 
                 moeten worden. De Toetsingsadviescommissie heeft besloten dat de 
                 commissie niet eerder bijeenkomt dan nadat zij alle benodigde en 
                 afgesproken ontwerpen formeel heeft ontvangen. Hierdoor loopt het 
                 toetsingsproces vertraging op. 
              ·  De resultaten van de implementatiefase zullen tijdens de slot-RTC 
                 worden getoetst. Daar aan voorafgaand vindt toetsing van de 
                 overheidsapparaten plaats door het aangevulde presidium van de V-
                 RTC.  

                 Inrichting ambtelijke organisatie 
              ·   Er is een eerste blauwdruk van de NBO (Nieuwe Bestuurlijke 
                  Organisatie) opgesteld; deze is wel door het Bestuurscollege, maar 
                  nog niet door de Eilandsraad vastgesteld. Dat zal plaatsvinden 
                  samen met de verordening Nieuwe bestuurlijke organisatie..  
              ·   Een convenant ten aanzien van een Sociaal Statuut tussen het Land 
                  en Curaçao is eind januari 2009 vastgesteld, maar er is nog geen 
                  overeenstemming met de bonden. De besprekingen hierover vinden 
                  nog plaats in het Georganiseerd overleg van de vakbonden. 
              ·  Voor begin april 2009 hadden alle ambtenaren een voorstel moeten 
                 krijgen over hun toekomstige plaatsing. Aangezien er onvoldoende 
                 zicht is op de rechtsposities is het voorstel tot oktober uitgesteld. Dit 
                 heeft directe consequenties voor de planning voor overdracht van 
                 taken aan Curaçao, zoals die was afgesproken tijdens het bestuurlijk 
                 overleg op 24 november 2008 tussen Curaçao, Sint Maarten en de 
                 Nederlandse Antillen.  

Parlement     ·   De opbouw van het land Curaçao is de verantwoordelijkheid van 
                  Curaçao. Met uitzondering van de diverse rijkswetten zal regelgeving 
                  door de eilandsraad van Curaçao worden vastgesteld. Een aantal 
                  regelingen dient door de Rijksministerraad te worden goedgekeurd. 

Risico        ·   De ontwerpfase is bijna afgerond en er is gestart met de 
                  implementatiefase. Belangrijkste risico in deze fase is dat de 
                  implementatie van de wetgeving en het uitwerken van de plannen 
                  met betrekking tot het overheidsapparaat meer tijd in beslag neemt 
                  dan nu is voorzien.  
              ·   Een te grote druk op dit proces brengt het risico met zich mee dat 
                  bestaande structuren teveel gekopieerd worden en dat de nu 
                  voorliggende kans om een efficiencyverbeteringslag te maken, 


                          verloren gaat.  
                      ·  Eind april 2009 hadden Curaçao en St. Maarten een overzicht moeten 
                         aanleveren aan het aangevulde presidium van de V-RTC met taken 
                         die de aankomende landen in de nieuwe staatkundige structuur 
                         zelfstandig, in onderlinge samenwerking, in samenwerking met, of 
                         door andere (ei)landen in het Koninkrijk willen uitvoeren. Begin juni 
                         zijn nog niet alle overzichten ontvangen. Besloten is om de 
                         bijeenkomst van het aangevulde presidium van de V-RTC die stond 
                         gepland voor 16 en 17 juni geen doorgang te laten vinden. Hierdoor 
                         ontstaat vertraging in de implementatiefase zoals bedoeld in de 
                         Slotverklaring van de start-RTC van 26 november 2005. 

Maatregelen           ·   Het is aan Curaçao om zodanige maatregelen te treffen dat wordt 
                          voldaan aan de afgesproken criteria. Onder andere via het 
                          samenwerkingsprogramma Institutionele Versterking en 
                          Bestuurskracht draagt Nederland bij aan organisatorische 
                          maatregelen die nodig zijn om de nieuwe status van land goed in te 
                          kunnen vullen.  
                      ·   Nederland zal blijven vasthouden aan de afspraken die eerder in het 
                          proces zijn gemaakt over de toetsing van het overheidsapparaat en 
                          de voorstellen die uitgewerkt moeten worden tijdens de 
                          implementatiefase. Curaçao heeft inmiddels een gedeelte hiervan 
                          aangeleverd, maar nog niet alles. Pas als alles is aangeleverd  zal tot 
                          de toetsing als bedoeld in Slotverklaring van de start-RTC van 26 
                          november 2005 kunnen worden overgegaan. De samenhang met de 
                          ontmanteling van het Land is hierbij een aandachtspunt.  


 6. ONTMANTELING LAND NEDERLANDSE ANTILLEN  


Doel                  Ontmanteling Land Nederlandse Antillen. 

Verantwoordelijkheid  Het Land Nederlandse Antillen is verantwoordelijk voor de ontmanteling. 
                      Nederland heeft in haar rol als rechtsopvolger van het Land ten behoeve 
                      van de BES belang bij een adequate overgang van rechten en plichten.  

Aandachtsgebieden     ·  De start van de gefaseerde taakoverdracht aan Curaçao en Sint 
stand van zaken           Maarten loopt flinke vertraging op. In eerste instantie zou de eerste 
                          overdracht van taken in juli 2009 van start gaan. Dit is vervolgens 
                          uitgesteld naar oktober 2009. Nu ook oktober 2009 niet wordt 
                          gehaald hebben het land Nederlandse Antillen, Curaçao en St. 
                          Maarten afgesproken dat de overdracht van taken in januari 2010 zal 
                          aanvangen. Belangrijkste redenen voor deze vertraging zijn het 
                          uitblijven van vaststelling van de rechtsposities van de ambtenaren 
                          en het uitblijven van de vaststelling van de nieuwe bestuurlijke 


                    organisatie van Curaçao. Het Land Nederlandse Antillen wil tot op 
                    heden het protocol voor de overgang naar Nederland van 
                    landsambtenaren die werkzaam en woonachtig zijn de op de BES-
                    eilanden niet tekenen. 
                ·  Nederland ­ het ministerie van VWS ­ heeft als eerste in september 
                    uitvoering van taken van het land Nederlandse Antillen ten behoeve 
                    van de BES overgenomen. Hiertoe is een onderlinge regeling als 
                    bedoeld in artikel 38, eerste lid van het Statuut ondertekend met de 
                    verantwoordelijke Antilliaanse minister. Andere ministeries zijn ook 
                    onderlinge regeling aan het voorbereiden opdat de komende 
                    maanden de uitvoering van taken van het land Nederlandse Antillen 
                    al voor transitie kunnen worden overgenomen. Hierbij is steeds het 
                    uitgangspunt dat Nederland de uitvoering op zich neemt en dat de 
                    formele verantwoordelijkheid bij het land Nederlandse Antillen blijft. 

Parlement       Geen bijzonderheden 

Risico          ·  De overgang van personeel naar de nieuwe landen en naar Nederland 
                    lijkt de belangrijkste vertragende factor te zijn als het gaat om de 
                    ontmanteling van de Nederlandse Antillen. Dit blijkt ook uit de meest 
                    recente bestuurlijke afspraak tussen het land, Curaçao en Sint 
                    Maarten, waaruit blijkt dat taken die in januari naar Curaçao en Sint 
                    Maarten worden overgedragen nog niet gevolgd zullen worden door 
                    het personeel dat dan nog in dienst van het land Nederlandse 
                    Antillen is, en voor de uitvoering van de destreffende taken ter 
                    beschikking wordt gesteld aan de nieuwe landen. Het uitblijven van 
                    duidelijkheid bij het personeel over hun overgang naar de nieuwe 
                    landen en naar Nederland is een risico voor het proces.   
Maatregelen     ·  Nederland zal de komende maanden blijven werken aan de overname 
                    van taken ten behoeve van de BES-eilanden.  
                ·  Indien het land Nederlandse Antillen blijft weigeren het voorbereide 
                    protocol voor de overgang van landsambtenaren naar Nederland  te 
                    ondertekenen, dan zal Nederland de betreffende landsambtenaren 
                    (woonachtig en werkzaam op de BES) zelf rechtstreeks benaderen, 
                    verzoeken om informatie over hun rechtspositie en een aanbieding 
                    doen voor indienstneming als Rijksambtenaar BES per 
                    transitiedatum.  
                ·  Het is van belang dat de nieuw te vormen landen een reële planning 
                    maken voor taakovername en de condities voor de overgang van 
                    personeel en financiële middelen. Een eerste stap in deze richting is 
                    gezet met de geplande aanstelling van kwartiermakers bij de nieuwe 
                    landen en afbouwmanagers bij het land Nederlandse Antillen.  




 7. ONDERSTEUNING GEZAGHEBBERS  


Doel                  Gedurende het staatkundig veranderingsproces is het belangrijk dat de 
                      gezaghebbers van de vijf eilandgebieden hun (toezichthoudende) taken 
                      goed blijven uitoefenen. De gezaghebbers krijgen hierbij ondersteuning 
                      vanuit Nederland.  

Verantwoordelijkheid  Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen  

Aandachtsgebieden     ·   Momenteel worden de gezaghebbers van Sint Maarten, Bonaire, Sint 
stand van zaken           Eustatius en Saba ondersteund door in totaal zes technische 
                          bijstanders. Het gaat om ondersteuning op de terreinen juridische 
                          zaken, vreemdelingen- en paspoortzaken, politiezaken, corporate 
                          governance en ruimtelijke ordening, natuur en milieu; 
                      ·   Curaçao had meer tijd nodig om te komen tot besluitvorming over 
                          de inzet van technische bijstanders. In juni starten 4 technische 
                          bijstanders bij het kabinet van de gezaghebber op Curaçao. Zij 
                          worden ingezet op de gebieden vreemdelingenzaken, politiezaken en 
                          algemeen juridische zaken; 
                      ·  In april 2009 is het eerste evaluatierapport ontvangen over de 
                          resultaten van dit project (exclusief Curaçao). De belangrijkste 
                          conclusie van het rapport is dat de gezaghebbers zeer positief zijn 
                          over de ondersteuning. Het vermogen van de gezaghebbers om ook 
                          tijdens de transitiefase van het staatkundig proces hun 
                          toezichthoudende taken uit te oefenen, is hierdoor gegroeid.  
                      ·  Naast de bestaande inzet aan technische bijstanders, hebben de 
                          gezaghebbers van Bonaire, Sint Eustatius en Saba verzocht om extra 
                          ondersteuning. Voor wat betreft Sint Eustatius en Saba gaat het om 
                          ondersteuning (1 fte) op het gebied van ruimtelijke ordening, natuur 
                          en milieu. Bonaire wenst ondersteuning (1 fte) op het gebied van 
                          good governance en algemeen juridische zaken. Half september 
                          2009 begonnen met de werving van kandidaten voor deze functies. 
Parlement             Geen bijzonderheden 
Risico                Geen bijzonderheden 
Maatregelen           Geen bijzonderheden 




 8. ARUBA  


Doel                  Aruba werkt mee met de totstandkoming van de nieuwe status van de 
                      Antilliaanse eilanden. 

Verantwoordelijkheid  Aruba 

Aandachtsgebieden     ·  Het voorstel van rijkswet Gemeenschappelijk Hof van Justitie is 
stand van zaken          inmiddels ingediend bij de Tweede Kamer. Tot en met het moment 
                         van besluitvorming over indiening van het voorstel in de RMR kon 
                         over de inhoud van het voorstel geen overeenstemming worden 
                         bereikt met Aruba. Het voorstel is daarom voor Aruba gebaseerd op 
                         artikel 43, tweede lid, Statuut (waarborgfunctie Koninkrijk) en niet op 
                         artikel 38, tweede lid (consensus). Er is een nota van wijziging die tot 
                         gevolg zou kunnen hebben dat er alsnog overeenstemming wordt 
                         bereikt met Aruba.  

Parlement             Geen bijzonderheden 

Risico's              ·  Op Aruba zal binnenkort een nieuwe regering aantreden. Nederland 
                         heeft nog geen afspraken kunnen maken over aansluiting van Aruba 
                         bij het staatkundig proces. De verkiezingen, die op 25 september op 
                         Aruba plaatsvonden, zijn gewonnen door de AVP. Deze partij heeft 
                         vóór de verkiezingen de wens geuit tot een betere relatie met 
                         Nederland te komen. Dit kan een positieve invloed hebben.  

Maatregelen           ·  Met Aruba wordt voortdurend gesproken. Aruba wordt daarnaast 
                         steeds uitgenodigd voor de politieke stuurgroep en voor de 
                         vergaderingen van de projectgroep Rechtspleging, Rechtshandhaving 
                         en Constitutionele zaken. De afgelopen maanden neemt Aruba 
                         actiever deel aan de ambtelijke voorbereidingen, met name op het 
                         terrein van de rechtshandhaving. Aruba zal worden betrokken bij de 
                         uitvoering van de toetsing van het overheidsapparaat door het 
                         presidium van de V-RTC zoals afgesproken in de RTC van 15 
                         december 2008. 





---- --