Lijst Smolders Tilburg
Postbus 1037
5004BA Tilburg
www.lijstsmolders.nl
Betoog Smolders bij Midi debat

Allereerst wil de Lijst Smolders haar waardering en respect uitspreken voor de onlangs overleden voorzitter van de Enquêtecommissie Kasper Groten. Verder wil ik alle betrokken ambtenaren bedanken voor hun openheid tijdens de besloten verhoren. Ook wil ik de secretaris van de commissie en het onderzoeksbureau Kafi een groot compliment geven voor dit eerlijke rapport. Een eerlijk rapport is iets wat binnen de publieke- en collectieve sector maar zeker binnen de politiek eerder uitzondering is dan regel.

De afgelopen week is het Midi-Theater bewust naar de achtergrond gedrukt en hebben we daar het Ruudje-Theater voor in de plaats gekregen. Alles is in het werk gesteld door Burgemeester Vreeman en zijn leger communicatieadviseurs om de aandacht van het voor Vreeman vernietigende eindrapport naar de achtergrond te drukken.

Het lijkt erop dat het vandaag nog gênanter gaat worden voor deze regenteske PvdA Burgemeester als hij gaat proberen om Smolders met leugens en powerplay zoveel mogelijk schade toe te brengen. Al 'n week lang wordt op Burgemeester onwaardige wijze aangekondigd dat er woensdag zogenaamde nieuwe informatie komt. Waarom afgelopen maandag niet, of vorige week? Verder had Vreeman ook leugens op de plank liggen om ze vervolgens in te zetten tijdens de aanstaande verkiezingscampagne om de Lijst Smolders te beschadigen en daarmee de verkiezingsuitslag te beïnvloeden. Het water staat deze regenteske Burgemeester nu echter zo hoog aan de lippen dat hij reeds vandaag die leugens al inzet en zich gedraagt als een dictator waarvan het laatste uur geslagen is en vervolgens probeert degene die hem ontmaskerd heeft.. mee in zijn graf te trekken. Gelukkig komt vandaag hoogmoed voor de val.
Het is trouwens ook een groot brevet van onvermogen als een Burgemeester door zijn regenteske handelswijze, de raad en het College al jaren lang tot op het bot verdeelt.

De VVD, Groen Links, TVP en met name de PvdA lakeien in deze gemeenteraad, zouden onderhand eens eerlijk moeten zijn door Keizer Vreeman de spiegel voor te houden waardoor zal blijken dat zijn kleren niets meer om het lijf hebben en hij volledig in zijn hemd staat. Sterker nog, net als bij de kleren van de keizer staat Burgemeester Vreeman ondertussen totaal in zijn adamskostuum.

Gelukkig staat nu klip en klaar in een gedegen rapport van de enquêtecommissie hoe onbetrouwbaar, ondemocratisch en regentesk PvdA Burgemeester Vreeman in werkelijkheid is. Dit Midi-Theater is niet zijn enige kwalijke dossier. Burgemeester Vreeman was eerder ook al de hoofdrolspeler bij het Fraudeleus handelen met wachtgelden. Het misbruiken van de stempel "vertrouwelijkheid" en onlangs kreeg zijn eigen Toneelclub een jaarlijkse subsidie van 475.000euro. Over integriteit gesproken!! De vele snoepreisjes... Machtsmisbruik... Het onfatsoenlijk en onbekwaam leiden van de Raadsvergaderingen. Deze PvdA Burgemeester heeft al vele jaren enorm veel schade berokkend aan onze mooie stad Tilburg.

De Lijst Smolders wist van meet af aan dat we bij dit Midi-dossier belazerd werden. Daarom hebben we de ontwikkelingen op de voet gevolgd. Elk fatsoenlijk dossier zou stevige oppositie moeten kunnen weerstaan. Daarom is het zeer kwalijk als er partijen zijn die beginnen te klagen alsof er een ongezond politiek klimaat was ontstaan. De Lijst Smolders heeft gedaan wat van Volksvertegenwoordigers verwacht mag worden, maar ook dat is in de politiek eerder een uitzondering dan regel. Er is een ongezond politiek klimaat en een onbestuurbare stad ontstaan door de handelswijze van de verantwoordelijke bestuurders bij het Midi-dossier, zoals ook feilloos is omschreven in dit eindrapport van de enquêtecommissie.

Burgemeester Vreeman probeert de schuld af te schuiven op wethouders, raadsleden en hij beweert daarbij ook nog dat het rapport door 2 personen is gelekt. Het moet hier trouwens vandaag gaan over het rapport en niet over de Mall of andere bliksemafleiders. Dan nu een aantal zeer ernstige en kwalijke feiten op een rij uit het Eindrapport.


1) Dat door toevoeging van artikel 8.2 aan het huurcontract, wat overigens Privé bij Vreeman thuis tot stand is gekomen, heeft hij gehandeld in strijd met art 169 en art 53a van de gemeentewet omdat hij de Raad en een deel v/h College daarover niet heeft geïnformeerd.
2) Burgemeester Vreeman heeft de Raad niet geïnformeerd over de kostenoverschrijding van 1 miljoen euro wat in strijd is met art 169 van de gemeentewet
3) Deze PvdA Burgemeester heeft een deel v/h College niet geïnformeerd m.b.t de kostenoverschrijding van 1 miljoen euro en heeft daarbij in strijd gehandeld met art 53a van de gemeentewet.
4) Vreeman was op de hoogte van de bouwclaimconstructie en heeft meegewerkt aan de afspraken hierover met de aannemer en heeft eraan meegewerkt dat de overschrijding op dat moment niet bekend zou worden wat in strijd is met art 169 en art 53a v/d gemeentewet.
5) Burgemeester Vreeman had moeten onderkennen dat bij het ondertekenen van de contracten, ook weer privé bij Vreeman thuis, niet voldaan werd aan de voorwaarde van een realistische financiële exploitatie met harde cijfers. Daardoor was er inhoudelijk aanleiding om te herijken en procedureel aanleiding om te toetsen of voldaan was aan de door de raad op 10 december 2007 gestelde randvoorwaarde. Hiermee heeft Burgemeester Vreeman niet in het belang van de stad gehandeld en zich totaal geen zorgen gemaakt om de bestuurbaarheid onze mooie stad.
6) Deze PvdA Burgemeester heeft bewust verzuimd de gewijzigde omstandigheden, zoals o.a het niet tekenen van EndeMol en de Ondernemers, te benutten voor 'n heroverweging en heeft deze gewijzigde omstandigheden ook niet benut ter voorkoming van een onacceptabele kostenoverschrijding. Hiermee heeft Vreeman niet in het belang van de stad gehandeld en zich totaal geen zorgen gemaakt om de bestuurbaarheid van onze mooie stad. Burgemeester Vreeman heeft de democratische spelregels volledig aan zijn laars gelapt en gaat zich hier vandaag in allerlei leugenachtige bochten wringen Het kan trouwens niet anders dat u als Lector van de Bestuursacademie Zuid Nederland per direct uit uw functie neerlegt.

Burgemeester Vreeman vond het blijkbaar voor de bestuurbaarheid van de stad ook nodig om op 14 april 2008 een geheel College te laten vallen op een nietszeggend Adje-Theater. Er zijn dus zeer veel momenten geweest waar Burgemeester Vreeman voor de bestuurbaarheid van de stad had moeten kiezen en daar makkelijk voor had kunnen kiezen. Maar op die momenten heeft PvdA Burgermeester Vreeman juist telkens gekozen voor een nietszeggend Adje-Theater en daarmee tegelijkertijd ook voor een onbestuurbare stad. Hij heeft het klimaat dat ontstaan is aan zichzelf te danken en heeft zich nooit bekommerd om de bestuurbaarheid van onze mooie stad.

Burgemeester Vreeman wil koste wat kost zijn macht en zijn positie handhaven omdat hij de aanstaande verkiezingsuitslag ook nog wil gaan beïnvloeden. Gelukkig wordt Tilburg vandaag verlost van deze regenteske en onbetrouwbare PvdA Burgemeester.

LIJST SMOLDERS TILBURG

Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Tilburg

Betr.: Vragen ex. art. 47 Reglement van Orde 25 oktober 2009

Vreeman liegt over afweging om de Raad niet te informeren! Onderstaande 6 politieke doodzondes zijn door Burgemeester Vreeman voor 3 juli 2008 begaan. Let op, dus voor 3 juli 2008 heeft Burgemeester Vreeman zijn besluit genomen de Raad en een deel van het College niet te informeren over de bovengenoemde 6 politieke doodzondes omdat hij dacht dat er mogelijk een corrupt raadslid zou zijn. Smolders had pas op 3 september 2008 een gesprek met de projectontwikkelaar. Hoe kan Burgemeester Vreeman al op 3 juli 2008 weten, toen hij zijn 6 politieke doodzondes al begaan had, dat twee maanden later een raadslid mogelijk corrupt zou gaan worden? Het gaat overigens niet alleen over de kostenoverschrijding, zie alle 6 de punten!!

Onderstaande doodzondes zijn begaan door Vreeman voor 3 juli 2008
1) Door toevoeging van artikel 8.2 aan het huurcontract, wat overigens Privé bij Vreeman thuis tot stand is gekomen, heeft hij gehandeld in strijd met art 169 en art 53a van de gemeentewet omdat hij de Raad en een deel v/h College daarover niet heeft geïnformeerd.
2) Burgemeester Vreeman heeft de Raad niet geïnformeerd over de kostenoverschrijding van 1 miljoen euro wat in strijd is met art 169 van de gemeentewet
3) Deze PvdA Burgemeester heeft een deel v/h College niet geïnformeerd m.b.t de kostenoverschrijding van 1 miljoen euro en heeft daarbij in strijd gehandeld met art 53a van de gemeentewet.
4) Vreeman was op de hoogte van de bouwclaimconstructie en heeft meegewerkt aan de afspraken hierover met de aannemer en heeft eraan meegewerkt dat de overschrijding op dat moment niet bekend zou worden wat in strijd is met art 169 en art 53a v/d gemeentewet.
5) Burgemeester Vreeman had moeten onderkennen dat bij het ondertekenen van de contracten, ook weer privé bij Vreeman thuis, niet voldaan werd aan de voorwaarde van een realistische financiële exploitatie met harde cijfers. Daardoor was er inhoudelijk aanleiding om te herijken en procedureel aanleiding om te toetsen of voldaan was aan de door de raad op 10 december 2007 gestelde randvoorwaarde. Hiermee heeft Burgemeester Vreeman niet in het belang van de stad gehandeld en zich totaal geen zorgen gemaakt om de bestuurbaarheid onze mooie stad.
6) Deze PvdA Burgemeester heeft bewust verzuimd de gewijzigde omstandigheden, zoals o.a het niet tekenen van EndeMol en de Ondernemers, te benutten voor 'n heroverweging en heeft deze gewijzigde omstandigheden ook niet benut ter voorkoming van een onacceptabele kostenoverschrijding. Hiermee heeft Vreeman niet in het belang van de stad gehandeld en zich totaal geen zorgen gemaakt om de bestuurbaarheid van onze mooie stad.

Een en ander noopt ons tot het stellen van onderstaande vragen :


1) Voor 3 juli 2008 heeft Burgemeester Vreeman zijn besluit genomen de Raad en een deel van het College niet te informeren over de bovengenoemde 6 politieke doodzondes omdat hij dacht dat er mogelijk een corrupt raadslid zou zijn. Smolders had pas op 3 september 2008 een gesprek met de projectontwikkelaar. Vindt het huidige College ook dat Burgemeester Vreeman al op 3 juli 2008 kon weten, toen hij zijn 6 politieke doodzondes al begaan had, dat twee maanden later een raadslid mogelijk corrupt zou gaan worden?
2) Burgemeester Vreeman vindt dat er kwade elementen in de raad zijn gekomen die een gevaar zijn voor de democratie, waarom heeft hij dan zijn eigen College van B&W niet geïnformeerd over bovenstaande 6 politieke doodzondes? Zitten daar ook kwade elementen?

3) Is het huidige College het met Burgemeester eens dat er kwade elementen in de Raad binnen zijn gekomen die een gevaar zijn voor de democratie?
4) Is een raadslid corrupt en gelijk veroordeeld als er door iemand een melding wordt gedaan bij een Burgemeester? Zo nee, waarom heeft Vreeman dan zo gehandeld?
5) Burgemeester Vreeman zegt dat hij moet toezien op de integriteit van de Raad, ook zei hij als er kwade elementen binnen zitten hij buiten niet kan functioneren, hoe is het dan uit te leggen dat Vreeman instemt met een bouwclaimconstructie, afspraken hierover met de aannemer maakt en eraan meewerkt dat de overschrijding niet bekend zou worden wat in strijd is met art 169 en art 53a v/d gemeentewet?
6) Burgemeester Vreeman zegt dat hij moet toezien op de integriteit van de Raad, ook zei hij als er kwade elementen binnen zitten hij buiten niet kan functioneren, hoe is het dan uit te leggen dat Vreeman ermee instemt dat het contract wordt opengebroken en art 8.2 wordt toegevoegd waadoor de financiële risico's van de ondernemer bij de gemeente komen te liggen en dat vervolgens niet meld aan de Raad en een deel van het College wat in strijd is met art 169 en art 53a v/d gemeentewet?
7) Burgemeester Vreeman zegt dat hij moet toezien op de integriteit van de Raad, ook zei hij als er kwade elementen binnen zitten hij buiten niet kan functioneren, hoe is het dan uit te leggen dat Vreeman ondanks dat niet wordt voldaan aan de door de raad op 10 december 2007 gestelde randvoorwaarde hij toch doordramt en informatie achterhoud aan de Raad en een deel van het College?
8) Burgemeester Vreeman zegt dat hij moet toezien op de integriteit van de Raad, ook zei hij dat als er kwade elementen binnen zitten hij buiten niet kan werken, hoe is het dan mogelijk dat diezelfde Burgemeester fraudeleus gehandeld heeft met wachtgelden?
9) Bent u zich ervan bewust dat Hans Smolders bij het fraudeleus handelen met wachtgeleden door Vreeman hij niet heeft gelekt maar in een moreel dilemma stond door niet mee te willen werken aan frauduleus handelen en er zeker ook niet over wilde zwijgen, maar dit open en eerlijk naar buiten heeft gebracht en dus niet stiekem gelekt heeft, wat overigens in de politiek wel gebruikelijk is?
10) Burgemeester Vreeman zegt dat hij moet toezien op de integriteit van de Raad, ook zei hij als er kwade elementen binnen zitten hij buiten niet kan functioneren, hoe is het dan uit te leggen dat Vreeman de schijn niet tegen heeft als zijn eigen toneelclub jaarlijks 475.000euro subsidie krijgt?
11) Vreeman zegt op 21 oktober tijdens het debat over het rapport van de Enquete, dat hij niet eerder heeft kunnen spreken om het onderzoek niet te verstoren, maar het onderzoek is nog in volle gang door de Rijksrecherche. Heeft korpsbeheerder Vreeman het onderzoek nu verstoord? Zo nee, waarom zou hij het onderzoek dan wel hebben verstoord als hij eerder had gesproken, bijvoorbeeld vorige week?
12) Waarom heeft Vreeman pas in juni 2009 de minister op de hoogte gesteld van een mogelijk corrupt raadslid en niet een jaar eerder gelijk in september 2008?
13) Bent u zich er nu misschien van bewust dat alle insinuaties en verdachtmakingen van Burgemeester Vreeman aan het adres van Hans Smolders totaal nergens op slaan?