Rosmalense coureur besluit seizoen BRL V6 als de nummer 10 van het eindklassement Dick Freebird weet hoe het voelt om op kop te racen

Rosmalen, 26 oktober 2009 - Dick Freebird heeft afgelopen weekend op het TT-circuit van Assen zijn seizoen in de Benelux Racing League V6 met een tevreden gevoel afgesloten. Niet alleen bewees hij in race 1 met een 7de plaats zeer duidelijk in de subtop thuis te horen, bovendien wist de Rosmalende coureur in de allerlaatste manche van het jaar drie ronden op kop te rijden. ,,Dat gevoel smaakt zeker naar meer'', aldus de enthousiaste Freebird.

De 23-jarge coureur wilde dit jaar in de zeer competitieve BRL V6-klasse graag stabiel tussen de posities 6 en 10 eindigen. Met één 6de stek en vijf 7de plaatsen finishte Dick Freebird bijna de helft van de in totaal veertien races in de top van zijn doelstellingspatroon. ,,Ik mag dan ook zeker tevreden zijn over het racejaar 2009'', aldus de Brabander.

Uitproberen
Tijdens het afsluitende raceweekend mochten de rijders uit de BRL aantreden op het voor hen vertrouwde TT-circuit van Assen. De vrije training gebruikte Dick Freebird om iets nieuws uit te proberen en zodoende een goede set-up voor zijn fraaie, gele bolide te vinden. ,,Helaas werkten mijn remlichten niet en kon ik slechts een kwartier in plaats van de gehele dertig minuten rijden'', vertelt Dick Freebird. ,,Dat scheelde wat testtijd. Niettemin hadden we een aardige afstelling gevonden.''

Opletten
Tijdens de kwalificatie was het erg opletten geblazen. ,,Het miezerde wat en het was de vraag of het zou gaan regenen of niet. De regen zette echter niet door, waardoor de baan opdroogde. Aan het slot van de sessie zette iedereen zijn persoonlijk beste rondetijd neer. Dat gold ook voor mij. Met een 9de plek op de starting grid had ik een prima uitgangspositie.''

Profiteren
Het doel voor Dick Freebird in de eerste van twee weekendheats was om in de top-acht te eindigen. Immers, de beste acht finishende coureurs mogen in de tweede manche in omgekeerde volgorde van start gaan. ,,Ik kwam goed weg'', meldde Freebird na afloop. ,,Ik haakte aan en kon profiteren van het feit dat in de openingsfase onder meer Joey Hanssen en Dennis Retera buiten de baan raakten. Daardoor lag ik al snel 6de. Omdat Henry Zumbrink me in het vervolg voorbij ging, ben ik uiteindelijk als 7de afgevlagd.''

Buitenkansje
Vanwege het reversed grid-principe mocht Dick Freebird de tweede race vanaf een fraaie tweede startpositie aanvangen. De Brabander stond naast polesitter Niels Bouwhuis op de eerste startrij en zou goed profiteren van dit buitenkansje.

Aan kop racen
,,Ik sloot na de start achter Niels Bouwhuis aan en kon hem tijdens de openingsronde reeds verschalken. Zodoende pakte ik de kop'', vertelt een verheugde Freebird. ,,Nu heb ik vaker aan de leiding geleden, maar dat was dan vaak maar een paar bochten. Nu kon ik de leiding drie rondjes vasthouden. Dat fraaie gevoel van als koploper over de baan rijden is erg mooi en smaakt zeker naar meer. Donald Molenaar, die dit seizoen wederom de titel greep, ging me echter in het vervolg voorbij. Helaas kreeg daarna veel last van remproblemen. Mijn wielen blokkeerden geregeld en ik slipte al een paar keer buiten de baan. Waarna het in de slotfase helemaal over was toen ik onder miezerende omstandigheden wederom problemen met de remmen had en uiteindelijk in de grindbak belandde. Het was jammer dat mijn seizoen zo eindigde. Maar aan de andere kant heb ik ook meerdere rondjes op kop gereden en dat geeft vertrouwen voor de toekomst.''

Volgend jaar
Wat Dick Freebird in 2010 gaat doen, weet hij nog niet zeker. De BRL V6 zal komend seizoen in ieder geval niet meer met de BRL Light een 'eigen kampioenschap' rijden. ,,Tijdens het weekend in Assen hebben we van organisator Harry Maessen gehoord dat de BRL V6, net als de Light, waarschijnlijk wordt ondergebracht in de Dutch Supercar Challenge. Donald Molenaar en Marc Goossens hebben afgelopen weekend ook met een V6 meegereden tussen de Supercars om te kijken waar de auto staat en hoe die het ten opzichte van de andere wagens doet. Het idee is nu om de V6 verder door te ontwikkelen. Hij moet sneller worden om aan te kunnen haken bij de Supercars. Bovendien moet de auto betrouwbaarder worden. Er gaat nu nog wel eens een aandrijfas of iets anders stuk. Aangezien de Supercars qua duur langere races rijden, is het van belang dat daar aan gewerkt wordt. Maar mocht dat allemaal lukken, dan is de kans zeker aanwezig dat ik volgend jaar doorga met de BRL V6 auto. Ik houd de opties nu nog open. Ik verwacht aan het eind van de winter een beslissing te nemen.''

Schoonmoederdag
Eerst richt Dick Freebird zich op de Schoonmoederdag. Op deze jaarlijks terugkerende dag kunnen coureurs hun ondersteuners - van sponsors tot familie, teamleden en monteurs - bedanken voor hun inzet tijdens het afgelopen seizoen. Freebird zal op 8 november eveneens zijn opwachting maken op Circuit Park Zandvoort en als 'taxichauffeur' menig ondersteuner meenemen voor een snel racerondje over het rappe asfalt.

Uitslagen BRL V6, 24 en 25 oktober 2009 op TT-circuit Assen: Race 1:

1. Sandor van Es, 2. Marc Goossens, 3. Donald Molenaar, 7. Dick Freebird.

Race 2:

1. Sandor van Es, 2. Marc Goossens, 3. Donny Crevels. Uitgevallen: Dick Freebird.

Eindstand na 14 races:

1. en kampioen Donald Molenaar 210 punten, 2. Donny Crevels 180, 3. Sandor van Es 178, 10. Dick Freebird 95.