Ingezonden persbericht


Websites Alex en Binck op alle fronten de beste

62,5% van potentiële klanten kiest hierdoor voor Binck of Alex

In de recente onafhankelijke Web Performance Scan van onderzoeksbureau WUA! kiezen consumenten die willen beleggen massaal voor Alex en Binck. Belangrijkste oorzaak ligt in zowel een betere vindbaarheid van de website als bieden van relevante informatie . Ook op alle andere gemeten onderdelen van de websites scoren beide brokers bovengemiddeld goed. Als gevolg hiervan zijn Binck en Alex samen door 62,5% van de deelnemers aangewezen als favoriet om een beleggersrekening te openen.

Goede vindbaarheid gevolgd door conversie leidt tot toestroom nieuwe klanten De eerste stap de besluitvorming is oriëntatie. De vindbaarheid van de website is hiervoor cruciaal. De winnaars van het onderzoek worden verreweg het best gevonden. De website van Alex wordt door 80% van de respondenten gevonden, die van Binck zelfs door 85%. Daarbij zijn beide online brokers over het algemeen de eerste of tweede website die respondenten tegenkomen tijdens de zoektocht. De website van Alex scoort hoger dan die van Binck op alle deelaspecten die door WUA! worden onderzocht, waarbij de grootste verschillen worden gemaakt op vormgeving en kwaliteit. Mede hierdoor kiezen meer respondenten voor Alex dan voor Binck: 32,5% om 30%.

Concurrentie op grote afstand
Na de brokers Alex en Binck worden Lynx en ING het meest gevonden, maar deze partijen lopen door hun matige vindbaarheid al direct 60% van de potentiële klanten mis. De bezoekers van ING.nl gaan vervolgens vrijwel allemaal door op de website, terwijl bij Lynx.nl ongeveer een derde na de eerste indruk direct afhaakt. Verder waarderen respondenten de vragenlijst aan de hand waarvan ING een gepast advies geeft. Hoewel de vormgeving van Lynx.nl niet aanspreekt, geven deelnemers aan dat de website duidelijk is, en dat de benodigde informatie makkelijk te vinden is.

ABN AMRO en Rabo scoren middelmatig
ABN AMRO eindigt op de zesde plaats, maar toont potentie in het onderzoek. ABNAMRO.nl is een 'goed leesbare en klantvriendelijke website, met veel uitleg over de beleggingsmogelijkheden.' De website wordt echter door slechts 30% van de respondenten gevonden, en wordt door slechts 2,5% van de deelnemers als favoriet aangewezen. Als verbeterpunten noemen respondenten onder andere de hoge transactiekosten en de gedetailleerde beschrijvingen die alleen voor een ervaren belegger te begrijpen zouden zijn.

Het onderzoek

Aan dit laboratoriumonderzoek namen veertig respondenten deel, allen tussen de 35 en 60 jaar oud en opgeleid in het HBO of hoger. Aanvullend criterium was dat de deelnemers al enige ervaring met of kennis van beleggen hadden voorafgaand aan het onderzoek. De respondenten kregen de volgende casus overhandigd: 'Je wilt 25.000 euro investeren in aandelen en opties. Je wilt zelf de beleggingsobjecten kiezen en de transacties voltooien. Ga op het internet op zoek naar een geschikte aanbieder.' Verder werden de deelnemers geheel vrijgelaten in het bepalen van hun voorkeuren en het opzetten van hun online zoektocht.

Over WUA!

WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: oktober 2009
Respondenten: 40
Leeftijd: tussen de 35 en 60 jaar oud
Plaats onderzoek: Amsterdam, in laboratorium Opleiding: HBO+
Ervaring: Ervaring met of kennis van beleggen DVD panel discussie: 1 uur

Noot voor de redactie (