Gemeente Berkelland


Postbus 200
7270 HA Borculo
Tel.: 0545-250 250
Contact en bezoekgegevens

Minister Eurlings gaat grotendeels akkoord met regionaal voorkeurstracé voor N18


Het is vooral voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid belangrijk dat deze weg er op zo kort mogelijke termijn daadwerkelijk komt".

Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings heeft in overleg met minister Jacqueline Cramer van VROM ingestemd het regionale voorkeurstracé voor de N18.

"Dit is goed nieuws", zegt wethouder Dennis Meijerink voor verkeer in een eerste reactie. "Behalve als het gaat om het tracé tussen Haaksbergen en Enschede. En de plek van de aansluiting Eibergen-zuid is het voorkeurstracé van de betrokken gemeenten, regio's en provincies overgenomen. Maar er moeten ook nog de nodige hobbels worden genomen. Nu het dichtbij komt, heeft het voor aanwonenden gewoon de nodige gevolgen, zeker als ze zouden moeten verhuizen. En de nieuwe aansluiting aan de zuidzijde van Eibergen komt ter hoogte van de Kiefteweg. Dit had niet onze voorkeur. Op zijn minst dringen wij er bij Rijkswaterstaat op aan goed te communiceren met de buurt en aanliggende bedrijven."

Wethouder Dennis Meijerink

"Een historisch moment, maar we moeten nog de nodige hobbels nemen"

Voor welke oplossing heeft de minister gekozen?

Belangrijke punten uit het standpunt van minister Eurlings zijn:


* Tracé

Het tracé volgens het standpunt komt grotendeels overeen met het regionale bestuurlijke voorkeursalternatief. Uitzondering daarop is het tracé tussen Haaksbergen en Enschede. Voor dit traject is niet gekozen voor een vrij liggend tracé maar voor het MMA 100 tracé. Dit betekent de Meest Milieuvriendelijke Alternatief met een 100 km per uur weg. Dat is gebundeld met de bestaande N18. Daar waar sprake is van bundeling van de nieuwe N18 met de huidige N18 (tussen Groenlo en Eibergen en tussen Haaksbergen en Enschede) wordt de huidige N18 een 60 km per uur weg.


* Aansluiting Kiefteweg

De locatie van de aansluiting Eibergen zuid bij de Groenloseweg is niet overgenomen.

De aansluiting aan de zuidzijde van Eibergen is bepaald ter hoogte van de Kiefteweg in combinatie met een de aanleg van een nieuwe lokale ontsluitingsweg.


* N18-A35

De minister gaat er vooralsnog van uit dat de bestaande aansluiting van de N18 op de A35 wordt aangepast tot een kwart klaverblad. Bij het opstellen van het OTB (`Ontwerp Tracé Besluit) bekijkt de minister of dit voldoet . Of dat aanpassingen en/of aanvullende voorzieningen noodzakelijk zijn.


* Varsseveld-Groenlo

Bij het opstellen van het OTB wordt onderzocht of het gehandhaafde tracé tussen Varsseveld en Groenlo voldoet of dat er knelpunten ontstaan.


* Tweede fase N18

In het kader van het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport) wordt de zogenaamde `nationale markt- en capaciteitsanalyse' uitgevoerd. Hierop worden de belangrijkste investeringen op het hoofdwegennet gebaseerd. Hieruit zal nut en noodzaak voor een verdere uitbouw van de N18 moeten blijken.

Nooit zo dicht bij de realisatie

Wethouder Meijerink: "In 2007 hebben wij in ons collegeprogramma - voor wat betreft de N18- ingezet op een 100 km autoweg met dubbele rijstroken. Het is vooral voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid van essentieel belang dat deze weg er op zo kort mogelijke termijn daadwerkelijk komt. De minister gaat op dit punt met ons mee. Daar ben ik blij om. Je mag zelfs spreken van een historisch moment. Vele van mijn voorgangers - met verkeer in hun portefeuille in de voormalige gemeenten Neede en Eibergen - hebben zich jarenlang hiervoor ingespannen. Maar geen van hen heeft nog het genoegen mogen smaken om zo dichtbij de realisatie te komen".

Aansluiting op Kiefteweg

"Maar er is een keerzijde, dat zeg ik er uitdrukkelijk bij, vervolgt de wethouder, "Ten eerste, zoals gezegd, het moment dat de nieuwe weg er ook echt komt, komt steeds dichterbij". Voor degenen die in de nabijheid van de nieuwe weg wonen, er een bedrijf hebben of er anderszins verblijven is dat heel vervelend. Rijkswaterstaat doet zijn uiterste best om tot goede oplossingen te komen, maar voor betrokkenen blijft het een situatie waarvan ik me kan voorstellen dat je er bepaald niet blij van wordt. En concreet: de minister wil dus - in plaats van de aansluiting op de Groenloseweg - een aansluiting op de Kiefteweg. Feit is dat de aansluiting op de Groenloseweg, zoals wij die willen, dichter bij die op de Laarberg ligt. De door de minister voorgestelde aansluiting ter hoogte van de Kiefteweg leidt tot de aanleg van een extra verbindingsweg. Het is jammer dat de minister ons advies op dit punt niet heeft overgenomen. Maar het is op dit moment niet anders".

Afspraken over verdere voorbereiding en realisatie

Regionale partijen, waaronder de gemeente Berkelland, betalen mee aan de N18. Daarom maken de meebetalende regionale partijen afspraken met het Rijk in een `Convenant- tracebesluit' over de verdere voorbereiding en realisatie van de N18. Dit Convenant -tracebesluit zal in Berkelland door de gemeenteraad worden vastgesteld.

Trefwoorden N18
Mutatiedatum 26/10/2009