Gemeente Berkelland
Postbus 200
7270 HA Borculo
Tel.: 0545-250 250
Contact en bezoekgegevens
Minister Eurlings gaat grotendeels akkoord met regionaal voorkeurstracé voor
N18
Het is vooral voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid belangrijk
dat deze weg er op zo kort mogelijke termijn daadwerkelijk komt".
Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings heeft in overleg met
minister Jacqueline Cramer van VROM ingestemd het regionale voorkeurstracé
voor de N18.
"Dit is goed nieuws", zegt wethouder Dennis Meijerink voor verkeer in een
eerste reactie. "Behalve als het gaat om het tracé tussen Haaksbergen en
Enschede. En de plek van de aansluiting Eibergen-zuid is het voorkeurstracé
van de betrokken gemeenten, regio's en provincies overgenomen. Maar er
moeten ook nog de nodige hobbels worden genomen. Nu het dichtbij komt, heeft
het voor aanwonenden gewoon de nodige gevolgen, zeker als ze zouden moeten
verhuizen. En de nieuwe aansluiting aan de zuidzijde van Eibergen komt ter
hoogte van de Kiefteweg. Dit had niet onze voorkeur. Op zijn minst dringen
wij er bij Rijkswaterstaat op aan goed te communiceren met de buurt en
aanliggende bedrijven."
Wethouder Dennis Meijerink
"Een historisch moment, maar we moeten nog de nodige hobbels nemen"
Voor welke oplossing heeft de minister gekozen?
Belangrijke punten uit het standpunt van minister Eurlings zijn:
* Tracé
Het tracé volgens het standpunt komt grotendeels overeen met het
regionale bestuurlijke voorkeursalternatief. Uitzondering daarop is
het tracé tussen Haaksbergen en Enschede. Voor dit traject is niet
gekozen voor een vrij liggend tracé maar voor het MMA 100 tracé. Dit
betekent de Meest Milieuvriendelijke Alternatief met een 100 km per
uur weg. Dat is gebundeld met de bestaande N18. Daar waar sprake is
van bundeling van de nieuwe N18 met de huidige N18 (tussen Groenlo en
Eibergen en tussen Haaksbergen en Enschede) wordt de huidige N18 een
60 km per uur weg.
* Aansluiting Kiefteweg
De locatie van de aansluiting Eibergen zuid bij de Groenloseweg is
niet overgenomen.
De aansluiting aan de zuidzijde van Eibergen is bepaald ter hoogte van
de Kiefteweg in combinatie met een de aanleg van een nieuwe lokale
ontsluitingsweg.
* N18-A35
De minister gaat er vooralsnog van uit dat de bestaande aansluiting
van de N18 op de A35 wordt aangepast tot een kwart klaverblad. Bij het
opstellen van het OTB (`Ontwerp Tracé Besluit) bekijkt de minister of
dit voldoet . Of dat aanpassingen en/of aanvullende voorzieningen
noodzakelijk zijn.
* Varsseveld-Groenlo
Bij het opstellen van het OTB wordt onderzocht of het gehandhaafde
tracé tussen Varsseveld en Groenlo voldoet of dat er knelpunten
ontstaan.
* Tweede fase N18
In het kader van het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en
Transport) wordt de zogenaamde `nationale markt- en
capaciteitsanalyse' uitgevoerd. Hierop worden de belangrijkste
investeringen op het hoofdwegennet gebaseerd. Hieruit zal nut en
noodzaak voor een verdere uitbouw van de N18 moeten blijken.
Nooit zo dicht bij de realisatie
Wethouder Meijerink: "In 2007 hebben wij in ons collegeprogramma -
voor wat betreft de N18- ingezet op een 100 km autoweg met dubbele
rijstroken. Het is vooral voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid
van essentieel belang dat deze weg er op zo kort mogelijke termijn
daadwerkelijk komt. De minister gaat op dit punt met ons mee. Daar ben
ik blij om. Je mag zelfs spreken van een historisch moment. Vele van
mijn voorgangers - met verkeer in hun portefeuille in de voormalige
gemeenten Neede en Eibergen - hebben zich jarenlang hiervoor
ingespannen. Maar geen van hen heeft nog het genoegen mogen smaken om
zo dichtbij de realisatie te komen".
Aansluiting op Kiefteweg
"Maar er is een keerzijde, dat zeg ik er uitdrukkelijk bij, vervolgt
de wethouder, "Ten eerste, zoals gezegd, het moment dat de nieuwe weg
er ook echt komt, komt steeds dichterbij". Voor degenen die in de
nabijheid van de nieuwe weg wonen, er een bedrijf hebben of er
anderszins verblijven is dat heel vervelend. Rijkswaterstaat doet zijn
uiterste best om tot goede oplossingen te komen, maar voor betrokkenen
blijft het een situatie waarvan ik me kan voorstellen dat je er
bepaald niet blij van wordt. En concreet: de minister wil dus - in
plaats van de aansluiting op de Groenloseweg - een aansluiting op de
Kiefteweg. Feit is dat de aansluiting op de Groenloseweg, zoals wij
die willen, dichter bij die op de Laarberg ligt. De door de minister
voorgestelde aansluiting ter hoogte van de Kiefteweg leidt tot de
aanleg van een extra verbindingsweg. Het is jammer dat de minister ons
advies op dit punt niet heeft overgenomen. Maar het is op dit moment
niet anders".
Afspraken over verdere voorbereiding en realisatie
Regionale partijen, waaronder de gemeente Berkelland, betalen mee aan
de N18. Daarom maken de meebetalende regionale partijen afspraken met
het Rijk in een `Convenant- tracebesluit' over de verdere
voorbereiding en realisatie van de N18. Dit Convenant -tracebesluit
zal in Berkelland door de gemeenteraad worden vastgesteld.
Trefwoorden N18
Mutatiedatum 26/10/2009