Partij voor de Vrijheid (PVV)

Belastingplan 2010 - Inbreng
vrijdag 20 november 2009

In dit belastingplan worden de lasten voor bedrijven met 800 miljoen verlicht, terwijl de lasten bij burgers worden verzwaard met 811 miljoen. De rekening wordt wederom bij de burgers van dit land gelegd.

We zitten in een crisis van vraaguitval. Bedrijven zitten niet te wachten op allerlei extra vergroenings- en innovatiesubsidies en extra aftrekposten (800 miljoen), bedrijven zitten te wachten op klanten en orders. In het belastingplan staan slechts zeer summier enkele maatregelen om de vraag te stimuleren. De Staatssecretaris komt niet veel verder dan een btw verlaging voor schilders en schoonmakers. Daar los je geen crisis mee op.

In plaats van de koopkracht voor burgers te versterken, wordt deze weer verder verlaagd (811 miljoen). Iedereen gaat er volgend jaar op achteruit (modaal inkomen -/- 1%). De heffingskorting wordt verder verlaagd (EUR20), de arbeidskorting wordt verlaagd (EUR 45), de pensioen (van 3,75 -> 4,25%) - en zorgpremies (EUR 21) worden verder verhoogd en met een verhoging van de accijnzen (melkkoe) worden weer gaten gedicht.

De staatssecretaris zegt dat de koopkracht op peil blijft en ziet dus geen noodzaak daar iets aan te doen. Maar wat zegt deze Staatssecretaris tegen al die bedrijven die nu hun deuren hebben moeten sluiten door gebrek aan omzet (2008: 6.800 en 2009 10.000 bij verdubbeling)! En wat zegt de Staatssecretaris tegen al die werknemers die hun baan hebben verloren. Pech gehad?!
Het kabinet wedt op het verkeerde paard. I.p.v. meer subsidies en aftrek aan het bedrijfsleven, moest dit kabinet de vraag stimuleren door de koopkracht bij burgers juist te versterken i.p.v te verzwakken.

De vraag naar huizen kan worden gestimuleerd door tijdelijk de overdrachtsbelasting te verlagen. De vraag naar producten door de belasting op arbeid te verlagen en/of door bijvoorbeeld het spaarloon vrij te geven. Dit stimuleert de economie. Niets doen is geen optie. Dit kabinet wacht gewoon af totdat de economie in de rest van de wereld weer aantrekt. Terwijl die landen juist wel hun markten stimuleren.
Amerika stimuleert de auto- en huizenverkoop met een bonus (USD 8000 voor starters), Duitsland stimuleert de consumptie met een belastingenverlaging (24 miljard) en China stimuleert de binnenlandse vraag door de koopkracht te versterken middels belastingverlagingen Dit kabinet hoopt te profiteren van andermans daadkracht!

Bevorderen ondernemerschap
Dit kabinet bevordert ondernemerschap, maar dan alleen voor winstgevende bedrijven (verruimen MKB winstvrijstelling). De kleine zelfstandige krijgt minder aftrek (inperken zelfstandigheidaftrek). De vraag is moeten we het ondernemen of het maken van winst stimuleren. Het kabinet kiest voor het laatste. De PVV wil echter ondernemen stimuleren, maar door de inperking van de zelfstandigenaftrek (en het handhaven van het urencriterium), wordt dit eerder ontmoedigd. Waarom wordt het urencriterium voor zelfstandigen niet geschrapt?

Investeren (KIA, WA, EIA, MIA)
Dat bedrijven moeten investeren lijkt me evident. Maar de PVV ziet niet in waarom allerlei investeringen nog eens extra moeten worden gesubsidieerd, alsof niet investeren een optie is. Daarnaast vragen we ons hoe effectief deze maatregelen zijn. We zitten midden in een economische crisis en het laatste waar veel bedrijven nu aan denken is aan extra investeren. Daarnaast is een extra investeringsaftrek alleen maar interessant als er ook winst wordt gemaakt. Veel bedrijven maken verlies en zijn bezig met saneren en overleven. Hoeveel is er het afgelopen jaar extra geïnvesteerd. Kan de Staatssecretaris hier op ingaan?

Innoveren
Ook de PVV vindt het van belang dat bedrijven innoveren. Om te kunnen overleven in de huidige wereld is innovatie van groot belang, zo groot zelfs dat dit niet hoeft te worden gesubsidieerd door de overheid. Dit kabinet trekt maar liefst 1 miljard uit om innovatie te bevorderen; innovatiebox (255 miljoen) en WBSO (700 miljoen), zonder te weten hoeveel effect dit heeft. Bedrijven worden op deze manier subsidieverslaafd en zijn meer bezig met het binnenhalen van subsidies dan met innoveren.
En ondanks alle miljarden aan fiscale prikkels, blijft Nederland nog steeds achter op andere landen. Misschien werken deze prikkels niet! Gaat de Staatssecretaris dit nog onderzoeken?

Vereenvoudigingoperatie
De PVV omarmt het streven van deze staatssecretaris om te vereenvoudigen (loonbegrip, werkkosten) maar dit moet dan wel zorgvuldig en doordacht gebeuren en zonder grote benadeling van groepen. Het doel van vereenvoudiging moet zijn administratieve lastenverlichting en niet, meer geld voor de schatkist (thans: 71 miljoen). Ook vraagt de PVV zich af of dit wel het beste moment is om allerlei vereenvoudigingen door te voeren. Leidt het niet te veel af van de echte problemen waar burgers en bedrijven mee kampen in deze crisis. Deze staatssecretaris wil het dak repareren als het buiten stormt.

Ook de werkkostenregeling is er ook zo een. Het principe van vereenvoudiging is op zich toe te juichen, maar is dat nu echt belangrijk. Volgens de PVV creëert het alleen maar extra onrust onder het personeel, dat toch al zeer nerveus is over het behoud van hun baan! En als je het dan voorstelt, geef dan ook gelijk de garantie dat geen enkele werknemer er op achteruitgaat! Neem die onrust weg! In plaats hiervan kan de werkkostenregeling met 3 jaar worden uitgesteld, waardoor er in plaats van 1 regeling, nu 2 regelingen naast elkaar kunnen bestaan. Dit betekent eerder een lastenverzwaring voor de belastingdienst.

Kleine banen
Ook de kleine banen regeling ligt onder vuur en is nog niet goed doordacht. Het is een kostbare maatregel (80 miljoen), die niets doet aan de jeugdwerkeloosheid. Het is wel gunstig voor de student met een bijbaantje, maar de echte werkzoekende heeft er niets aan. Daarnaast zijn effecten op verdringing, opknippen en mate waarin jongeren verzekerd blijven (ZVW & WIA) onduidelijk. Ook het voordeel voor administratieve lasten heeft nauwelijks effect (EUR 350.000). Waarom wordt de kleine banen regeling niet uitgebreid voor iedereen die