Partij voor de Vrijheid (PVV)
Belastingplan 2010 - Inbreng
vrijdag 20 november 2009
In dit belastingplan worden de lasten voor bedrijven met 800 miljoen
verlicht, terwijl de lasten bij burgers worden verzwaard met 811
miljoen. De rekening wordt wederom bij de burgers van dit land gelegd.
We zitten in een crisis van vraaguitval. Bedrijven zitten niet te
wachten op allerlei extra vergroenings- en innovatiesubsidies en extra
aftrekposten (800 miljoen), bedrijven zitten te wachten op klanten en
orders. In het belastingplan staan slechts zeer summier enkele
maatregelen om de vraag te stimuleren. De Staatssecretaris komt niet
veel verder dan een btw verlaging voor schilders en schoonmakers. Daar
los je geen crisis mee op.
In plaats van de koopkracht voor burgers te versterken, wordt deze
weer verder verlaagd (811 miljoen). Iedereen gaat er volgend jaar op
achteruit (modaal inkomen -/- 1%). De heffingskorting wordt verder
verlaagd (EUR20), de arbeidskorting wordt verlaagd (EUR 45), de
pensioen (van 3,75 -> 4,25%) - en zorgpremies (EUR 21) worden verder
verhoogd en met een verhoging van de accijnzen (melkkoe) worden weer
gaten gedicht.
De staatssecretaris zegt dat de koopkracht op peil blijft en ziet dus
geen noodzaak daar iets aan te doen. Maar wat zegt deze
Staatssecretaris tegen al die bedrijven die nu hun deuren hebben
moeten sluiten door gebrek aan omzet (2008: 6.800 en 2009 10.000 bij
verdubbeling)! En wat zegt de Staatssecretaris tegen al die werknemers
die hun baan hebben verloren. Pech gehad?!
Het kabinet wedt op het verkeerde paard. I.p.v. meer subsidies en
aftrek aan het bedrijfsleven, moest dit kabinet de vraag stimuleren
door de koopkracht bij burgers juist te versterken i.p.v te
verzwakken.
De vraag naar huizen kan worden gestimuleerd door tijdelijk de
overdrachtsbelasting te verlagen. De vraag naar producten door de
belasting op arbeid te verlagen en/of door bijvoorbeeld het spaarloon
vrij te geven. Dit stimuleert de economie. Niets doen is geen optie.
Dit kabinet wacht gewoon af totdat de economie in de rest van de
wereld weer aantrekt. Terwijl die landen juist wel hun markten
stimuleren.
Amerika stimuleert de auto- en huizenverkoop met een bonus (USD 8000
voor starters), Duitsland stimuleert de consumptie met een
belastingenverlaging (24 miljard) en China stimuleert de binnenlandse
vraag door de koopkracht te versterken middels belastingverlagingen
Dit kabinet hoopt te profiteren van andermans daadkracht!
Bevorderen ondernemerschap
Dit kabinet bevordert ondernemerschap, maar dan alleen voor
winstgevende bedrijven (verruimen MKB winstvrijstelling). De kleine
zelfstandige krijgt minder aftrek (inperken zelfstandigheidaftrek). De
vraag is moeten we het ondernemen of het maken van winst stimuleren.
Het kabinet kiest voor het laatste. De PVV wil echter ondernemen
stimuleren, maar door de inperking van de zelfstandigenaftrek (en het
handhaven van het urencriterium), wordt dit eerder ontmoedigd. Waarom
wordt het urencriterium voor zelfstandigen niet geschrapt?
Investeren (KIA, WA, EIA, MIA)
Dat bedrijven moeten investeren lijkt me evident. Maar de PVV ziet
niet in waarom allerlei investeringen nog eens extra moeten worden
gesubsidieerd, alsof niet investeren een optie is.
Daarnaast vragen we ons hoe effectief deze maatregelen zijn. We zitten
midden in een economische crisis en het laatste waar veel bedrijven nu
aan denken is aan extra investeren. Daarnaast is een extra
investeringsaftrek alleen maar interessant als er ook winst wordt
gemaakt. Veel bedrijven maken verlies en zijn bezig met saneren en
overleven. Hoeveel is er het afgelopen jaar extra geïnvesteerd. Kan de
Staatssecretaris hier op ingaan?
Innoveren
Ook de PVV vindt het van belang dat bedrijven innoveren. Om te kunnen
overleven in de huidige wereld is innovatie van groot belang, zo groot
zelfs dat dit niet hoeft te worden gesubsidieerd door de overheid. Dit
kabinet trekt maar liefst 1 miljard uit om innovatie te bevorderen;
innovatiebox (255 miljoen) en WBSO (700 miljoen), zonder te weten
hoeveel effect dit heeft. Bedrijven worden op deze manier
subsidieverslaafd en zijn meer bezig met het binnenhalen van subsidies
dan met innoveren.
En ondanks alle miljarden aan fiscale prikkels, blijft Nederland nog
steeds achter op andere landen. Misschien werken deze prikkels niet!
Gaat de Staatssecretaris dit nog onderzoeken?
Vereenvoudigingoperatie
De PVV omarmt het streven van deze staatssecretaris om te
vereenvoudigen (loonbegrip, werkkosten) maar dit moet dan wel
zorgvuldig en doordacht gebeuren en zonder grote benadeling van
groepen. Het doel van vereenvoudiging moet zijn administratieve
lastenverlichting en niet, meer geld voor de schatkist (thans: 71
miljoen). Ook vraagt de PVV zich af of dit wel het beste moment is om
allerlei vereenvoudigingen door te voeren. Leidt het niet te veel af
van de echte problemen waar burgers en bedrijven mee kampen in deze
crisis. Deze staatssecretaris wil het dak repareren als het buiten
stormt.
Ook de werkkostenregeling is er ook zo een. Het principe van
vereenvoudiging is op zich toe te juichen, maar is dat nu echt
belangrijk. Volgens de PVV creëert het alleen maar extra onrust onder
het personeel, dat toch al zeer nerveus is over het behoud van hun
baan! En als je het dan voorstelt, geef dan ook gelijk de garantie dat
geen enkele werknemer er op achteruitgaat! Neem die onrust weg! In
plaats hiervan kan de werkkostenregeling met 3 jaar worden uitgesteld,
waardoor er in plaats van 1 regeling, nu 2 regelingen naast elkaar
kunnen bestaan. Dit betekent eerder een lastenverzwaring voor de
belastingdienst.
Kleine banen
Ook de kleine banen regeling ligt onder vuur en is nog niet goed
doordacht. Het is een kostbare maatregel (80 miljoen), die niets doet
aan de jeugdwerkeloosheid. Het is wel gunstig voor de student met een
bijbaantje, maar de echte werkzoekende heeft er niets aan. Daarnaast
zijn effecten op verdringing, opknippen en mate waarin jongeren
verzekerd blijven (ZVW & WIA) onduidelijk. Ook het voordeel voor
administratieve lasten heeft nauwelijks effect (EUR 350.000).
Waarom wordt de kleine banen regeling niet uitgebreid voor iedereen
die