Laat jonge kinderen in eigen tempo spelen en leren


Wetenschappers pleiten voor specifiekere kinddeskundigheid

ZWOLLE, 20091118 -- Op de 20e internationale dag van de rechten van het kind is er het congres: 'Het jonge kind: alles op zijn tijd'. De organiserende initiatiefgroep maakt zich bezorgd over de prestatiedruk die op onze kinderen wordt uitgeoefend: het rekenjuk, het lezenjuk. Als een kind niet langer voldoet aan de nieuwe norm, is er iets niet in de haak. De normering gaat voorbij aan het idee dat ieder kind een individu is met een gevarieerde eigen ontwikkelingsgang.

Zwolle - 20 november 2009:

Het congres in 10 stellingen :

1. De toetscultuur in Groep 1 en 2 geeft onvoldoende kans voor leerkrachten hun pedagogische kennis en talent aan te wenden.

2. In de bestrijding van taalachterstand wordt te weinig onderscheid gemaakt tussen spreken enerzijds en lezen & schrijven anderzijds

3. Een taalachterstand van twee jaar bij jonge kinderen (2-5 jaar) valt binnen de normale variatie in de ontwikkeling van het kind

4. Kinderen leren het meest van zelf bedacht spel.

5. Leerkrachten die zelf meespelen kunnen een wezenlijk deel van de betekenis van het spel begrijpen.

6. Programma's en methoden in groep 1 en 2 beperken de persoonlijkheidsontwikkeling

7. Gebrek aan vrij spel leidt tot een gebrek aan probleemoplossend vermogen.

8. In de praktijk bestaan onjuiste opvattingen over wat er volgens de onderwijsinspectie moet en mag.

9. Het beroep van pedagogisch medewerker in de kinderopvang vraagt om een opleiding op HBO-niveau.

10. Onderwijs geven in groep 1 en 2 is een vak met een eigen specifiek beroepscurriculum. Het is nodig dat in de opleiding een specifieke variant wordt aangeboden.


Meer informatie

dr Bas Levering [Univ. Utrecht en Fontys Hogescholen], Prof dr Sieneke Goorhuis [RU Groningen]

www.hetjongekind.nl





Logacom