Gemeente Utrecht

brief inzake 'ALU toezeggingen Commissie Stad en Ruimte, d.d. 12 november 2009'.

Burgemeester en Wethouders

Postadres Postbus 16200, 3500 CE Utrecht
Telefoon 030 - 286 10 00 Fax 030 - 286 12 24
www.utrecht.nl

Gemeenteraad

Behandeld door Ronald Ulrich Datum 26 november 2009 Doorkiesnummer 286 7054 Ons kenmerk SO09.112106 E-mail Ronald.ulrich@utrecht.nl Onderwerp ALU toezeggingen Commissie Stad Bijlage(n) Geen en Ruimte, d.d. 12 november 2009 Uw kenmerk Verzonden Uw brief van Bij antwoord datum, kenmerk en onderwerp vermelden

Geachte dames en heren,
In de commissie Stad en Ruimte van 10/12 november jl. heeft wethouder Bosch toegezegd dat het college voor de behandeling van het ALU in de Gemeenteraad op 3 december op een aantal zaken terugkomt.

Relatie ALU ­ Planstudie Ring Utrecht
Verschillende fracties hebben gevraagd naar de relatie tussen het ALU en de voorkeursrichting uit de Planstudie Ring.

De maatregelen uit de Planstudie Ring Utrecht zorgen ervoor dat rond 2020 het doorgaande verkeer op de Rijkswegen doorstroomt via de hoofdrijbanen van de snelwegen. Het verkeer met een bestemming in Utrecht maakt gebruik van de parallelbanen van de snelwegen A2, A12 en A27. Door een opwaardering van de NRU wordt van het parallelbanensysteem rond Utrecht een volwaardige ring gemaakt. Vanaf de parallelbanen van de ring nemen automobilisten de afslag die hen het dichtst bij de bestemming in Utrecht brengt. De verdere verdeling van het autoverkeer over de wijken vindt plaats via de stedelijke verdeelring. Uitgangspunt is dat verkeer tussen wijken over deze verdeelring wordt afgewikkeld. Omdat de capaciteit op de westelijke verdeelring in de toekomst te beperkt is om de verwachte groei van het autoverkeer op te vangen en daardoor de leefbaarheid in dit deel van de stad onder druk komt te staan, wordt de verdeelring tussen het 24 Oktoberplein en de Cartesiusweg verlegd via de M.L. Kinglaan, de parallelbanen van de A2 en een nieuwe verbindingsweg over Lage Weide. Bovendien worden de Josephlaan en een deel van de Marnixlaan ondertunneld om doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer te scheiden.

De maatregelen uit de Planstudie Ring Utrecht zorgen voor een betere doorstroming van zowel het doorgaand verkeer als van het regionale verkeer op de parallelbanen. Mogelijk leidt dat tot minder sluipverkeer door de stad.

De maatregelen uit het ALU zorgen er voor dat overal in Utrecht in 2015 en op langere termijn aan de luchtkwaliteitsnormen wordt voldaan. Door medegebruik van de parallelbanen van de A2 ten behoeve van de verdeling van het binnenstedelijk verkeer wordt het op die parallelbanen iets drukker. Naar verwachting blijven de verkeersintensiteiten op de parallelbanen en op verkeersplein Hooggelegen onder de maximale afwikkelingscapaciteit (bron: Studie Utrecht West). Aandachtspunt voor de verdere uitwerking van de maatregelen uit het ALU is de capaciteit van de kruispunten op de invalswegen van Utrecht. Indien het verkeer op één of meer van die kruispunten onvoldoende doorstroomt kan dit terug slaan op de doorstroming op (de aansluitingen op) het rijkswegennet.

Burgemeester en Wethouders

Datum 26 november 2009
Ons kenmerk SO09.112106

In het rapport "Planstudie Ring Utrecht" van Bureau Verder (in opdracht van de Stuurgroep Tussenfase Ring Utrecht) is aangegeven dat, als gevolg van de voorgestelde maatregelen het totale autoverkeer op het onderliggend wegennet naar verwachting met 4% zal afnemen. De maatregelen uit de Planstudie hebben dus een positief effect op het onderliggend wegennet. Deze afname zal zich niet overal (in dezelfde mate) voordoen. In een volgende fase van de Planstudie zal dit nader worden onderzocht. Randvoorwaarde bij de uitwerking van de maatregelen is dat voldaan moet worden aan de (dan geldende) normen voor luchtkwaliteit.

In de voorkeursrichting uit de Planstudie Ring Utrecht wordt de NRU opgewaardeerd tot autoweg door de aanleg van ongelijkvloerse kruisingen en het afkoppelen van de afslagen naar de Zambesidreef en de Moldaudreef. Het voornemen is de maximumsnelheid te verhogen naar 100 kilometer per uur. Op basis van de modellering die is gebruikt voor het ALU leidt verhoging van de maximumsnelheid tot 100 kilometer per uur tot lichte overschrijding van de grenswaarde voor stikstofdioxide. Volgens de modellen die zijn gebruikt voor de Pakketstudies wordt met een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur wel voldaan aan de luchtkwaliteitsnormen. Dit moet nader worden uitgewerkt op inrichtingsniveau. Bij de uitwerking zullen zo nodig aanvullende maatregelen moeten worden genomen, om te waarborgen dat op de NRU aan de luchtkwaliteitsnormen wordt voldaan. De snelheidsverhoging op de NRU tussen Ghandiplein en Kochplein leidt mogelijk tot een betere doorstroming op de NRU en daardoor waarschijnlijk tot iets minder verkeer op de Kardinaal de Jongweg.

De verbeterde doorstroming op de A27 heeft naar verwachting tot gevolg dat het verkeer op de Waterlinieweg enigszins afneemt. Door de verbeterde doorstroming op de A27 zal tevens een andere verdeling van verkeer op de invalswegen vanaf de A27 en A12 kunnen ontstaan.

Kosten maatregelenpakket Utrecht West
Verschillende fracties hebben gevraagd om een nadere toelichting op de kosten voor de Verbindingsweg en de tunnel onder de Josephlaan en de Marnixlaan.

De totale kosten van de verbindingsweg zijn geschat op 40 miljoen euro, exclusief BTW (prijspeil 01-
01-2009). Er is voor de kostenraming uitgegaan van een tweebaansweg. In de kostenberekening zijn meegenomen de reconstructie van het kruispunt Isotopenweg ­ Plutoniumweg, de aanleg van een kruispunt met de Sophialaan, de aanleg van een brug over het Amsterdam-Rijnkanaal, een kruising met de Julianaparklaan en een reconstructie van het kruispunt met de Cartesiusweg. Voor de kostenraming van de brug over het Amsterdam Rijnkanaal, die onderdeel uitmaakt van de 40 miljoen voor de verbindingsweg, is in eerste instantie uitgegaan van een raming die destijds is gemaakt voor inpassing van de Spoorlaan. Daarop heeft een actualisatie plaats gevonden die is gebaseerd op de raming van kosten van de recent aangelegde Hogeweidebrug. De totale raming van kosten van deze brug van landhoofd tot landhoofd bedragen 24 miljoen inclusief plan- en VAT-kosten.

Er is rekening gehouden met grondwerken (inclusief het leveren van zand), verhardingen, micromilieu (inclusief openbare verlichting), riolering (inclusief kolken), groenvoorzieningen (inclusief bomen), een post van 25% voor nadere detaillering en onvoorziene kosten en 20% plan- en VAT-kosten. Tevens is rekening gehouden met het waar nodig schonen en dempen van sloten, het plaatsen van hekken, het aanpassen en verankeren van een damwand, het opvangen van hoogteverschillen, verwerving van gronden en de aanleg van een verkeersregelinstallatie.

De totale kosten van de tunnel worden geraamd 65 miljoen euro, exclusief. BTW (prijspeil 01-01- 2009). Uitgangspunt voor de berekeningen is een tweebaansweg met een tunnellengte van 450 meter (bruto breedte 16 meter). In de kostenraming zijn het verleggen van kabels en leidingen en de sloop en nieuwbouw van woningen niet meegenomen.

De raming is gebaseerd op de raming van de kosten voor de Westpleintunnel. In de kostenraming is rekening gehouden met 28% indirecte kosten AKWR en eenmalige kosten, 25% onvoorzien, kosten voor leges en vergunningen, kosten voor sloop van verhardingen en het treffen van tijdelijke maatregelen en herinrichting van de openbare ruimte.

2/4

Burgemeester en Wethouders

Datum 26 november 2009
Ons kenmerk SO09.112106

De kostenraming heeft betrekking op:

- toeritten, inclusief damwanden, grondwerken, funderingen, vloer, wanden, ruwbouw voorzieningen en ruwbouw waterkelder

- het tunneldeel, inclusief damwanden, grondwerken, funderingen, onderwaterbeton, vloer, wanden, dak en overgangsconstructies

- functies: waterberging en installatie, pompruimte, sprinkler en installatie, noodstroom en bedieningsruimte, vluchtroute, overige installaties, brand-watervoorzieningen, verhardingen, afbouw, barrières, kabels en leidingen in de tunnel, R.W.A. voorzieningen, ventilatie en luchtverversing (recirculatie).

In de studie Utrecht west is geadviseerd voor bovenstaande werken een bedrag te reserveren van 125 miljoen. In het ALU is voor de totale kosten van de maatregelen voor Utrecht West (inclusief fiets- en OV-maatregelen) een bedrag van 180 miljoen euro gereserveerd.

Weren van verkeer aan de rand van de stad
Tijdens de Raadsinformatieavond is toegezegd in beeld te brengen wat de effecten zijn van het weren van autoverkeer aan de rand van de stad. In zijn brief aan de commissie Stad en Ruimte van 6 november heeft wethouder Bosch aangegeven dat een indicatie van het effect van en dergelijke maatregel gegeven kan worden door op basis van het verkeersmodel VRI 2.0 UTR 1.0 de verkeersintensiteiten te berekenen voor een scenario waarbij alle werkenden die niet uit Utrecht komen uit het verkeersmodel worden weggelaten. Inmiddels heeft deze berekening plaatsgevonden. Daarbij dient benadrukt te worden dat het een theoretische exercitie is, waarbij er van uitgegaan wordt dat de maatregelen geen effect hebben op het totaal aantal auto's in de stad.

Per dag zorgen werkenden en bezoekers van de centrale stad die niet in Utrecht wonen voor circa 200.000 ritten. Er zijn negen stedelijke hoofdinvalsroutes en een drietal regionale invalsroutes. Als deze ritten allemaal wegvallen neemt de verkeersdruk per invalsroute met gemiddeld circa 16.000 mvt/etm af. Daarmee zouden de fileproblemen in de stad opgelost zijn. Om deze auto's op te vangen aan de rand van de stad zou het aantal P+R's echter heel sterk moeten worden uitgebreid. Volgens de huidige prognoses zal het aantal plaatsen in P+R's aan de rand van de stad circa 9.000 bedragen, terwijl voor het weren van al deze auto's aan de rand van de stad 100.000 plaatsen nodig zouden zijn. Het is mogelijk dat een aantal werkenden en bezoekers in die situatie al eerder van een regionale P+R gebruik zal maken, maar ook dan is de beschikbare capaciteit veel te beperkt. Er zal dus een zeer grote omslag moeten plaatsvinden naar reizen met het openbaar vervoer of de fiets. Dat is niet realistisch.

Luchtkwaliteit busstation
Op het overdekte deel van het huidige busstation is sprake van een slechte luchtkwaliteit. Met het rekenmodel (CAR) is slechts een globale berekening van de luchtkwaliteit op deze locatie mogelijk, omdat die situatie buiten het toepasbaarheidsgebied van het model valt. Voor passagiers gaat het om een kortdurende blootstelling, maar die verergert wel de klachten van CARA-patiënten.

In de nabije toekomst zal het huidige busstation worden vervangen door de OV-terminal. Daarbij zal het overbouwde deel alleen worden gebruikt voor het uitstappen. Het instappen vindt plaats op perrons met kleine overkappingen. Daarnaast kan worden gewacht in een wachtruimte met aankomstsignalering van bussen. Ook zullen de bussen versneld schoner worden.

Wijzigingen ALU
Tot slot geven we aan op welke punten het ALU zal worden aangepast.


1. De maatregel om de oversteekbaarheid op de PHL-laan ter hoogte van de Everard Meijsterlaan te verbeteren stond gepland voor 2010, maar is al in 2009 uitgevoerd, tegelijk met het onderhoud van de PHL-laan.


2. Besluitvorming over de knip in de Thomas à Kempisweg vindt plaats in 2015 (en niet in 2016), in samenhang met de besluitvorming over het afslagverbod tussen de Daalsetunnel en de
3/4

Burgemeester en Wethouders

Datum 26 november 2009
Ons kenmerk SO09.112106

Amsterdamsestraatweg en de vaststelling van een definitief Ontwerp en een bestemmingsplan voor de verbindingweg over Lage Weide en de tunnel onder de Josephlaan.

3. De teksten over de NRU worden aangepast aan de voorkeursrichting van de Planstudie Ring Utrecht. Het voornemen is de maximumsnelheid te verhogen tot 100 kilometer per uur. Er worden bij de uitwerking maatregelen genomen om te zorgen dat aan de luchtkwaliteitsnormen wordt voldaan.


4. De passages over de financiering van het ALU worden verhelderd. De totale kosten bedragen (op basis van indicatieve ramingen) 1,45 miljard euro. Hiervan is 854 miljoen euro gedekt, onder voorbehoud van besluitvorming over het aanvullend pakket uit de pakketstudies. Er van uitgaande dat de opwaardering van de NRU gefinancierd wordt uit de middelen voor de planstudie Ring Utrecht, resteert op basis van de huidige ramingen een financieringsopgave van circa 470 miljoen euro voor vertramming. Van de HOV om de zuid (kosten 269 mln) is 199 mln gedekt. Van de kosten van de overige tramlijnen (indicatieve kostenraming 402 mln) is nog niets gedekt. Voor de HOV om de Zuid is de inzet de aanvullende dekking te vinden bij het rijk (actieprogramma regionaal OV) en de provincie. Voor de overige tramlijnen zetten we (op termijn) in op het MIRT. Als het niet lukt externe financiering te krijgen zal geprioriteerd moeten worden binnen het ALU.


5. Ten onrechte zijn in het ALU de P+R's West en Noordoost (die beiden na 2015 gerealiseerd worden) opgenomen in de lijst NSL-maatregelen. Bovendien is de inrichting van de Catharijnesingel gericht op bestemmingsverkeer, die wordt gerealiseerd in 2014, ten onrechte niet opgenomen in de lijst NSL- maatregelen.


6. De intensiteiten op de Albatrosstraat, de Vondellaan en de Baden Powellweg zijn 1.000 à 2.000 mv/etm lager dan in het ALU is opgenomen, omdat in de berekeningen ten onrechte een linksafslagverbod van de Jutfaseweg naar de Vondellaan was opgenomen. Dit afslagverbod was bedoeld om doorgaand (sluip)verkeer te weren uit de Croesestraat. Aangezien de huidige verkeerscirculatie in dit gebied niet wordt gewijzigd, zijn er geen aanvullende maatregelen zoals een afslagverbod op de Jutfaseweg nodig.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Utrecht,

De secretaris, De burgemeester,

4/4


---- --