Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Ontdek de winst van toegankelijkheid

Toespraak, 3 december 2009

Op 3 december jl. lanceerde staatssecretaris Bussemaker in Zoetermeer het informatiepunt AllesToegankelijk (www.AllesToegankelijk.nl), om de bewustwording over toegankelijke producten en diensten in Nederland te vergroten. Ondernemers beseffen vaak niet dat ze mensen uitsluiten. Terwijl ze daardoor wel klandizie en omzet mislopen.

Dames en heren,

Vandaag, 3 december, is door de VN uitgeroepen tot Internationale dag voor Mensen met een Handicap. Niet toevallig loopt juist vandaag ons Praktijkspoor dood. Praktijkspoor is dood, lang leve AllesToegankelijk! Om die uitspraak toe te lichten, neem ik u even mee in de geschiedenis. Toen ik nog Kamerlid was, werd er al gesproken over Praktijkspoor. We bedoelden ermee dat in de praktijk onderzocht zou worden hoe mensen met een handicap of chronische ziekte beter toegang konden krijgen tot goederen en diensten. In gewoon Nederlands: hoe kunnen we ervoor zorgen dat een blinde zijn weg weet te vinden in een tuincentrum en hoe kan een horeca-ondernemer zijn restaurant toegankelijk maken. Toegankelijk, los van een wettelijke verplichting.

Vooral het afgelopen jaar is er veel tijd aan Praktijkspoor besteed. Niet aan praten óver, maar aan dóén! In een symbolische termijn van negen maanden is er iets groots tot stand gebracht. Met een grootse naam bovendien. AllesToegankelijk, zo heet het informatiepunt over toegankelijke goederen en diensten. Dit nieuwe informatiepunt mag ik dadelijk voor geopend verklaren.

Maar eerst vertel ik u dankzij wie AllesToegankelijk er is gekomen. Daar ben ik namelijk erg trots op. Vertegenwoordigers van ondernemend Nederland hebben intensief samengewerkt met belangenorganisaties van mensen met een handicap of chronische ziekte. Ik wil ze met name noemen: VNO-NCW, MKB Nederland, Koninklijke Horeca Nederland, CG-Raad, Vilans, Stichting Accessibility, LFB Nederland, Platform VG en Taakgroep Handicap en Lokale Samenleving.

Dit zijn de organisaties die dit jaar de kar over het Praktijkspoor getrokken hebben en de poorten van AllesToegankelijk hebben opgericht. Volgend jaar gaan diezelfde organisaties door die poorten heen om de weg van Alles Toegankelijk verder te plaveien.

Letterlijk plaveien zelfs! Want mensen met een handicap of chronische ziekte willen net als ieder ander zélf hun boodschappen kunnen doen. En net als ieder ander hun vrije tijd prettig besteden. En net als ieder ander hun zaken kunnen regelen. Dus moet onze samenleving zódanig worden ingericht, dat iedereen gelijke kansen heeft om mee te doen. Of ze nu een beperking hebben of niet. Dat is een samenleving waarin mensen zelf de regie kunnen voeren over hun bestaan. Maar dan moeten we met elkaar ervoor zorgen dat de supermarkt, het café en de bioscoop goed toegankelijk zijn voor mensen met een rolstoel, rollator of kinderwagen - om maar een voorbeeld te noemen.

Daarom ben ik blij dat er vandaag zo veel ondernemers aanwezig zijn. U kunt namelijk de droom van AllesToegankelijk waarmaken. Meestal beseffen ondernemers het niet eens dat ze mensen uitsluiten. En dat is des te spijtiger, want zo missen ze klandizie. Dat loopt behoorlijk in de papieren. Bovendien is aanpassen achteraf nog veel duurder.

Dit klinkt logisch. En toch heb ik nieuws voor u: een maand geleden is er onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat u, ondernemers, het helemaal niet om het geld te doen is! U bent veel softer dan wij allemaal denken! Het belangrijkste argument voor het bedrijfsleven om de toegankelijkheid te willen verbeteren, is het tonen van maatschappelijke betrokkenheid. Rekening houden met gehandicapte klanten en medewerkers, dat is wat u wilt. De reden `meer omzet genereren' komt zelfs pas op de vierde plaats!

Mij is het eerlijk gezegd om het even waaróm u het doet. Áls u het maar doet. AllesToegankelijk kan u hierbij helpen. Op www.allestoegankelijk.nl vindt u namelijk alle mogelijke informatie over toegankelijkheid. Links naar wet- en regelgeving, succesvoorbeelden uit de praktijk, vraag en aanbod; zo veel mogelijk kennis wordt op AllesToegankelijk verzameld. Er gebeurt immers al heel veel op het gebied van toegankelijkheid - hier in het Stadshart heb ik zojuist daar mooie voorbeelden van gezien.

AllesToegankelijk is vanaf vandaag via drie wegen te bereiken: via internet, e-mail en telefoon.Mijn ministerie zal in ieder geval nog tot en met 2012 financiële steun verlenen aan AllesToegankelijk. Vandaag is dus slechts het begin. Ik roep u allen op om gebruik te maken van AllesToegankelijk én om AllesToegankelijk te voeden met uw eigen goede voorbeelden.

Dames en heren, ik ga nu over op de officiële ingebruiksstelling van AllesToegankelijk.