Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Ondertekening tracébesluit A50 Ewijk-Valburg

Toespraak | 02-03-2010 | Arnhem | Minister Camiel Eurlings

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Begin januari was ik ook hier in de regio.

Ik stond er bij stil, hoe hier de afgelopen jaren keihard is gewerkt aan het fundament van deze regio; aan het bouwen en verbeteren van infrastructuur.
Ik stond stil bij de ruim honderd maatregelen die al aan het regionale hoofdwegennet zijn uitgevoerd.
Ik stond stil bij het feit dat de tandem Arnhem-Nijmegen zich voortdurend inzet voor een aantrekkelijke, bereikbare, en internationaal concurrerende regio.

Nu, in begin maart, staat het land er wat anders voor. Een demissionair kabinet, 9 juni verkiezingen.

Dat maakt een verschil, en toch ook weer niet.

Want wat wij met elkaar in gang hebben gezet, gaat gewoon door. Waar wij ons hard voor hebben gemaakt, gaan we uitvoeren. Waar wij onze schouders onder zetten, zullen we voor elkaar krijgen.

Het ondertekenen van het Tracébesluit voor de A50 Ewijk-Valburg vandaag, heeft voor mij dan ook wel een extra lading. We moeten door, we gáán door.

Want weet u, dit land kan geen pauze gebruiken. Geen moment van bezinning.
Geen stilstand.

Juist in deze zware economische crisis, moeten we niet naar binnen keren. We ontlenen onze kracht aan open verbindingen, en dus moeten we zorgen dat die verbindingen excellent zijn.
U kijkt daar zelf ook heel specifiek naar: niet alleen de regionale verbindingen, of de landelijke aansluiting. U kijkt ook uitdrukkelijk naar Europa. U zit hier dicht bij de grens. Het Rurhgebied is om de hoek, de grote rivieren stromen vanuit het buurland aan. Aansluiting op de grote infrastructuurnetwerken van Europa is van economisch levensbelang. Hier, maar ook in de rest van Nederland.

In vergelijking met de kabinetsperioden hiervoor is er forse winst geboekt.
We hebben twee keer zoveel besluiten genomen.
We werkten twee keer zo snel aan weg en spoor.
Er gingen twee keer zoveel schoppen de grond in (mede dankzij de Spoedaanpak wegen die ik heb geïnitieerd).
We legden bijna twee keer zoveel kilometers extra rijstrook aan (gemiddeld 185 kilometer per jaar).

We hebben vaart gebracht in de aanpak van hardnekkige knelpunten. Die vaart houden we erin.
Knelpunten die al jarenlang hoog scoren in de nationale file top 50 gaan op de schop! Ook hier:

· De A50 Valburg - Grijsoord (van 2x2 naar 2x3 rijstroken). De werkzaamheden zijn gestart en volgend jaar zijn we klaar. Daar kunt u mij aan houden.

· De A12 Waterberg-Velperbroek (van 2x2 naar 2x3 rijstroken). Hier starten we volgend jaar.

· De 2de stadsbrug, tussen Nijmegen-West en de Waalsprong, waaraan ook VenW bijdraagt. Die extra brug zal keuzevrijheid bieden. Niet meer persé de Waalbrug, niet meer per definitie de brug bij Ewijk waar de opritten veelal vol staan.

· Vandaag een mijlpaal voor de A50 Ewijk-Valburg; de ondertekening van het tracébesluit. Verdubbeling van de weg over een kleine zeven kilometer, op een cruciale noord-zuidverbinding; en een extra Waalbrug.

Door vandaag te ondertekenen, kan de schop dit jaar nog de grond in. 2010 beginnen, betekent 2014 klaar.
Dát is die snelheid waar ik het over had, dat is de snelheid van werken die dit land en deze regio nodig hebben.

We gaan voor:

· Betere doorstroming, minder files

· Verbeterde verkeersveiligheid

· Betere bereikbaarheid van de regio
De grootste maatregelen:

· Dit stuk A50 wordt verbreed van 2x2 naar 2x4 rijstroken met een vluchtstrook.

· Ten westen van de Waalbrug komt een extra brug, omdat op de huidige Waalbrug geen ruimte is voor meer rijstroken. De extra brug is voor het verkeer in de richting van het zuiden: vier rijstroken, een vluchtstrook en een rijbaan voor landbouwverkeer.
· De bestaande Waalbrug wordt de brug richting het noorden: 2x2 rijstroken met vluchtstrook. Het bestaande fietspad aan de oostzijde met spatscherm blijft bestaan en wordt ingericht voor fietsverkeer in twee richtingen.

· De knooppunten Ewijk en Valburg worden compleet aangepast. Van de A15 en de A73 zoef je straks soepel de A50 op, en andersom. Tegelijkertijd passen we de kruisingen zo goed mogelijk in het landschap in.

· Tweelaags ZOAB op nagenoeg het gehele traject, geluidsschermen en een geluidswal.
Beste mensen,
Zoals ik aangaf doet het mij goed om vandaag het tracébesluit met u te kunnen ondertekenen. We leunen niet achterover, we nemen het heft in eigen handen door te blijven werken aan bereikbaarheid, doorstroming, en goede verbindingen.

Hóe de extra Waalbrug wordt vormgegeven blijft nog even een verrassing. We hebben hiervoor de markt uitgedaagd en samen met de gemeenten beoordelen we momenteel de diverse ontwerpen. Binnenkort zal duidelijk zijn welke aannemer deze brug gaat bouwen én hoe die er uit zal zien.

Ik ben er trots op dat samen te doen met Rijkswaterstaat, de gemeente Beuningen, Overbetuwe, de provincie en de stadsregio Arnhem-Nijmegen. Schouder aan schouder, kilometer voor kilometer, wíj bouwen verder aan Nederland.