Gemeente Utrecht


| |
|Datum 5 maart 2010                                                    |
|                                                                      |
|Pleit voor opname betere dienstverlening in collegeakkoorden    
      |
|Alle Nederlandse gemeenten ontvangen vandaag een brief ondertekend    |
|door de zeven Ambassadeurs Minder Regels Meer Service. Deze           |
|ambassadeurs, onder voorzitterschap van burgemeester Wolfsen, pleiten |
|ervoor om betere dienstverlening aan burgers en ondernemers te        |
|bespreken tijdens de onderhandelingen voor nieuwe colleges en         |
|expliciet op te nemen in de nieuwe collegeakkoorden. Het afgelopen    |
|jaar hebben deze ambassadeurs al duizenden brieven naar gemeenten     |
|gestuurd waarin beproefde oplossingen van andere gemeenten werden     |
|aanbevolen of goede instrumenten onder de aandacht zijn gebracht.     |
|                                                                      |
|Ook in de gisteren verzonden brief staan concrete maatregelen die de  |
|nieuwe colleges kunnen nemen om hun dienstverlening aan hun burgers en|
|bedrijven te verbeteren en tegelijkertijd hun eigen bedrijfsvoering   |
|efficienter te maken. Bijvoorbeeld: schrappen van overbodige regels en|
|procedures, beperken van het aantal (vragen op) formulieren en mee te |
|sturen bijlagen, automatiseren, toepassing van mediation en realiseren|
|van een Bewijs van Goede Dienst voor ondernemers. Allemaal maatregelen|
|die niet leiden tot grotere risico's en waarvan de waarde in een      |
|aantal gemeenten al is gebleken.                                      |
|                                                                      |
|Regeldruk verminderen en dienstverlening verhogen                     |
|Er zijn zeven regionale ambassadeurs Minder Regels Meer Service,      |
|aangesteld in maart 2009, die in hun regio hun collega-bestuurders    |
|overtuigen om regeldruk te verminderen en dienstverlening te verhogen.|
|De ambassadeurs hopen het voor gemeenten zelf, maar vooral ook voor   |
|haar burgers en bedrijven eenvoudiger te maken: Minder Regels Meer    |
|Service. Het Adviescollege toetsing administratieve lasten stelde     |
|onlangs al vast dat de aandacht voor reductie van regelgeving in      |
|driekwart van de verkiezingsprogramma's van gemeenten onder de maat   |
|is. De Vereniging Nederlandse Gemeenten stelde met een groot aantal   |
|bestuurders een tekst op waarmee de nieuwe colleges het onderwerp     |
|'dienstverlening' in hun collegeteksten kunnen benoemen. Voor nadere  |
|informatie: http://www.minderregelsmeerservice.nl en                  |
|http://www.actal.nl.                                                  |
|                                                                      |
|Utrecht Prettig Geregeld                                              |
|Onder het motto: 'Utrecht Prettig Geregeld!' werkt ook de gemeente    |
|Utrecht aan het afschaffen van onnodige gemeentelijke regels, het     |
|vereenvoudigen van procedures en het aanpakken van overbodige         |
|bureaucratie. Dit met toenemend succes. Recent is de gedereguleerde   |
|Algemeen Plaatselijke Verordening vastgesteld waardoor vergunningen   |
|zijn afgeschaft en lasten voor burgers en ondernemers zijn verminderd.|
|Voor meer informatie over het verminderen van regels en bureaucratie  |
|in de gemeente Utrecht kijk op www.utrecht.nl/prettiggeregeld.        |
|