Datum 5 maart 2010 -
Onderwerp Verslag High-Level Luchtvaart Conferentie in Madrid (SES II)
1
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van de procedurevergadering van de Vaste Kamercommissie
Verkeer en Waterstaat d.d. 4 maart 2010, doe ik u hierbij kort verslag van de
High-Level Conferentie in Madrid op 25-26 februari 2010 over de voortgang van
de implementatie van het Single European Sky II pakket (SES II). Het betrof een
ambtelijke conferentie waarvan de conclusies zijn vastgelegd in de Verklaring van
Madrid, deze is als bijlage bijgevoegd.
Tijdens de Transportraad op 11 maart 2010 in Brussel zal de Spaanse voorzitter
een terugmelding geven over de conferentie, er is op de (herziene) agenda geen
beleidsdebat voorzien.
SES II heeft als doel de complexiteit en fragmentatie van het Europese luchtruim
te verminderen. Dit brengt voor de luchtvaart grotere veiligheid en efficiëntie met
zich mee waardoor kortere routes gevlogen kunnen worden en de duurzaamheid
en capaciteit toenemen. Tenslotte resulteert dit in lagere kosten voor de
gebruikers van het luchtruim. Het Single Sky Committee (SSC), waarin ook
Nederland zitting heeft, ondersteunt de Europese Commissie bij de uitvoering.
Verslag
Het doel van de conferentie was tweeledig: zowel het monitoren van, alswel het
geven van een impuls aan de voortgang van de implementatie van het SES II
pakket. De SES II verordening is op 4 december 2009 gepubliceerd en daarmee
in werking getreden. SES II impliceert een nieuw en ongekend veranderproces in
het Europese luchtverkeersmanagement, daarom is het van belang dat de
voortgang van de implementatie op conferenties als deze gezamenlijk gemonitord
wordt. Tijdens de conferentie zijn de doelen herbevestigd en is het belang van
een tijdige implementatie onderstreept.
Tijdens de conferentie is met name gesproken over prestatiesturing, innovatie
van luchtverkeersleidingstechnologie (SESAR), veiligheid, capaciteit van
luchthavens en civiel-militaire samenwerking. Randvoorwaarden voor een
succesvolle implementatie zijn o.a. aanvullende regelgeving omtrent
prestatiesturing (zgn. implementing rules), de implementatie van Functional
Airspace Blocks (FAB's), samenwerking tussen sociale partners, interoperabiliteit
a
agina 1 van 2
P
tussen SESAR en het Amerikaanse NextGen en samenwerking tussen EASA en
Datum
Eurocontrol op het gebied van veiligheid t.a.v. luchtverkeersleidingssystemen.
Ons kenmerk
Nederland kan zich vinden in de conclusies van de Verklaring van Madrid. De VenW/DGLM-2010/840
conferentie leverde voor Nederland geen nieuwe inzichten op die de huidige
implementatie van SES II op (inter)nationaal niveau wijzigt.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat