Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 5 maart 2010 -

Onderwerp Verslag High-Level Luchtvaart Conferentie in Madrid (SES II)
1

Geachte voorzitter,

Naar aanleiding van de procedurevergadering van de Vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat d.d. 4 maart 2010, doe ik u hierbij kort verslag van de High-Level Conferentie in Madrid op 25-26 februari 2010 over de voortgang van de implementatie van het Single European Sky II pakket (SES II). Het betrof een ambtelijke conferentie waarvan de conclusies zijn vastgelegd in de Verklaring van Madrid, deze is als bijlage bijgevoegd.

Tijdens de Transportraad op 11 maart 2010 in Brussel zal de Spaanse voorzitter een terugmelding geven over de conferentie, er is op de (herziene) agenda geen beleidsdebat voorzien.

SES II heeft als doel de complexiteit en fragmentatie van het Europese luchtruim te verminderen. Dit brengt voor de luchtvaart grotere veiligheid en efficiëntie met zich mee waardoor kortere routes gevlogen kunnen worden en de duurzaamheid en capaciteit toenemen. Tenslotte resulteert dit in lagere kosten voor de gebruikers van het luchtruim. Het Single Sky Committee (SSC), waarin ook Nederland zitting heeft, ondersteunt de Europese Commissie bij de uitvoering.

Verslag
Het doel van de conferentie was tweeledig: zowel het monitoren van, alswel het geven van een impuls aan de voortgang van de implementatie van het SES II pakket. De SES II verordening is op 4 december 2009 gepubliceerd en daarmee in werking getreden. SES II impliceert een nieuw en ongekend veranderproces in het Europese luchtverkeersmanagement, daarom is het van belang dat de voortgang van de implementatie op conferenties als deze gezamenlijk gemonitord wordt. Tijdens de conferentie zijn de doelen herbevestigd en is het belang van een tijdige implementatie onderstreept.

Tijdens de conferentie is met name gesproken over prestatiesturing, innovatie van luchtverkeersleidingstechnologie (SESAR), veiligheid, capaciteit van luchthavens en civiel-militaire samenwerking. Randvoorwaarden voor een succesvolle implementatie zijn o.a. aanvullende regelgeving omtrent prestatiesturing (zgn. implementing rules), de implementatie van Functional Airspace Blocks (FAB's), samenwerking tussen sociale partners, interoperabiliteit a
agina 1 van 2 P





tussen SESAR en het Amerikaanse NextGen en samenwerking tussen EASA en Datum Eurocontrol op het gebied van veiligheid t.a.v. luchtverkeersleidingssystemen.

Ons kenmerk Nederland kan zich vinden in de conclusies van de Verklaring van Madrid. De VenW/DGLM-2010/840 conferentie leverde voor Nederland geen nieuwe inzichten op die de huidige implementatie van SES II op (inter)nationaal niveau wijzigt.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 2 van 2 P