NCRV

NCRV Dokument

Het geheim van de zonnebloem, deel 2

Maandag 8 maart 2010
22.50 uur, Nederland 2

Frans Bromet volgt geheime verkiezingscampagne van lokale partij in Noord-Brabant

De Nuenense lokale partij W70, die centraal staat in de documentaire Het geheim van de zonnebloem van Frans Bromet, is als grote winnaar uit de bus gekomen bij de gemeenteraadsverkiezingen. De partij gaat van 3 naar 4 zetels en streeft daarmee de concurrentie ruimschoots voorbij. PvdA en CDA blijven steken op 3 zetels, Nuenens Belang blijft steken op 2. De partij heeft de winst onder andere te danken aan de tomeloze inzet van de campagnecommissie onder leiding van Ralf Stultiëns, de nummer 3 op de lijst. Hij wist met verrassende en ludieke acties én het binnenhalen van Frans Bromet en zijn camera, het vergrijsde W70 nieuw leven in te blazen.

Het Brabantse dorp Nuenen, bekend vanwege haar ereburger Vincent van Gogh, telt ongeveer 23.000 inwoners en is de meest vergrijzende gemeente van Nederland. Eén van de partijen in de gemeenteraad is W70 (Werkers uit de 70-er jaren). Het is de oudste lokale partij in Nuenen en telt de meeste leden. Verkeersveiligheid is een belangrijk speerpunt en de partij komt op voor de minder bedeelden. Daarnaast heeft W70 het initiatief genomen tot invoering van een lintje voor dorpskinderen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de gemeenschap.

âDossiervreterâ Toos van de Ven-van den Akker (65) is al acht jaar fractievoorzitter van W70 en gepokt en gemazeld in de lokale politiek. Haar partij is in de laatste dramatisch verlopen verkiezingsstrijd haar wethouderschap kwijtgeraakt en dat motiveert Toos om een tandje bij te zetten. Haar doel: het behalen van vier of vijf zetels in de 19-koppige gemeenteraad. Toos kan daarbij niet zonder de steun van haar campagnecommissie, die wordt aangevoerd door de nummer drie op de kieslijst: Ralf Stultiëns.
Ralf is de 32-jarige jonge hond van de partij, voortgekomen uit JW70, de jongerenafdeling van de partij. Sinds vier jaar zit hij in de raad. Enthousiast en impulsief gaat hij aan de slag en hij voelt zichzelf âgeen politicus volgens het boekjeâ. Dat leidt er soms toe dat hij overhoop ligt met de vergrijsde achterban. Ralf heeft een eigenzinnige campagnecommissie in het leven geroepen die met behulp van moderne marketing-concepten en ludieke acties de partij naar de verkiezingsoverwinning moet leiden. Zo heeft de commissie âZonnebloemenâ van Van Gogh tot icoon van de campagne gemaakt. Met geheime zonnebloem-plantacties in nachtelijk Nuenen en stickers op kleingeld in de kassaâs van de plaatselijke middenstand moet het zonnebloem-embleem de nodige aandacht opleveren.

Ralf is een ambitieus politicus en vindt dat het tijd wordt voor de nieuwe generatie. Hij wil op termijn lijsttrekker worden en voelt wel wat voor de functie van parttime-wethouder. Lijsttrekker Toos vindt Ralf op dit moment nog niet geschikt om bovenaan de lijst te komen. Daarbij komt dat zij nog minstens vier jaar wil doorgaan als lijsttrekker van de partij.

Het geheim van de zonnebloem is geproduceerd door Bromet & dochters. Het eerste deel werd op 1 maart uitgezonden.