Logo 'Geen 16? Geen druppel' verplicht in alcoholreclame bier en wijn

08/03/2010 11:29

STIVA - Stichting Verantwoord Alcoholgebruik

Vanaf nu zal het logo 'Geen 16? Geen druppel' de plaats innemen van de slogan: 'Alcohol onder de 16, natuurlijk niet'. Dit logo is het beeldmerk dat gebruikt wordt door diverse organisaties uit zowel de overheid als het bedrijfsleven waar het gaat over het communiceren van een heldere leeftijdsgrens ten aanzien van alcohol. De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) ruilt dus haar eigen slogan in voor een gezamenlijk logo.

Op 17 december 2009 werd het gezamenlijke logo gelanceerd door minister voor Jeugd en Gezin André Rouvoet en STIVA-voorzitter Philip de Ridder. Dit gebeurde in aanwezigheid van de andere partners uit de Werkgroep Alcohol en jongeren, te weten: Koninklijke Horeca Nederland, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, NOC-NSF en het Trimbos Instituut.

Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken

Het voeren van het logo 'Geen 16? Geen druppel' is een verplichting die voortkomt uit de zelfregulering die de alcoholbranche zichzelf heeft opgelegd door middel van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken. De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken is onderdeel van de Nederlandse Reclamecode. Het bestuur van de Stichting Reclamecode heeft op 4 maart jl. goedkeuring verleend aan de vervanging van de 'oude' slogan door het logo.

Concreet betekent dit dat het nieuwe logo te zien is in alle reclame- en andere uitingen van de alcoholbranche. Er geldt een overgangstermijn van 3 maanden voor televisie- en bioscoopcommercials en 6 maanden voor printreclame. Gedurende die periode zal het logo steeds vaker te zien zijn.

Krachtige boodschap

"Het logo 'Geen 16? Geen druppel' is een gezamenlijk logo. Dat straalt een kracht uit naar iedereen die te maken heeft met het thema alcoholconsumptie en jongeren. Veel ouders maken al duidelijke afspraken met hun kinderen dat zij niet voor hun 16e mogen drinken. Voor die ouders is dit logo een steun in de rug. Ouders die die spelregel nog niet goed hanteren, worden opnieuw gewezen op het feit dat drinken onder de 16 heel onverstandig is", aldus STIVA-directeur Peter de Wolf.

De alcoholbranche is bereid om elke 5 seconden van elke televisiecommercial voor zwakalcoholhoudende drank te investeren in die boodschap. Bij sterk alcoholhoudende dranken waarvoor een leeftijdsgrens geldt van 18 jaar, blijft de bekende slogan 'Geniet maar drink met mate' gehanteerd worden.

Over STIVA

Verenigd in de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.stiva.nl