Eindhoven en lichtreclamebedrijven ontwikkelen samen reclamebeleid

08/03/2010 12:44

UNETO - VNI

De gemeente Eindhoven en de lichtreclamebedrijven, verenigd in brancheorganisatie UNETO-VNI, hebben gezamenlijk gewerkt aan een nieuw reclamebeleid voor Eindhoven. De positieve effecten van lichtreclame benutten om de dynamiek, levendigheid en de herkenbaarheid van de stad te versterken stond hierbij voorop. Deze bijzondere aanpak van beleidsontwikkeling, in samenspraak met het bedrijfsleven, heeft geleid tot een onderscheidend en stimulerend reclamebeleid met een differentiatie naar verschillende gebieden in de stad. Het nieuwe reclamebeleid, dat nu is vastgesteld door de Eindhovense gemeenteraad, combineert innovatief en stimulerend beleid met een beperkt aantal duidelijke en goed handhaafbare regels .

Om te waarborgen dat het nieuwe reclamebeleid de positieve effecten van lichtreclame op de dynamiek, levendigheid en herkenbaarheid van de stad zou benutten zijn vooraf een aantal centrale uitgangspunten vastgesteld. Er is bijvoorbeeld voor gekozen om naast het algemeen niveau dat voor het grootste deel van de gemeente geldt, ook enkele bijzondere delen van de stad aan te wijzen waar specifiek reclamebeleid op van toepassing is. Dit om het specifieke karakter van deze gebieden onderstrepen. In het centrumgebied worden bijvoorbeeld creatieve lichtreclame-oplossingen gestimuleerd, terwijl rond de wegen van de hoofdinfrastructuur en de uitvalswegen vanuit veiligheidsoverwegingen de nadruk komt te liggen op snelle herkenbaarheid van de uitingen. Rond de High Tech Campus het TU-terrein en Strijp-S wordt extra ruimte gegeven aan innovatieve reclame die helpt om het technologisch imago van Eindhoven te onderstrepen. In groengebieden en bij beschermde stadsgezichten wordt daarentegen juist ingezet op een 'Nee, tenzij-beleid'.

De gemeente Eindhoven stimuleert bovendien bijzondere toepassingen bijvoorbeeld ten aanzien van ontwerp, materiaalgebruik en duurzaamheid. Daartoe wordt een tweejaarlijkse prijs voor de meest innovatieve reclame-uiting of sign ingesteld.

Door het invoeren van een zogenoemde flitsvergunning is het aanvragen van buitenreclame sterk vereenvoudigd. Het is sinds kort mogelijk om binnen één dag een vergunning te verkrijgen. Uiteraard mits aan specifieke eisen wordt voldaan. De gemeente heeft daarnaast een aantal regels geschrapt en/of vereenvoudigd. Aanvragen voor uitingen die groter zijn dan 0,5 m2 kunnen niet met een flitsvergunning worden afgehandeld. Daarvoor moet een bouwvergunning worden aangevraagd.

Kwaliteit is een belangrijk onderdeel van het nieuwe buitenreclamebeleid dat de gemeente en UNETO-VNI hebben opgezet, ook met het oog op energiebesparing en duurzaamheid. Daarom zijn er bepalingen voor de staat van onderhoud vastgesteld en is de gemeente voorstander van het inschakelen van deskundige lichtreclamebedrijven die erkend zijn door de Stichting Erkenning Installatiebedrijven (SEI).





http://www.eindhoven.nl/www.uneto-vni.nl